Potřeba zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Asociace energetických manažerů 11. listopadu 2003 Praha Směrnice EU o KVET a zákon.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Advertisements

Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Výroba a distribuce elektrické energie
Ing. René Neděla poradce předsedkyně Energetický regulační úřad
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie Seminář AEM, , Praha Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Chytré sítě Smart grids.
1 XVII. Seminář energetiků Aktuální situace a řešené problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů v ČR v roce 2004 Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM MSV Brno,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Směrnice EP a Rady 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a energetických službách a o zrušení směrnice 93/76/EHS Ing. František Plecháč.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Diskuse k aktualizaci státní energetické koncepce Budoucnost energetiky ČR 18. a 19. března 2003 Poděbrady Dopady aktualizace SEK na teplárenství a kogeneraci.
XXI. Seminář energetiků Regulace v energetice. Podpora OZE a její vliv na cenu elektřiny. Cenová rozhodnutí na r Seminář Teplárny Otrokovice, a.
Využití OZE v ČR Příprava NAP pro období Dana Peterková Ministerstvo průmyslu a obchodu AEM – Budoucnost české energetiky v Evropě Poděbrady.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika ČR a její vyhlídky Základní změny zákona č Sb Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Předpokládaná funkčnost trhu s elektřinou v roce 2005 Ing. Miroslav Marvan Asociace energetických manažerů Praha 14. dubna 2004.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Otevření trhu s elektřinou, první rok zkušeností a jak dále AEA – Sdružení velkých spotřebitelů energie 5. března 2003 Praha.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Zkušenosti s regulací cen OZE Stanislav Trávníček.
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Hodnocení členství ČR v EU z pohledu velké průmyslové energetiky Ing. Petr Matuszek Konference AEM 2005 Praha 14. – 15. září 2005.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Dopady chystaných změn energetických koncepcí na energetiku a její zákazníky 1. listopadu 2012 Ing. Jiří Bis.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Fungování energetických trhů v EU a ČR 2010 Teplárenství na rozcestí Martin Hájek Martinický palác, 2.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Fungování energetických trhů v ČR a EU
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

Potřeba zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Asociace energetických manažerů 11. listopadu 2003 Praha Směrnice EU o KVET a zákon o kogeneraci z pohledu provozovatelů tepláren Ing. Luboš Pavlas

Decentrální výroba elektrické energie a tepla Liberalizace –Směrnice EU o otevírání trhu s elektřinou a zemním plynem –Státní energetický koncept –Novela zákona 458/2000 Sb. –Návrh zákona OZE Integrace –„soutěž“ výroben ČEZ (75 %) a ostatních (státní a.s. versus soukromé) –Přenos ČEPS (státní a.s.) –Distribuce (skupina ČEZ, skupina E.ON, PRE) –Obchod s elektrickou energií – „soutěž“ skupiny ČEZ, skupiny EO.N, PRE a zatím i několik dalších obchodníků –Nákup, přenos, distribuce a obchod se zemním plynem - RWE

Decentrální výroba elektrické energie a tepla Většinou regionální úroveň –Technologie »Vynucená, kondenzační odběrová »Parní, paroplynové »Turbíny a motory –Palivo »Hnědé a černé uhlí »Zemní plyn »Vysokopecní plyn »Bioplyn –Vlastnictví »Stát, města, privátní –Velikost »~ 10 kWe – 100 MWe –Místo zapojení elektrického výkonu »Vvn, vn a nn

Až 30 % úspora primárních zdrojů energie než při oddělené výrobě stejného množství elektřiny a tepla Snižování nepříznivého dopadu energetické výroby na životní prostředí, vymístění spalovacích procesů na okraje měst, popř. náhrada nízkoemitujících zdrojů v centrech měst, výhodné zejména v době inverzí Snižování ztrát elektrické energie transportem a menší nároky na výstavbu přenosových sítí Možnost využití technologií pro spalování paliva, které by nebylo možné spálit v domácnostech, pod trvalou kontrolou Využití stále ještě dostatečného množství tuzemských primárních zdrojů energie,využití výrobků domácího průmyslu Příspěvek ke zvyšování spolehlivosti dodávek elektrické energie Kombinovaná výroba elektřiny a tepla Proč ?

Decentrální výroba elektrické energie a tepla Určení kogenerace v ČR je dáno vyhláškou MPO č.539/2002 V roce MWh V roce MWh V komuniké EK z roku 1997 je jako cíl pro rok 2010 navrženo 18 % kogenerační elektřiny z celkově vyrobené elektrické energie (nyní posunuto EP na 2012?) 3 % do 1 MW 1 % od 1 do 5 MW 96 % nad 10 MW

Decentrální výroba elektrické energie a tepla Pouze několik málo zdrojů je schopno nabízet systémové služby Kogenerační elektřina většinou kopíruje diagram zatížení ES ČR Je v soutěži především ze silovou elektřinou rozhodujícího výrobce Bez zvláštního přístupu na základě celospolečenského uznání přínosu se hůře uplatní (zejména ve vztahu k investory požadované návratnosti investic – princip použit při stanovování výkupních cen elektrické energie z OZE, proč ne i u kogenerace?!)

