Komplexní jazykový rozbor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Určování větných členů - procvičování
Větné členy.
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Několikanásobné větné členy
Aktuální členění výpovědi a slovosled
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Digitální učební materiál
Nepravidelnosti větné stavby
Digitální učební materiál
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Postup při určování větných členů
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.09 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování věty jednoduché. Obsahuje přehled základních a rozvíjejících větných.
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Věty podle postoje mluvčího
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Zvláštnosti větné stavby
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Nejdříve si žáci zopakují s pomocí učitele a přehledu určování.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Pravopis i/í, y/ý v koncovkách přídavných jmen
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
Rozvíjející větné členy - opakování -
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Formální skladební vztahy
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Komplexní jazykový rozbor Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r01017 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Komplexní jazykový rozbor Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 1.11.2012 Metodický popis – anotace: Systematizuje základní vědomosti a vztahy v komplexním jazykovém rozboru, prakticky cvičí určování větných členů, poměrů a vztahů

Komplexní jazykový rozbor SKLADBA (SYNTAX) Komplexní jazykový rozbor

Proveď větně - členský rozbor zadané věty

1.věta: Petra hlídá malého syna své starší sestry velmi ráda.

Výpověď větná: věta dvojčlenná Výpověď tázací: otázka zjišťovací

Urči základní skladební dvojici, významový a formální vztah mezi nimi: Podmět/Po Přísudek slovesný/Přs Petra – hlídá - přisuzování/predikace - shoda přísudku/kongruence (v pádě, čísle, rodě)

Urči členy nutně doplňující přísudek, významové a formální vztahy mezi nimi: Předmět 4.p./Pt hlídá – syna - determinace/určování - rekce/řízenost (silná závislost)

Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Přívlastek shodný/Pks malého – syna - determinace/určování - shoda/kongruence (v pádě, čísle a rodě)

Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Přívlastek neshodný/Pkn syna – sestry - determinace/určování - rekce/řízenost

Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Přívlastek shodný/Pks, postupně rozvíjející své starší – sestry - determinace/určování - shoda/kongruence (v pádě, čísle a rodě)

Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Doplněk/Do hlídá – ráda Petra – ráda - determinace/určování - kongruence/shoda - rekce/řízenost

Urči zbývající větné členy, významové a formální vztahy mezi nimi: Příslovečné určení způsobu/Puzp velmi – ráda - determinace/určování - adjunkce/přimykání (slabá závislost)

Po Přs Petra hlídá Pt 4.p. Do syna ráda Pks Pkn malého sestry Pks (postupně rozvíjející) své starší

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008