Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M"— Transkript prezentace:

1 Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M
1

2 Vznik dokumentu Dokument GEPARDI M vznikl v průběhu května až srpna 2011 z iniciativy Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě u příležitosti přípravy mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“

3 Účel dokumentu Vytvoření strategického dokumentu mapujícího současný stav dopravní infrastruktury ve Zlínském a Olomouckém kraji Shrnutí informací o připravovaných dopravních stavbách Poskytnutí výchozí pozice pro posouzení priorit při rozvoji dopravní infrastruktury Podpora rozvoje dopravní infrastruktury v regionu Střední Moravy

4 Skladba dokumentu Analýza podkladů Stávající dopravní infrastruktura
Analýza dopravních proudů Výhledová dopravní infrastruktura Analýza kritických míst Závěry, vyhodnocení a doporučení

5 Analyzované podklady Dopravní politika ČR 2007-2013
Dopravní sektorové strategie, 1. fáze Politika územního rozvoje (PÚR) Územně-plánovací podklady Mezivládní a mezistátní dohody Strategie dopravy MD ČR („Superstrategie“) Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 (Ministerstvo průmyslu a obchodu) Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost z hlediska makroekonomického (P. Zahradník) Další podklady a data z ČSÚ

6 Analýza statistických dat
Ve většině klíčových ukazatelů zaostává region Střední Moravy za celostátním průměrem

7 Studie vlivu investic do dopravní infrastruktury na veřejné finance, zaměstnanost a produkční schopnost z hlediska makroekonomického Během 1. pololetí 2010 klesl objem veřejných zakázek na projekty dopravní infrastruktury meziročně o 74% Významně klesá rovněž podíl stavebnictví na HDP ČR Omezení investic do infrastruktury bude mít negativní následky na celou ekonomiku oblasti Střední Moravy: Zvýšení nezaměstnanosti v regionu i celé ČR Fiskální dopady Zpomalení růstu HDP Prohlubování nestability prostředí, utlumování provozů i ve stavebnictví i doprovodných aktivitách Doporučeno je vypracování koncepčního dokumentu vycházejícího ze státního rozpočtu a beroucího v úvahu i jiné možnosti financování, který by zohlednil naléhavost rozvoje infrastruktury z pohledu regionů, rovněž je doporučena revize stávajících projektových dokumentací za účelem nalezení levnějších řešení

8 Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020
Dokument Ministerstva průmyslu a obchodu Základní myšlenka: pouze vyspělá infrastruktura může vytvořit předpoklady pro zvyšování konkurenceschopnosti státu Kvalita dopravní infrastruktury v ČR je v porovnání s rozvinutými státy EU podprůměrná Výstavba dopravní infrastruktury zaostává a je koncepční Základní cíle z pohledu zkvalitnění dopravní infrastruktury: Vybudovat rychlejší, spolehlivější, systémově provázané a komfortnější dopravní cesty a dopravní služby pro konkurenceschopné prostředí země, včetně nalezení nákladově efektivních metod k jeho financování a posilování účinného konkurenčního prostředí v tomto odvětví Vytvořit systém řízení kvality údržby a rekonstrukcí dopravních cest a vysokých standardů v dopravě

9 Politika územního rozvoje
Železniční doprava Koridor vysokorychlostní železniční dopravy (VR 1), jenž zahrnuje trasu v úseku Brno – Ostrava – hranice ČR/ Polsko. Dále jsou definovány koridory konvenční železniční dopravy v úseku (C-E 40b) Hranice n/ Moravě – Valašské Meziříčí – Vsetín – Horní Lideč – hranice ČR (trať č. 280). Koridor (ŽD1) Brno – Přerov (trať č. 300) s odbočením na Kroměříž – Otrokovice – Zlín – Vizovice, dále trať č. 280 (Hranice na Moravě – Horní Lideč – hranice ČR/ SR) a dále využití úseků stávajících tratí č. 303 Kroměříž – Hulín, č. 330 Hulín – Otrokovice, č. 331 Otrokovice – Zlín – Vizovice. Silniční doprava Koridory kapacitních silnic jsou v PÚR ČR vymezeny tak, aby byla dokončena základní síť kapacitních silnic. Do koridoru kapacitních silnic na území Střední Moravy patří: Rychlostní silnice R49 v úseku Fryšták – Zlín – Vizovice – Horní Lideč – hranice ČR/ SR. Dalším koridorem je koridor rychlostní silnice R55 v úseku Olomouc – Přerov, Napajedla – Uherské Hradiště – Hodonín – Břeclav – hranice ČR/ Rakousko. Koridor S1 je vymezen v úseku Mohelnice – Mikulovice – hranice ČR/ Polsko. Dalším koridorem je koridor S2 v úseku (R48) Palačov – Lešná – Valašské Meziříčí – Vsetín – Pozděchov (R49) z důvodu propojení silnice I/35 s rychlostní silnicí R48 a propojení silnice R48 a R49. Posledním koridorem je koridor S9 v úseku Otrokovice (R55) – Zlín – (R49).