Směrnice EU o prosazování kombinované výroby a tepla EU řeší: Zdanění energií (ekologické daně, DPH..) Zlepšení životního prostředí Prosazování obnovitelných zdrojů elektrické a tepelné energie Snížení spotřeby energií v budovách Prosazování kombinované výroby elektřiny a tepla - kogeneraci Obchodování s emisemi

Směrnice EU o prosazování kombinované výroby a tepla Předložení Evropskou komisí červenec 2002 Ukončení 1.čtenízáří 2003 Ukončení 2.čtení (hlasování)2. prosince 2003 Nabytí platnosti(pokud dojde ke schválení)jaro 2004 Přeložení, provádění,harmonizacejaro 2005 a dále

Směrnice EU o prosazování kombinované výroby a tepla Nejdiskutovanější body: Mají být dodrženy povinné cíle zvýšení výroby elektřiny z KVET (z 9 % na 18 %) nebo bude dovoleno užití národních definic KVET do roku 2010 (resp jako cíl EP) Požadavek na prahovou hodnotu 50 MW v opatřeních pro kogeneraci, pro 2. čtení byl vypuštěn Požadavek o zvláštní kategorii kogenerace pro účely zemědělství, též pro 2.čtení neakceptován Požadavek na prosazení mikrozdrojů pod 50 kWe, měla by prokázat energetické úspory Požadavek prahové účinnosti 80 %, tato hranice by měla být kompromisem

Směrnice EU o prosazování kombinované výroby a tepla Současná podoba Směrnice a příloh: Definice kogenerační elektřiny (poměr vyrobené elektřiny a užitého tepla) – jasná, průkazná, ověřitelná, nezvyšující administrativní nároky Garance původu kogenerované elektřiny – průhlednost hlavně pro zákazníky Přehled kogeneračních technologií – odmítnutí jaderné kogenerace Zavedení referenčních hodnot oddělené výroby elektřiny a tepla pro stanovení energetických úspor Snaha o silnější propojení pravidel určování, EP nechce akceptovat 15 různých pravidel Povinnost členských států zkoumat možnosti vysoce účinné kogenerace Státy mohou využívat různé mechanismy na prosazování (investiční pobídky, daně, zelené certifikáty a podporu přímým stanovením ceny)

Směrnice EU o prosazování kombinované výroby a tepla Současná podoba Směrnice a příloh: Náklady na připojení k síti a tarify vztahující se k přenosu a distribuci kogenerované elektřiny nesmí kogeneraci diskriminovat (zejména zdroje OZE a menší než 1 MWe) Rámec podpory by měl zaručit stabilní ekonomické a administrativní prostředí, i pro nové kogenerace, alespoň na 4 roky dopředu Celková účinnost je závislá na mnoha faktorech (technologie, palivo, diagram výkonu nebo zatížení, velikost, využití tepla) – toto by se mělo vzít v potaz při přípravě referenčních hodnot pro oddělenou výrobu elektrické a tepelné energie

Směrnice EU o prosazování kombinované výroby a tepla Certifikace podle Manuálu EHP (tvůrci Finsko a SRN) Snaha o uznání u organizace pro standardizaci CEN/CENELEC (workshop jedná o uznání definice) Ověření metodiky na několika zdrojích v SRN, Finsku a Dánsku v 2002/2003 – vypracováno společností E.ON Ověření metodiky a postupů v Pražské teplárenské (Mělník a Malešice), Elektrárnách Opatovice, Teplárně Písek a Teplárně Strakonice v závěru roku 2003

Legislativní rámec v ČR Energetická politika (usnesení vlády č. 50 z 12. ledna 2000), v návrhu je Státní energetický koncept (bude schválen v prosinci 2003 a která varianta?) Zákon č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích, „malá“ novela v létě 2003, „velká“? Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií Vyhláška č. 539/2002 Sb. o způsobu výkupu elektrické energie z OZE a KVET Návrh zákona pro využití energie z OZE, neřeší kogeneraci Zákon o prosazování kombinované výroby elektřiny a tepla? (MPO má k dispozici pracovní návrh podoby zákona poskytnutý TS ČR)

Ocenění kogenerační elektřiny v ČR V roce 2003: Decentrální výroba vvn20 Kč /MWh vn28 Kč/MWh nn65 Kč/MWh Výkup KVET do 5 MW 1130 Kč/MWh do 10 MW 900 Kč/MWh nad 10 MW x + 38 Kč/MWh

Ocenění kogenerační elektřiny v ČR Environmentální přínosy - vyčíslení v rozmezí 18 – 200 Kč/MWh Technicko – ekonomické přínosy, zejména úspory ztrát v sítích – vyčíslení v rozmezí 25 – 140 Kč /MWh Decentrální zdroje platí za dopravu paliva, dominantní výrobce za dopravu elektřiny přenosovou soustavou neplatí, diskuze G=0 nebo G#0 Kumulativní známka za SyS obsahuje solidární uznání (např. zájem o podporu exportu, PVE)

Ocenění kogenerační elektřiny v ČR Diskutabilní je rozdělení na tři skupiny podle výkonu (viz definice KVET ve směrnici EU a vyhlášce MPO č. 539/2002) S přihlédnutím k vývoji v EU a předchozím argumentům by ocenění kogenerace pro rok 2004 mělo být větší než v roce 2003 Vyřešení ekonomie provozu zejména malých zdrojů postavených v minulosti z dotací ČEA a SFŽP

Kombinovaná výroba elektřiny a tepla Oba produkty současně – teplo především podle vývoje počasí, venkovní teploty Nižší výnosy za elektřinu způsobí zvýšení ceny tepla pro dosažení stejného ekonomického výsledku KVET by měla být podpořena i uvolněním regulace cen tepelné energie

Kombinovaná výroba elektřiny a tepla Zavedený způsob regulace cen tepelné energie způsobil rozptyl konečných cen Substituční způsob zajištění tepelné energie pro vytápění a přípravu TV je pro účely stanovení referenční úrovně ceny jednoduše institucemi (SEI a ERÚ) stanovitelný Proč a co regulujeme při zajištění tepelné energie z dálkového vytápění (ochrana konečného zákazníka před neúměrným zvyšováním ceny produktu dodávaného přirozeným monopolem nebo regulace zisku teplárenských společností?)