Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Musíme… a nebo „Musíme“?

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Musíme… a nebo „Musíme“?"— Transkript prezentace:

1 Musíme… a nebo „Musíme“?
Věra Koudelková

2 Několik citací na úvod Témata mi nechybí, spíše čas na konkrétní žákovské (praktické) bádání. Problémem jsou často i hodinové dotace - za druhý stupeň 6 hodin fyziky je málo. Vzhledem k malému časovému prostoru je RVP obtížné plnit. Není čas na dostatečné procvičení, fyzika je příliš teoretická V současné situaci… je těžké časově zvládnout povinná témata, která v RVP pro fyziku jsou. Obecně není čas na řešení slovních úloh, … na ověřování zákonů experimentálně. Fyzika se stává encyklopedickou naukou pouček a popisů vlastností. Velký obsah učiva, málo hodin

3 Je/není čas na… Čas bychom najít měli… …řešení úloh? …experimentování?
Určí práci vykonanou… Určí teplo přijaté či odevzdané tělesem Využívá Ohmův zákon Využívá vztah mezi rychlostí, dráhou a časem …experimentování? Změří fyzikální veličiny Sestaví elektrický obvod Zapojí polovodičovou diodu Čas bychom najít měli…

4 Je toho v RVP opravdu tak moc, že „se to nedá odučit“
Je toho v RVP opravdu tak moc, že „se to nedá odučit“? Za jak dlouho se dají odučit všechny výstupy z RVP ZV? Upozornění: Nebylo testováno na dětech…

5 Příklad výstupů Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa. Žáci ve skupinách změří např. délku lavice, hmotnost penálu, objem a teplotu vody ve sklenici. Doba aktivity: 20 minut

6 Příklad výstupů Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh vztah mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles. Žáci ve dvojicích změří rychlost tělesa. Hodnoty s a t zapisují do společné tabulky, pomocí té vyvodí vztah mezi rychlostí, drahou a časem. Doba aktivity: min na řešení vhodné úlohy

7 Příklad výstupů Zapojí správně polovodičovou diodu Žáci ve dvojicích přiloží LED (s připájeným odporem) k baterii, vyzkouší obě polarity. Společně udělají závěr, že LED svítí jen v jednom směru. Doba aktivity: 5 min

8 Příklad výstupů Určí v jednoduchých případech teplo přijaté či odevzdané tělesem Učitel vede se žáky frontální rozhovor o tom, na čem závisí, kolik tepla musím dodat tělesu, aby se zahřálo a zda je tato závislost přímo nebo nepřímo úměrná. Učitel poté závěry rozhovoru shrne do vzorečku. Doba aktivity: min na řešení typových úloh

9 Musíme? Kalorimetrická rovnice Newtonovy zákony Meteorologie
Úlohy o pohybu Tranzistor Měření proudu a napětí Tepelné motory Struktura atomu Elektromagnetická indukce Účinnost Teplotní roztažnost PN přechod Totální odraz Jaderná fyzika

10 Musíme? Kalorimetrická rovnice Newtonovy zákony Meteorologie
Úlohy o pohybu Tranzistor Měření proudu a napětí Tepelné motory Struktura atomu Elektromagnetická indukce Účinnost Teplotní roztažnost PN přechod Totální odraz Jaderná fyzika

11 Myšlenka na závěr? Zkusme se u jednotlivých témat zamyslet, jestli je: musíme odučit (protože jsou v RVP a ten je povinný) nebo „musíme odučit“ (protože se to vždycky učilo/si myslíme, že musíme/je to v učebnicích/někdo nám řekl, že musíme)

12 Čas na připomínky, polemiku, kamenování, …?
Děkuji za pozornost Čas na připomínky, polemiku, kamenování, …?


Stáhnout ppt "Musíme… a nebo „Musíme“?"

Podobné prezentace


Reklamy Google