Průzkum logopedických služeb Pardubický kraj listopad- prosinec 2009
Časový harmonogram Sestavení dotazníku – říjen 2009 Distribuce dotazníků prostřednictvím OŠKT Pk - I. etapa – do 12.11.2009 Distribuce dotazníků prostřednictvím OŠKT Pk - II. etapa- do 6.12.2009 Vyhodnocení dotazníků- prosinec 2009 Sumarizace výsledků- prosinec 2009
Realizátor SPC Moravská Třebová (koordinátor logopedických služeb v PK – pověření MŠMT ČR č.j. 14712/2009-61 ze dne 23.11.2009) PaedDr. Pavlína Baslerová Mgr. Miloš Kostka Mgr. Zuzana Ličeníková Mgr. Dana Henslová
Struktura dotazníku Zjišťování počtu žáků s narušenou komunikační schopností včetně rozlišení jednotlivých vad a zjištění způsobu zajištění péče Zjišťování aktuální odbornosti logopedických pracovníků v terénu Zjišťování potřeb dalšího vzdělávání Zjišťování potřeb dalších logopedických služeb
Oslovené školy Všechny základní a mateřské školy Pardubického kraje 2 vlny zasílání dopisů Vyhodnocování proběhlo v rámci jednotlivých ORP = základních regionů, ve kterých lze logopedické služby efektivně organizovat a koordinovat (dle našeho názoru)
Návratnost dotazníků- okr. Svitavy počet osl. škol vyplněné dot. procenta Svitavy 33 23 70 Moravská Třebová 25 18 72 Litomyšl 16 49 Polička 29 17 59 celkem 120 74 62%
Návratnost dotazníků- okr. Ústí nad Orlicí Počet osl.škol Vyplněné dot. procenta Česká Třebová 13 8 62 Králíky 10 4 40 Lanškroun 29 20 69 Ústí nad Orlicí 28 18 64 Vysoké Mýto 21 65 Žamberk 32 celkem 140 91 65%
Návratnost dotazníků- okr. Chrudim počet osl. škol vyplněné dot. % Chrudim 68 44 65 Hlinsko 16 8 50 celkem 84 52 62%
Návratnost dotazníků- okr. Pardubice počet osl.škol vyplněné dot. % Pardubice 91 69 76 Přelouč 24 17 71 Holice 16 14 88 celkem 131 100 76%
Co jsme zjistili? Snad kromě Přelouče je ve všech ORP klinický logoped V každém ORP ( vyjma Holic) jsou erudovaní odborníci, kteří jsou schopni zajišťovat supervizi logo asistentům Převažují dyslalické poruchy (dobrá prognóza nápravy) Převážná část péče se děje v MŠ Ve školním věku téměř vše záleží na rodičích
Co jsem zjistili II. Vzdělání logoasistentů je třeba obnovit : - stávající ji buď neprovádějí nebo jsou před důchodem - zejména v MŠ je pociťována potřeba tohoto vzdělání (234 zájemců o akreditovaný kurs) - vzdělání logo asistentek by mohlo problém z velké části vyřešit
Co jsme zjistili III. Ze školských poradenských pracovišť je logo péče zajišťována kvalitně v mikroregionech zejména díky PPP Svitavy, PPP Ústí Nad Orlicí, SPC Bystré, SPC Moravská Třebová ( částečně i Svítání, to však dotazník nezaslalo) Podrobnost a přesnost zpracování dotazníků ( typy vad) je přímo úměrná kvalitě a kvantitě poskytované péče v daném mikroregionu Nepotvrdil se náš předpoklad, že nejvíc logo péče poskytují speciální školy
Návrh schématu řešení Seznámení se stavem věci 15 vytipovaných koordinátorů ORP, vytipování oblastí, které je nutno upřesnit v jednotlivých ORP 15 schůzek v rámci ORP s referenty pro školství těchto ORP s pedagogy ochotnými zapojit se do budování sítě = rozbor situace v ORP, její ujasnění a upřesnění, vhodné pozvat klinického logopeda z regionu= stanovení strategie Nastartování systému vzdělávání Vytvoření adresáře školských pracovišť poskytujících logo služby
Návrh systému logo péče v PK Krajský koordinátor – má přehled o logopéči v kraji - přímo vede 15 koordinátorů v jednotlivých ORP - zajišťuje vzdělávání - vede adresář ( je zodpovědný za aktualizaci dat) Koordinátor v ORP – magistr se státní zkouškou z logopedie - koordinuje péči v ORP - provádí depistáž - provádí supervizi - organizuje a zajišťuje metodické schůzky
Návrh systému logo péče v PK II V ORP funguje logo péče dle konsenzu, na kterém se zainteresovaní odborníci domluví, logo asistenti mají zajištěnu supervizi Klinické logopedy je nutno „zatáhnout“ do systému a přesvědčit je, že školní logoped není konkurence
Finanční nároky Úvazky + vybavení – od září na základě podrobných analýz v ORP Vzdělávání - nejlépe řešit přes projekt ESF ( číslo oblasti podpory 1.2)
Zpracovalo : SPC Moravská Třebová V Mor. Třebové 2009-01-05 Děkuji za pozornost Pavlína Baslerová