10 Územně plánovací podklady
Výchozími podklady této části byly Zásady územního rozvoje krajů Zlínského a Olomouckého a podklady ŘSD ČR Významné plánované silniční stavby na území regionu D1 Říkovice – Lipník n/ Bečvou R35 Křelov – Slavonín, 2. etapa – dokončení obchvatu Olomouce R35 Mohelnice – hranice Pardubického kraje R48 MÚK Bělotín – Rybí R49 Hulín – hranice ČR/ SR R55 Olomouc – Přerov R55 Otrokovice - Břeclav

11 Mezivládní a mezistátní dohody
V nedávné době začala příprava nové politiky TEN-T, k níž bylo vydáno stanovisko České republiky a rovněž společné stanovisko zemí V-4. V daném dokumentu jsou uvedeny návrhy aktualizované sítě TEN-T pro různé druhy dopravy. Prioritní projekty jsou zvýrazněny červenou barvou. Je mezi nimi například úsek dálnice D1 ležící na území Střední Moravy nebo rychlostní silnice R49. Další dohody mající vliv na region Střední Moravy Mezivládní dohoda R49/ R6 – řeší napojení R49 na slovenskou R6 Mezivládní dohoda D1/ A1 – řeší napojení D1 na rakouskou A1 Region Střední Moravy v současnosti protíná jeden prioritní železniční projekt. č. 23, který je veden z Gdaňsku přes Katovice do Ostravy, odtud směřují větve přes Brno do Vídně a přes Břeclav do Bratislavy. Přes území Střední Moravy vede rovněž i prioritní silniční projekt č. 25. Jedná se o dálniční spojení z Gdaňsku přes Katovice a Brno do Vídně. Jedna z větví tohoto projektu vede do Žiliny Transevropská dopravní síť

12 Analýza dopravních proudů
Na základě matematických modelů silniční dopravy Mott MacDonald, průzkumů dopravy a CSD Sledovány nejzatíženější úseky silniční a dálniční sítě, tranzitní vazby a vztahy mezi významnými regionálními centry Základní analýza provedena rovněž pro dopravu železniční

13 Analýza dopravních proudů
Silnice s nejvyšší celkovou intenzitou dopravy ve sledované oblasti: R46 22 až 38 tis voz. I/49 Otrokovice – Zlín, 15 až 29 tis. voz. R35 Olomouc – Lipník nad Bečvou, 22 až 27 tis. voz. R35 Olomouc – Mohelnice, 13 až 24 tis. voz. D1 Lipník nad Bečvou – Bělotín, 16 až 23 tis. voz.

14 Hlavní dopravní proudy
Šumperk 9-11 tis I/44 10 tis Mohelnice I/35 R35 I/46 12-15 tis 13-24 tis Olomouc 22-27 tis 16-23 tis D1 I/55 22-38 tis Prostějov 9-13 tis 12-15 tis R46 Přerov I/35 9-10 tis 9-11 tis D1 I/57 R55 Vsetín Kroměříž 10-14 tis I/49 Otrokovice I/55 Zlín 15-29 tis 7-12 tis 9-13 tis Uh. Hradiště I/50 10 tis

