Ministerstvo průmyslu a obchodu STAV ENERGETIKY V ČR NÍZKOUHLÍKOVÉ ZDROJE NA ENERGETICKÉM TRHU Tomáš Hüner náměstek ministra XXI. Seminář energetiků Jelenovská, 12. ledna 2011
Ministerstvo průmyslu a obchodu Obsah 1.Budoucí spotřeba elektřiny 2.Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 3.Regulační výkon 4.Vzdělávání, výzkum a vývoj 5.Shrnutí a závěr
Ministerstvo průmyslu a obchodu Historická spotřeba vs. predikce 1. Budoucí spotřeba elektřiny Prognóza PHARE-Energy 1991 Realita 1
Ministerstvo průmyslu a obchodu IEA IDR Recommendation Mix JE, OZE a fosilních paliv bude nutný za účelem dekarbonizace sektoru elektroenergetiky. 1. Budoucí spotřeba elektřiny 1
Ministerstvo průmyslu a obchodu Výroba elektřiny v r Nízkouhlíkové zdroje Fosilní zdroje 1. Budoucí spotřeba elektřiny 1
Ministerstvo průmyslu a obchodu Struktura výrobních nákladů Zdroj: NEA & MAAE 2005 Uran ~ 5% 2. Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 2
Ministerstvo průmyslu a obchodu Využití JE ve světě Zdroj: MAAE Nízkouhlíkové zdroje pro ČR
Ministerstvo průmyslu a obchodu Světové zdroje uranu Zdroj: NEA & MAAE Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 2
Ministerstvo průmyslu a obchodu Citlivost – střední hodnoty Zdroj: NEA 2010 Žádná technologie nemá jednoznačnou výhodu ať globálně, tak regionálně 2. Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 2
Ministerstvo průmyslu a obchodu Citlivost na cenu povolenky Zdroj: NEA 2010 Cena povolenek CO2 ovlivní výhodnost jednotlivých technologií NuclearCoalCoal w. CCSGasWind Levelised Cost of Electricity, LCOE 5% and 10% ($/MWh) OECD 30 $/t CO2OECD 60 $/t CO2 Non-OECD – no CO2 LCOE 5% LCOE 10% 2. Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 2
Ministerstvo průmyslu a obchodu JE ve výstavbě Zdroj: MAAE 2010 Země Počet jednotekInst. Výkon (MW) Argentina 1692 Brazil Bulgaria China Finland France India Iran 1915 Japan Korea Pakistan 1300 Russia Slovak Republic 2782 Chinese Taipei Ukraine United States Total Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 2
Ministerstvo průmyslu a obchodu Study of US-DOE Recyklace, reprocessing a transmutace 2. Nízkouhlíkové zdroje pro ČR 2
Ministerstvo průmyslu a obchodu Vyhledávací studie PVE 3 3.Regulační výkon Zdroj: EnergoTis 2010
Ministerstvo průmyslu a obchodu Vyhledávací studie PVE 10 až 11 reálných lokalit Zdroj: EnergoTis Regulační výkon
Ministerstvo průmyslu a obchodu Vyhledávací studie PVE Zdroj: EnergoTis Regulační výkon
Ministerstvo průmyslu a obchodu Vzdělávání, výzkumu a vývoj SEK 2004 Řeší částečně. Důraz byl kladen na programy řešení sociálních důsledků snižování zaměstnanosti v uhelném průmyslu. Aktualizace SEK 2009 Konkrétní návrhy indikativních ukazatelů a cílových hodnot. Zásadní změna – „Podpora výzkumu, vývoje a inovací zajišťující konkurenceschopnost české energetiky a podpora školství, s cílem nutnosti generační obměny a zlepšení kvality technické inteligence v oblasti energetiky“ je řešen konkrétněji. 4. Vzdělávání, výzkum a vývoj 4
Ministerstvo průmyslu a obchodu Financování R&D v EU – Vzdělávání, výzkum a vývoj 4
Ministerstvo průmyslu a obchodu Integrace trhů na bázi podepsaného protokolu mezi MPO ČR a MH SR. Příprava propojení trhů byla realizována ČEPS, SEPS a OTE. Market Coupling Zdroj: OTE, a.s Shrnutí a závěr
Ministerstvo průmyslu a obchodu Konkurenceschopnost na regionálním trhu Vzhledem k očekávanému nedostatku zdrojů v okolních zemích má ČR za cíl zabezpečit trvale přebytkovou bilanci výroby elektřiny 5. Shrnutí a závěr 5
Ministerstvo průmyslu a obchodu Nízkouhlíkové zdroje Pro ČR zejména jaderná energetika Omezená role OZE Nutný regulační výkon V průběhu roku 2011 MPO zpracuje variantní řešení dalšího výhledu rozvoje energetiky Podpora výzkumu, vývoje a vzdělávání Zapojení do mezinárodního výzkumu Nutno uvažovat s ohledem na budoucí zachování konkurenceschopnosti na propojeném energetickém trhu. Shrnutí a závěr 5. Shrnutí a závěr 5
Ministerstvo průmyslu a obchodu Děkuji Vám za pozornost