PORADENSKÁ (Partnerské vztahy, manželství, rodina)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Žena Když Bůh stvořil ženu, byl už 6 den, pozdě v noci.
Advertisements

Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Co a proč Radka Mužíková. Co stojí v centru mého zájmu? Co hýbe mým srdcem? To je tím CO, tím hlavním CO v mém životě: Život, bytí, existence Člověk jako.
PSYCHICKÉ STAVY.
Struktura poradenského procesu
Obecná a vývojová psychologie dne
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Národního týdne manželství 2011 „Dlouhověká manželství“
Rodina.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
OSOBNOST.
Národní týden manželství „Šťastně až do smrti? Není to jen pohádka? Jak mít vztah, který vydrží...“ únor, 2015.
Soutěž Recept na šťastné manželství. Manželé Mendrokovi 6. února 2015 oslavili 50. výročí svatby.
Psychologie štíhlé postavy
Sociální práce s rodinou 3
KONFLIKT Božena Genrtová.
PhDr.L.Trapková MUDr.V.Chvála
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Na čem stavět vztah.
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
VY_32_INOVACE_ _Rozvoj klíčových kompetencí ve výchově ke zdraví v ročníku. Životní situace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Agrese a agresivita.
ROZVOD © Zdeňka Králíčková, 2009.
VYŽIVOVACÍ POVINNOST DĚTÍ K RODIČŮM § 87 ZOR § 96 a násl. ZOR © Zdeňka Králíčková, 2012.
Od bestselleru k výzkumu
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Výchova k občanství RODINA
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Rodičovství. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Rodičovství.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Práva a povinnosti mezi manželi
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Struktura poradenského procesu
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociální práce s rodinou 4
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Je nízká plodnost opravdu problémem?
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Plánované rodičovství
Vztahy mezi pohlavími Volba životního partnera
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Otázky pro průběžnou práci
Psychologie dospělých
Rodičovství biologické a pěstounské
Lidská přitažlivost.
Transkript prezentace:

PORADENSKÁ (Partnerské vztahy, manželství, rodina) Dynamika soužití Z. Vybíral, 2004 – 2009

Takové a podobné výzkumy… Podle odhadu Němců: 38% ženatých mužů a 29% vdaných žen v Německu jsou převážně šťastní. Když byli ovšem dotázáni na vlastní manželství, 94% mužů a 89% žen ho označilo za šťastné až velmi šťastné. Důvody tohoto rozdílu: Dotazníky podléhají zkreslení. Je rozšířen názor o tom, že lidé nejsou v manželství šťastní. – Stud označit vlastní manželství jako nešťastné, smířlivý až shovívavý pohled… (Willi, 1991, s.15)

Co znamená mít štěstí v partnerském vztahu? Objektivní štěstí (lat. fortuna, franc. chance, angl. luck) …partner se ke mně dobře chová, mohl(a) jsem si vybrat, jsme zdraví, je tolerantní, rozumí mi, můžeme mít děti, oba máme práci, zázemí, příjmy, dobré sousedy, můžeme se rozvíjet… Subjektivní štěstí (lat. beatitudo, franc. bonheur, angl. happiness) …schopnost štěstí prožívat, cítit se šťastný hodně závisí na představách, očekáváních a nárocích každého z nás; někteří se srovnávají s druhými (závist), poměřují faktický stav s ideálním…

Rozvody: kontext 45 – 50% manželství končí rozvodem 50% prvních manželství neskončí rozvodem Rozvodovost 1. manželství: 35 – 40% Rozvodovost 2. manželství: 65 – 70% Většinu rozchodů/rozvodů iniciují ženy, nejčastějším důvodem je nespokojenost s manželem a manželstvím Muži se znovu žení podstatně rychleji a častěji