15 Analýza kritických míst
Problémy spojené s tvorbou dopravních strategií a koncepcí České republiky Problémy spojené s územním plánováním Problémy spojené s posuzováním vlivů koncepcí a záměrů na životní prostředí (EIA a SEA) Výkupy pozemků Technické normy - v oblasti technických norem se vyskytují možnosti, které ve svém důsledku mohou stavby zlevňovat i při zachování požadovaných parametrů, je jen otázkou, zda tyto možnosti budou využity Objektová skladba - v etapě přípravy je každá dopravní stavba vystavena tlakům na doplnění budovaného díla o celou řadu objektů, které s provozem dálnice nebo rychlostní silnice fakticky nesouvisejí, případně na rozšíření navrhovaných objektů nad dimenze plynoucí z platných právních předpisů či norem Problémy spojené se správními řízeními a správními procesy, které podmiňují přípustnost výstavby silnic a dálnic

16 Zhodnocení vztahu mezi plánovanými stavbami a analytickými podklady
Zhodnocení vztahu jednotlivých plánovaných staveb k analyzovaným podkladům V následující tabulce byly souhrnně vyhodnoceny veškeré připravované stavby. Posuzováno např. bylo ve kterých dokumentech je stavba zahrnuta, jaký je její obecný dopravní význam a jak je tato významná z pohledu regionu Střední Morava.

17 Závěry, vyhodnocení a doporučení
Na území Střední Moravy se nenachází dostatečně kvalitní dopravní spojení a propojení se sousedními kraji v ose východ – západ a v ose sever – jih Rovněž není vybudovaná kvalitní dopravní infrastruktura napojující sousední regiony Slovenska Na území Střední Moravy chybí dopravní infrastruktura navazující na dopravní propojení evropských zemí v ose sever – jih. (tzv. Baltsko-Jaderský dopravní koridor)

18 Závěry, vyhodnocení a doporučení
Problematika stavu dopravní infrastruktury Střední Moravy je dlouhodobě neřešená Důsledky neřešení situace se projevují především ve zpomalení hospodářského rozvoje oblasti a snížení konkurenceschopnosti regionu s dopady na celou ČR Neefektivní dopravní infrastruktura má za následek rovněž zvyšování míry nezaměstnanosti v regionu i v celé ČR Z pohledu místních obyvatel dochází také k neustálému zhoršování jejich životního prostředí vlivem neúměrného zatížení dopravou vedenou po nevyhovující síti

19 Závěry, vyhodnocení a doporučení
Řešení: Realizace klíčových dopravních staveb Posoudit potřebnost jednotlivých plánovaných staveb pomocí multikriteriální analýzy (MKA) Urychleně dokončit dopravní síť v regionu pro zamezení negativních vlivů a podpoření rozvoje regionu, zejména: Zvýšení konkurenceschopnosti regionu, zvýšení ekonomického růstu, přilákání nových investorů Snížení nezaměstnanosti, lepší dostupnost kvalifikované pracovní síly Zlepšení dostupnosti jednotlivých cílů v regionu Zlepšení kvality života v lokalitách postižených tranzitní dopravou

20 Priority dopravní infrastruktury dle dokumentu GEPARDI M
Nejvyšší priority Priority k přípravě a realizaci Další významné plánované komunikace Komunikace stav

21 Priority v oblasti dopravní infrastruktury
Nejvyšší priority: D1 D137 Přerov – Lipník R49 Hulín – Fryšták R55 jihovýchodní obchvat Otrokovic I/44 Vlachov – Rájec I/55 Přerov průtah vč. MÚK Předmostí Modernizace trati Otrokovice - Zlín

22 Priority v oblasti dopravní infrastruktury
Priority k přípravě a realizaci: D1 D136 Říkovice – Přerov R49 Fryšták – Lípa R55 Otrokovice – Uherské Hradiště R55 Olomouc – Kokory – Přerov I/46 Olomouc východní tangenta I/44 Červenohorské sedlo jih I/35 Lešná – Palačov I/35 Lešná – Valašské Meziříčí I/57 Valašské Meziříčí obchvatž I/44 Mohelnice – Rájec Letiště Přerov Modernizace trati Zlín – Vizovice Modernizace žst. Olomouc Modernizace trati č. 300 Přerov – Kojetín - Brno

23


Stáhnout ppt "Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury na Moravě - GEPARDI M"

Podobné prezentace


Reklamy Google