Organizování a kontrola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy správních činností
Advertisements

Zavedení vnitřního kontrolního systému v příspěvkových organizacích zřizovaných krajem Vysočina Pravidla kraje Vysočina.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Organizační a řídící struktury
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Řídící struktury.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
NĚKTERÉ ZKUŠENOSTI ZE ZAVÁDĚNÍ ISO 27001
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Řídící struktury : malé a velké organizace
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Majetková a kapitálová struktura podniku
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
9. Organizační struktury
Úloha personální práce v podniku Organizování procesu změn ve struktuře a kvalitě lidských zdrojů organizace v souladu s potřebami, které jsou dány požadavky.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Organizační struktury, příklady
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim 2012
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_09_ORGANIZOVÁNÍ.
Základy managementu Rozpětí řízení
NAUKA O PODNIKU I Podniková organizace.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Rozhodovací procesy.
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Boukalová Kate ř ina Pavelková Petra O RGANIZAČNÍ STRUKTURY.
Organizace a organizování podniku
Opakování: Co to je rozpočet režijních nákladů
Dobré odpoledne.
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
Management - Organizování
Management - Organizování
Přednáška 2, 3, 4: Organizování
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Výrobní faktory v podniku
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Personální plán pro podnikatelský plán
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Management - Organizování1 Ladislav Blažek Organizování PS 2015/16 Osnova: 1. Organizace a trh 2. Organizační struktura 3. Parametry organizační struktury.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 13: Finanční plánování
MANAGEMENT 6 Kontrolování. Poslání 5. manažerské funkce Včasné a hospodárné zjištění, rozbor a přijetí závěrů k odchylkám, které v řízeném procesu charakterizují.
Učíme se maturitní otázku Organizování z výkladové prezentace Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluFunkce.
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Organizační struktury Ročník / obor studia:IV.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Organizování a kontrola
Podstata organizování Typy organizačních struktur Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Organizační struktura
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Organizování a kontrola Pojetí organizování a jeho úkoly Organizační výstavba organizace Kontrola v organizaci

Pojetí organizování a jeho úkoly Příklady předmětů organizace = organizování: odbytu hospodaření s dlouhodobým majetkem výroby financování výzkumu kontroly materiálového hospodářství personalistiky plánování účetnictví revize (interní) dopravy propagace

Vymezení organizace, improvizace a dispozic Organizace (trvale) Improvizace (dočasně) Dispozice (jednorázově) čas

Pojetí organizování a jeho úkoly Struktury podniku se mohou klonit: ke stabilitě k pružnosti

Pojetí organizování a jeho úkoly Výhody stability: hospodárnost, rychlejší a kvalitnější zpracování, lepší koordinace, menší závislost na vykonavatelích. Výhody pružnosti: adaptace na změněné podmínky, adaptace na individuální požadavky, motivace pracovníků.

Pojetí organizování a jeho úkoly Obecné zásady stability a pružnosti: Čím větší organizace, tím vyšší by měla být jeho stabilita (s přibývající velikostí roste potřeba koordinace). Čím dynamičtější je okolí, tím více je třeba klást důraz na pružnost. Čím menší je četnost opakování jednotlivých činností, tím více pružných úprav je třeba provést. Čím méně úkolů je předvídatelných, tím více je třeba pružných úprav. Čím vyšší je kvalifikace pracovníků, tím větší je prostor pro jejich vlastní rozhodování a konání a tím i pro vyšší stupeň pružnosti.

Formální organizační struktura Organizační výstavba Formální organizační struktura Útvarová struktura Procesní struktura Neformální organizační struktura

Procesní struktura Analýza činnosti Syntéza činností Osobní (personální) syntéza Časová (temporální) syntéza Místní (lokální) syntéza

Útvarová struktura Způsoby sdružování elementárních úkolů při tvorbě pracoviště: pracoviště se přizpůsobuje abstraktní osobě, charakterizované znalostmi a dovednostmi (kvalifikací), které je možné získat na trhu práce, pracoviště je vytvářeno pro konkrétního budoucího pracovníka podle jeho kombinace znalostí a dovedností.

Útvarová struktura Popisy pracoviště zahrnují: věcné určení úkolů pracoviště, bližší vysvětlení organizačního začlenění pracoviště a uvedení organizačních vztahů, návod k účelnému řešení úkolů, vymezení požadavků na pracovníka, vyplývajících z úkolů, které má na pracovišti plnit.