Paradox druhých manželství Přestože je v nich vyšší rozvodovost, ti, kteří v nich najdou stabilní a fungující soužití vykazují v manželství větší spokojenost (jsou na manželství hrdí) v porovnání s páry v prvních manželstvích K četbě: McCarthy, Ginsberg: Second Marriages… (2007)

Dynamika stojí na vzorcích Podle Batesona (Mysl a příroda): Látky, vzory nebo zkušenosti, které jsou pro organismus žádoucí, „dobré“ (životní podmínky, potrava, teplota, zábava, sex) nemají povahu, že by více znamenalo lépe. Důležité je optimální množství. Ad STABILITA: „Akrobat na vysokém laně si udržuje stabilitu neustálou korekcí své nerovnováhy.“

Čeho je ve vztahu potřeba „optimálně“ Klidu, respektu a tolerance Žárlivosti Důvěry Požadavků na sex Dalších požadavků a nároků na partnera (nechat také něco na něm/na ní) Shody (např. nad výchovou dětí, nad způsobem trávení volného času, nad častostí návštěv rodičů apod.) Různosti (v zájmech) Štěstí a spokojenosti Nepokoje (toulavé boty), chuti (z)měnit Volného času Prosazování své vůle, svých představ a přání, „řízení“

Dynamizující faktory ve vztahu Dynamika je napětím. „Tvaruje“ napětí, dává mu nejrůznější podoby – a plodí napětí. Napětí do vztahu vnáší každý z partnerů, rodiče z obou stran, později dítě, okolní svět, vnější podmínky …ale také: důvěra, spolehlivost, podezření, nespokojenost, frustrace potřeby či touhy aj. … a dále: očekávání, nároky na partnera, naděje, zoufání si…

Projektivní identifikace Dynamiku plodí (PA) Přenosy Projekce Projektivní identifikace Agrese Závislost (symbióza) Kontrola Sexualita Závist Rivalita komplementa-rita Odpor Morální neshody Komplexy

Přenos. Projekce Přenáším (např. prožitek žárlivosti na úspěšnějšího sourozence na úspěšnějšího kolegu; tento kolega ve mně ´vzbuzuje´ přenosové reakce). Přenos je v zásadě obnovení raných (minulých) prožitků a jejich znovuprožívání vůči někomu, kdo s nimi neměl nic společného. Projikuji něco, co u sebe chci popřít, nebo aspoň nevidět, nepřiznat si – na druhého. Např. projekce zlého úmyslu, projekce špatné nálady. Projekce je v zásadě interpretace.

Projektivní identifikace Příklad: Fandění na stadiónu či před obrazovkou. Cítíme se součástí většího celku, připisujeme i sami sobě „silné“ stránky objektu, s nímž se projektivně identifikujeme. – Když vítězí naše mužstvo, cítíme se i my (jakožto Češi) silní, silnější než například… Američani…

Jak je tomu v partnerském vztahu? Přenos nelibosti spojené s matčiným chováním na partnerku (za její chování, jež vzdáleně připomene…); např. přenosová obrana vůči uplatňované dominanci (´Já si nenechám nic líbit.´) Projekce vlastní nejistoty do druhého: ´Jsi si opravdu jistý tím, že mě máš rád?´ Projektivní identifikace se vzory (postavami z filmů, soap operas)

Dynamiku plodí dále: Fáze vztahu Pozice ve vztahu Kvantita komunikace Kvalita komunikace Pocit (ne)svobody Intervence zvenčí (rodiče, kamarádky) Jiné konfrontace Nároky na změnu Představy o štěstí, smyslu a naplnění Potřeba blízkosti a lásky Nespokojenost(i) Žárlivost Asymetrie (vzd.,věk)

Jung: M.j.p.v. (1925) Motivace k manželství: nevědomé/věd. Stupeň sounáležitosti s rodiči: vliv na vědomou volbu partnera Otázka vpravení se do manželství Metafora schodiště Posloupnost vášeň – povinnost – břímě Proměna cílů manželství Pozice zahrnujícího a zahrnutého ´Psychická smrt´ v manželství

