Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Advertisements

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Digitální učební materiál
Podmět (Po) - opakování
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Větné členy.
Pád substantiv.
Osnova rozboru uměleckého textu
Věty vedlejší.
Nepravidelnosti větné stavby
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Věta jednoduchá, souvětí
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Přívlastek (Pk).
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Hrátky s češtinou.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
LINGUA CECA I LM Udine 2013/2014. Přednáška P4 STAVBA ČESKÉ VĚTY Pravovalenční členy větné struktury - komplementy.
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
Figury II Marcela Jurková.
Chyby jednoho měření když známe
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
ELIPSA, ZEUGMA Petra Libíková
holé, rozvité, několikanásobné
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Styl prostěsdělovací Marcela Jurková.
Formální skladební vztahy
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.08.  ne všechny větné celky v mluvených či psaných projevech jsou vytvořeny pravidelně = dochází v nich k různým.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Zvláštnosti větné stavby
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Seznámení s přísudkem a podmětem
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587)

Elipsa (výpustka, nevyjádření) odchylka větné stavby není brána jako chyba vynechání slova, které patří do větného schématu věta s elipsou – věta neúplná, eliptická

Elipsa (výpustka, nevyjádření) vynecháváme slova, která jsou všeobecně známá nebo vyplývají z kontextu elipsa nebrání srozumitelnosti užívána hlavně v hovorovém jazyku v uměleckém stylu prostředek dramatičnosti a expresivnosti

Elipsa (výpustka, nevyjádření) Příklady elipsy: Vlak přijede v deset patnáct. Musím brzo domů. Seděl, hlavu skloněnou. Nevím, co dřív. Zítra musím do Prahy.

Elipsa (výpustka, nevyjádření) Příklady elipsy: Vlak přijede v deset (hodin) patnáct (minut). Musím (jít) brzo domů. Seděl, hlavu skloněnou. (maje) Nevím, co (mám dělat) dřív. Zítra musím (jet) do Prahy.

Zeugma (nedbání, zanedbání dvojí vazby) odchylka větné stavby považována za chybu dva větné členy spojeny společnou vazbou, ač každý z nich vyžaduje jinou vazbu

Zeugma (nedbání, zanedbání dvojí vazby) spřežení vazeb vzniká mechanickým spojením jednoho pádu se dvěma slovesy, která mají odlišnou vazbu sloveso má několik předmětů, ale syntakticky se váže jen k jednomu chybné hromadění větných členů závislých na jediném členu řídícím

Zeugma (nedbání, zanedbání dvojí vazby) Příklady: Ničení a šlapání po trávníku se zakazuje. Udržujte čistotu uvnitř i před budovou. Vinou poruchy hlasovacího zařízení byli někteří poslanci pro i proti návrhu.

Zeugma (nedbání, zanedbání dvojí vazby) Příklady: Ničení a šlapání po trávníku se zakazuje. (Ničit koho co, ale šlapat po kom, po čem) Udržujte čistotu uvnitř i před budovou. (Udržujte čistotu uvnitř budovy i před budovou) Vinou poruchy hlasovacího zařízení byli někteří poslanci pro i proti návrhu. (Poslanci byli pro návrh i proti návrhu)

Děkuji za pozornost.