Pravomoc a odpovědnost Pravomocí se rozumějí práva nebo zmocnění výslovně udělená pracovníkovi, který náplň pracoviště plní. Odpovědností se rozumí povinnost nositele úkolu (pracovníka zastávajícího dané místo) osobně se zodpovídat za splnění úkolu vzhledem ke sledovanému cíli.

Dělba práce Elementární úkoly se mohou mezi jednotlivá pracoviště rozdělovat podle: funkční specializace předmětné specializace. Výchozí stav:

Funkční specializace

Předmětná specializace

Instance a oddělení Instance Oddělení Rozpětí řízení

Modely vymezení kompetencí Vztahy mezi jednotlivými pracovišti v organizaci mohou mít různý charakter a abstrakcí lze odvodit např.: komunikační systém, plánovací systém, pracovní systém, řídící systém.

Modely vymezení kompetencí Vztahy přikazovací pravomoci mohou být: nadřízené, podřízené, na stejné hierarchické úrovni. Základní modely kompetencí: jednoliniový systém, víceliniový systém.

Jednoliniový systém

Liniově štábní systém štáb

Víceliniový systém

Organizační struktury Hlavní typy organizačních struktur: liniová organizace, divizionální organizace, maticová organizace.

Liniová organizace Vedení organizace Zásobování Výroba Odbyt Správa Organizační úsek

Divizionální organizace Vedení organizace Divize B Centrální oddělení Divize A Opatřování Výroba Odbyt

Porovnání výhod organizačních struktur Výhody organizačních struktur Kritérium Funkcionální Divizionální Rozhodování Na úrovni vedení organizace lze lépe respektovat hlediska celopodniková. -   Kvalita rozhodování závisí na divizi -   Rychlejší rozhodování -   Snížení zátěže vedení organizace Koordinace/ komunikace -      Vyšší integrovanost všech útvarů -      Nižší riziko filtrace informací -   Nižší nároky na koordinaci -   Kratší komunikační cesty Vliv na pracovníky -      Specializace podle činností (funkcí) -      Nižší nároky na šíři odborného vzdělání (vzhledem k předmětu) -   Výrobková specializace -   Větší prostor pro využití kvalifikace vedoucích pracovníků Hospodárnost Menší nebezpečí dvojkolejnosti v řízení procesů Využití specializovaných věcných prostředků a pracovníků

Maticová organizace Vedení organizace Opatřování Výroba Odbyt Produkt A Produkt B Produkt C

Kontrola Dohled je vrcholový pojem, jemuž jsou podřízeny pojmy kontrola, revize a audit. Kontrola je taková forma dohledu, kterou provádí zaměstnanec organizace, který je přímo nebo nepřímo zainteresován na sledované odpovědnostní oblasti. Revize je forma dohledu, kterou vykonává interní odborník, který není ani přímo ani nepřímo zainteresován na dané odpovědnostní oblasti. Audit vzniká tehdy, jestliže je dohled uskutečňován osobou, která není na sledovaném procesu zainteresována ani přímo ani nepřímo a je externím odborníkem.

Kontrola Zásady, podle nichž v podnikové organizaci postupovat: Závazně vymezit průběh pracovních postupů včetně časové dimenze a vytvářet podmínky pro zabudování kontrolních zařízení. Rozsáhlé rozdělení funkcí, aby každý pracovní postup od začátku do konce provádělo více vzájemně se kontrolujících osob, při jasném vymezení hranic odpovědnostních oblastí. Co nejrozsáhlejší zabudování kontrolních zařízení do organizačního rámce pracovních postupů.

Revize Revize plní čtyři úkoly: Analyzuje a hodnotí všechny příkazy, postupy a metody, jimiž jsou úkoly ostatních oddělení řízeny nebo prováděny. Analyzuje a hodnotí vnitřní kontrolní systém organizace a v případě potřeby navrhuje zlepšení. Analyzuje a hodnotí komunikační systém organizace, zejm. zprávy a informace určené vedení. Hodnotí účelnost opatření, zajišťujících ochranu majetku a bránících ztrátám všeho druhu.

Audit Audit zahrnuje: zákonem předepsaná zkoumání (např. audit výroční zprávy kapitálových společností), dobrovolně podstupovaný audit (např. při žádosti o úvěr, při ucházení se o veřejnou zakázku), zkoumání externími odborníky (např. k odhalování deliktů, ke zjištění organizačních a jiných nedostatků).