Co si myslím o manželství? (Ne)viděl(a) jsem v něm šťastné lidi. Partneři se mají doplňovat. Je lepší vybrat si sobě rovného, s podobnými zájmy. Na výchově dětí se mají shodnout. Sex je důležitý. Co si myslím o nevěře + tolerování? Co si myslím o fyz. násilí? Co si myslím o slušnosti (k rodičům)? Co si myslím o ustupování? Co si myslím o rozvodu? Peníze…

Jak se vyvíjí láska? Její fáze… Ještě předtím: touha po lásce, vztahu, partnerovi Zamilování se Proměna osobních konstruktů (J. Willi) Diferenciace přitažlivosti (erotická, postojová) První (a další a další) zklamání, rozčarování, „korekce“ (někdy velká trápení, trýzeň) Proces učení se… (Čemu všemu se učíme?) Plány (bydlení, svatba, dítě, práce)

Typy vztahů Komplementární Symetrický Z historie: hysterické manželství Kooperativně symet-rický Tzv. duplikace sourozenectví Hledání rodiče Narušené vztahy: Izolace partnerů Soupeření partnerů Pseudokooperace (rezignovanost) Emocionální závislost Silná žárlivost, podezíravost Ponižování, shazování a jiné...

Těžší (často skryté) narušení Symbiotický vztah dvou dospělých Parazitní vztah jednoho z nich Pseudovzájemnost a oklamávání Psychické onemocnění jednoho (obou) Přehnaně silná vazba jednoho na rodiče („nediferencovaný od původní rodiny“) Podvádění partnera(-ky) Silná koalice proti jednomu z rodiny Dítě jako stabilizátor manželského vztahu

Vraťme se ke šťastnému (spokojenému) vztahu Dvojice zvládne všechny „přechodové“ fáze: Přechod z domu rodičů do vlastní domácnosti Přechod od zamilovanosti do fáze vystřízlivění (láska zůstane, jen se promění; zpevní) Přechod od bezdětného vztahu k rodičovství Přechod od vztahu, kdy nemají starosti s vlastními rodiči, do fáze starání se o vlastní rodiče; fázi opuštění vlastními dětmi, přechod do důchodu aj. Zvládnou další (event.) zátěžové situace a okolnosti: nemoc dítěte, partnera, nevěru, pokles chuti na sex + obtíže v této oblasti, způsob trávení dovolených a volna apod.

Recepty na spokojený vztah Willi: Psycho-ekologické soužití, ko-evoluce, oba se rozvíjíme a ve svém rozvoji se podporujeme, tj. také pomáháme jeden druhému, umožňujeme mu/jí jeho/její rozvoj Staráme se přitom i o prostředí: domov, zázemí, vztahy, zabydlenost v místě (městě, zemi)

Recepty na spokojený vztah (2) John Gottman (www.gottman.com): Projevuj o druhého zájem Projevuj city (např. dotýkáním) Předveď, že se umíš postarat (uvařit apod.) Oceňuj druhého. Říkej mu, že udělal(a) něco, co ti udělalo radost Dávej najevo starost a buď emaptický Akceptuj (neatakuj, neignoruj). Zkoušej pochopit Soupeřte spravedlivě: v klidu, spějte ke kompromisům Buďte tolerantní

8 Gottmanových zásad v angličtině Show Interest Be Affectionate Show You Care Be Appreciative Show Your Concern and Be Empathic Be Accepting Fight Fair Have Tolerance

Typizace v partnerských vztazích viz Kratochvíl, Capponi, Novák Donchuán Prostopáš-ník (lovec žen) Věčný nespokoje-nec Svůdkyně Dobrodruž-ka Žena bezbranná Žena nespokoje-ná Hráč (riskér) Hledačka štěstí Svedený a neopuště-ný Domovnice Solidní hráč