Nonverbální úlohy Jiří Tesař
Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné hodině více než 30 otázek. 30 žáků položí učiteli sotva dvě otázky“. (r. 1984) RVP vytyčují požadavek na „rozvíjení dovednosti soustavně, objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy o podstatě pozorovaných přírodních jevů, analyzovat výsledky tohoto ověřování a vyvozovat z nich závěry“. (r. 2005)
Řešení fyzikálních úloh je mezi žáky velmi neoblíbené, žáci vycházejí z údajů, které jsou uvedeny v zadání, často o nich vůbec nepřemýšlí: zda jsou reálné, jak jsme je získali, jestli mohou tyto údaje nějak ověřit a pod. k řešení úloh přistupují zcela pasivně.
Slovní úlohy – psychologické aspekty Žáci si zadání mohou pouze přečíst, situaci nevidí na vlastní oči, špatně chápou čtený text - neuvědomují si fyzikální problém, pracují pouze s hodnotami, které dosadí do naučeného vzorce, řešení úloh pak ve většině případů ztrácí smysl.
Alternativy v přístupu fyzikálním úlohám: Omezit řešení fyzikálních úloh na minimum (viz Rakousko, alternativní školy). Omezit se pouze na kvalitativní řešení úloh. Změnit formu jejich zadání.
Fyzikální úlohy – přiblížení k praxi Zadat fyzikální úlohy žákům v podobě, která je více motivuje než tištěný text (využívat více VT). Situace viditelná na videu či obrázku či v reálném provedení v žákovi zanechá hlubší citový vztah, mnohem snáze si ji uchovává v paměti, lépe ji zařadí do struktury fyzikálních poznatků.
Nonverbální úlohy Nejsou zadané klasickým textem, ale obrázkem, videosekvencí, počítačovou animací, grafem, pozorováním reálné situace, vlastní experimentální činností apod.
Nonverbální úlohy Podle povahy zadání: - mají pouze kvalitativní řešení, - nebo postupně přerůstají až do podoby kvantitativních úloh. Řešení problémových úloh - naplnění RVP, - kompetence k řešení problémů = klíčové kompetence.
Náměty nonverbálních úloh Musí v žácích vyvolávat pozitivní vztah k zadané problematice. Musí žáky zaujmout (časová nebo lokální aktualizace, skrytý problém,…). Nesmí být odtrženy od běžného života. Žáci musí mít konkrétní představu úlohy. Žáci musí být přesvědčeni o užitečnosti pro běžný život.
Nonverbální úlohy - ukázky Úlohy z mechaniky, úlohy z termiky, úlohy z elektřiny, úlohy z optiky.
Řešení nonverbálních úloh Např. úlohy na pohyb - jsou pro žáky atraktivní a dobře řešitelné (každodenní situace - cesta do školy, výlet na kole, cestování na chalupu apod.). Často nezískáme pouze jedno správné řešení, ale několik různých, mnohdy vzájemně si odporujících podle vyhodnocení a interpretace zadaných parametrů.