Naplňování cílů dopravní politiky EU v ČR Jan Michal vedoucí Zastoupení EK v ČR Luhačovice, 25. září 2014
Výdaje na dopravní infrastrukturu mají po několika letech omezování opět vzrůst Graf vychází z původních rozpočtů, nikoli z rozpočtů upravovaných v průběhu roku. Celkové výdaje zahrnují jak výdaje národní, tak spolufinancování z EU, spolufinancování úvěrů poskytnutých EIB Celkové výdaje = běžné výdaje + kapitálové (investiční) výdaje
Od roku 2010 dochází k velkému nedočerpání rozpočtovaných kapitálových výdajů
Spokojenost s kvalitou dopravní infrastruktury (2013) Data source: World Economic Forum, The Global Competitiveness Report 2013-2014.
Silniční doprava: dálniční síť (v km, stav na konci příslušného roku) Zdroj: European Commission, EU transport in figures, Statistical pocketbook 2014
Silniční doprava: délka silniční sítě (v km na konci roku 2011) Zdroj: European Commission, EU transport in figures, Statistical pocketbook 2014
Železniční doprava: délka tratí (v km, stav na konci příslušného roku) Zdroj: European Commission, EU transport in figures, Statistical pocketbook 2014
Vnitrozemské vodní cesty: délka (v km; splavné kanály, řeky a jezera pravidelně užívány pro dopravu) Zdroj: European Commission, EU transport in figures, Statistical pocketbook 2014
Financování dopravní infrastruktury (mld. EUR) 2007-2013 2014-2020 Poznámka Celková alokace 26,5 20,5 -23% Z toho OPD (CF+ERDF) 5,821 4,695 CEF/CF (národní al.) --- 1,2* (z 11,3) *ČR do 2016 Ostatní CEF 14,9* *EU28
TRANSEVROPSKÉ DOPRAVNÍ SÍTĚ
Nová základní síť TEN-T – 9 koridorů: Dva v ose S-J, tři v ose V-Z a čtyři diagonální. ČR se dotýkají tři koridory: 1/ Rýnsko-dunajský koridor s odbočkou spojující Norimberk a Mnichov s Prahou, Žilinou, Košicemi a Ukrajinou. 2/ Koridor Východ-východní Středomoří, který i s pomocí Labe zlepší multimodální propojení mezi Německem, ČR a jihovýchodní Evropou. 3/ Baltsko-jaderský koridor v SJ ose, který bude zahrnovat i příhraniční úseky mezi Polskem, ČR a Slovenskem.
Závěry Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU zůstane na úrovni předchozího období; Nutnost splnit tzv. předběžné podmínky, nejen služební zákon, ale také legislativu o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA); Potřeba jasně nastavených priorit a strategií rozvoje; Další prioritou dokončení jednání o OPD II; Termín pro schválení projektů CEF financovaných z národní alokace prostřednictvím CF do konce 2016.
Děkuji za Vaši pozornost! Jan.Michal@ec.europa.eu