Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Investiční plán pro Evropu: příležitost pro financování dopravní infrastruktury ČR Zdeněk Čech zástupce vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR / ekonomický.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Investiční plán pro Evropu: příležitost pro financování dopravní infrastruktury ČR Zdeněk Čech zástupce vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR / ekonomický."— Transkript prezentace:

1 Investiční plán pro Evropu: příležitost pro financování dopravní infrastruktury ČR
Zdeněk Čech zástupce vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR / ekonomický poradce Konference STŘEDNÍ MORAVA KŘIŽOVATKA DOPRAVNÍCH A EKONOMICKÝCH ZÁJMŮ Luhačovice, 20. září 2017

2 STRUKTURA PREZENTACE #investEU Ekonomika ČR pohledem EK
– výkonný a stabilní stroj – náměty na zlepšení fungování ekonomiky – doporučení i pro oblast dopravy Budoucnost financování v EU Investiční plán pro Evropu – aktuální vývoj v EU a ČR (EIB/EFSI) #investEU

3 STRUKTURA PREZENTACE #investEU

4 DOPORUČENÍ EU ČESKÉ REPUBLICE 2017
DOPORUČUJE České republice v období 2017–2018: Zajistit dlouhodobou udržitelnost veřejných financí s ohledem na stárnutí obyvatelstva. Zvýšit účelnost veřejných výdajů, zejména prostřednictvím boje proti korupci a neefektivním postupům při zadávání veřejných zakázek. 2. Odstranit překážky růstu, zejména zjednodušením postupů pro udělování stavebních povolení a dalším snižováním administrativní zátěže podniků, zavedením klíčových služeb elektronické veřejné správy, zlepšením kvality výzkumu a vývoje a podporou zaměstnanosti skupin, které jsou nedostatečně zastoupeny na trhu práce. #investEU

5 Budoucnost financování v EU
I když EU rozpočet relativně nízký, evropské strukturální a investiční fondy jsou nejvýznamějším "investičním" nástrojem jak pro EU i ČR. Debata o budoucnosti EU Pro co by měl být použit rozpočet EU? Jak zaručit přidanou hodnotu výdajů? Co můžeme dosáhnout výdaji na úrovni EU (a ne na národní úrovni)? Pozn.: (1) - řada pozitivních příkladů projektů (infrastruktura, školy…), i když přetrvávající problémy (zadávání veřejných zakázek, stabilita pracovníků ve veřejné správě, atd) (2) - velice pomalý náběh čerpání v období , zejména pro "tvrdé projekty" (platby 1,2% ERDF a 4,3% CF) #investEU

6 Proč finanční instrumenty?
1) Zlepšení alokační efektivity ("návratný" finanční instrument) 2) "revolvingový" charakter 3) Zapojení dodatečných soukromých zdrojů (vedle prostředků EU) 4) Příprava na období po roce 2020 (Brexit, "důchodový efekt", struktura rozpočtu EU po roce obrana? R&D?). 5) Sníženi administrativní náročnosti. Pozn: rozpočet EU v současnosti "zastropován" na ca 1% HDP.  Dvě hlavní linie "nedotační" podpory investic ze strany EU: 1 - Investiční plán pro Evropu (tzv. Junckerův plán)/EIB 2 - v rámci kohezni politiky #investEU

7 Investiční plán pro Evropu: 3 PILÍŘE
I. MOBILIZACE FINANCÍ II. PROPOJENÍ "SVĚTA FINANCÍ" S REÁLNOU EKONOMIKOU Mobilizovat minimálně €315 mld za 3 roky pro strategické investice Evropský fond pro strategické investice při EIB/EIF Září 2016 (EK): návrh na navýšení a pokračování Investičního plánu Evropský investiční projektový portál (EIPP) Europské investiční poradní místo (EIAH) III. ZLEPŠENÍ INVESTIČNÍHO PROSTŘEDÍ Předvídatelnost a kvalita regulace Odstranění regulatorních bariér v klíčových sektorech Jednotného trhu EU Strukturální reformy na národní úrovni

8 #investEU

9 PODPORA FINANCOVÁNÍ Z EFSI v ČR
V ČR zatím žádná "domácí" operace v rámci infrastrukturního okna EFSI-EIB (veřejný ani soukromý sektor), i když 5 přeshraničních operací (např. ArcelorMittal). Projektový portál EIPP v ČR také nevyužit Relativně svižné financování MSP prostřednictvím domácích bank (SME window) #investEU

10 EFSI - Příklady projektů z dopravy
Slovensko – obchvat Bratislavy D4/R7 Silniční projekt PPP Vklad EIB/EFSI ve výši EUR 426 mil. plánované dokončení Itálie – obnova železničního vozového parku Inovativní finanční struktura (výdání dluhopisu) na pořízení 49 lokomotiv a 250 dvoupodlažních vagónů Využití v pěti regionech (Trenitalia) Náklady: EUR 616m, EIB EIB/EFSI financování EUR 300m xxxnt xxy Xxxxt Transport rolling stock (Italy) Innovative financing structure (bond scheme) under EFSI for the acquisition of 49 five-car articulated EMUs and 250 double-deck passenger coaches. New rolling stock will be used in 5 regions, concentrating 50% of the service supply and 60% of the entire Trenitalia’s patronage. Delivery of new rolling stock: 2014 – 2016 Project Investment Cost: € 709m Loan amount: € 300m #investEU

11 #investEU

12 #investEU


Stáhnout ppt "Investiční plán pro Evropu: příležitost pro financování dopravní infrastruktury ČR Zdeněk Čech zástupce vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR / ekonomický."

Podobné prezentace


Reklamy Google