Analýza potřeb studujících a vedoucích praxí KATEDRA SOCIÁLNÍ PRÁCE ZSF OU 2007
Prezentace z výzkumu realizovaného v rámci projektu: „Zvýšení připravenosti studujících sociální práce na měnící se požadavky a potřeby budoucích zaměstnavatelů pomocí kvalitnějšího vzdělávání v oblasti odborné praxe studujících.“ Tento projekt je spolufinancován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Realizační tým Koordinace výzkumu: Mgr. Jana Kahánková Metodické konzultace: Mgr. Klára Janoušková, M.A. Sběr dat: Mgr. Bohuslava Durčáková, Mgr. Jana Kahánková, Mgr. Antonín Liška Zpracování analýzy z výzkumu u studujících: Mgr. Jana Kahánková Zpracování analýzy z výzkumu u vedoucích praxí: Mgr. Klára Janoušková M.A. Konzultace k obsahové části: PhDr. Alice Gójová, PhD., Mgr. Věra Holasová, Mgr. Dana Nedělníková
Obecné záměry výzkumu Zvyšování kvality praktické přípravy prostřednictvím zpětných vazeb praktiků a studujících Posílení vědomí důležitosti praktické přípravy studujících Start k navázání hlubší diskuze směrem k praktické přípravě
Základní cíl výzkumu Hodnocení současného stavu praxí a návrhy inovací z pohledu vedoucích praxí a studujících
Oblasti výzkumu představa kvalitní praxe překážky při výkonu kvalitní praxe vzájemná očekávání hodnocení v systému praxí návrhy inovací
Design výzkumu Cílová skupina: studující a vedoucí praxí Strategie výzkumu: kvalitativní Sběr dat: listopad – prosinec 2006 - 29 individuálních rozhovorů s vedoucími praxí ze státních a nestátních neziskových organizací v Ostravě - 11 skupinových rozhovorů se studujícími 2.- 5.r. (93 studujících)
Představa kvalitní praxe studující poznat co nejlépe náplň sociální práce možnost vykonávat samostatnou práci pouze „dívat se“ mi vyhovuje praxe jako zaměstnání na praxi jsem přínosem
Představa kvalitní praxe vedoucí praxí poznání činností, jež spadají do agendy sociální práce umožnění nácviku modelových situací pro samostatnou práci s klienty možnost samostatné, různorodé práce poznání „nezáživných“ aktivit je rovněž důležité
Překážky při výkonu kvalitní praxe studující studující vykonávají jinou náplň práce než sociální práce nevyjasněná práva studujících na praxi vedoucí praxí neví, co se studujícími dělat studující neví, co dělat na praxi nedostatečná motivace studujících pro praxi nejistota při výkonu samostatné práce studující vnímáni jako zátěž chybějící znalosti pro praxi u nižších ročníků – např. o příspěvcích a dávkách, komunikaci pátek jako méně vhodný den pro výkon praxe problémy ve vztahu s vedoucí praxe
Překážky při výkonu kvalitní praxe vedoucí příliš mnoho studujících nejasná role vedoucích praxí nedostatek informací o tom, co mají studující na praxi plnit pátek jako méně vhodný den praxe různé interpretace zákonů ve vztahu k působení studujících na praxi časová vytíženost vedoucích stísněné prostory nedostatečné technické vybavení problémy ve vztahu se studujícím
Očekávání studujících k vedoucím praxí nejlépe kvalifikace v sociální práci, ale mnohdy důležitější ochota studující na praxi vést znalosti o požadavcích katedry pozitivní přístup k praktikujícím partnerský přístup, důvěra pozitivní přístup k oboru vstřícné jednání a komunikace od vedoucího studující získá zpětnou vazbu úkolování studujících dbá na dodržování pravidel, např. docházky
Představa o vedoucím praxí vedoucí praxí komunikativnost, ochota, empatie schopnost předávat pracovní zkušenosti dlouholetá pracovní zkušenost
Očekávání vedoucích praxe ke studujícím studující by měl být pomocí měl by být aktivní a se zájmem základní lidská slušnost pokora spolehlivost v mlčenlivosti a dochvilnosti komunikativnost základní znalosti pro dané zařízení přátelský přístup
Hodnocení v systému praxí studující Hodnocení výkonu studujících na praxi vítané zpětné vazby, slovní hodnocení v průběhu praxe zejména v případě samostatné práce známkování jako méně vhodná forma hodnocení písemné hodnocení ano, ale musí být věrohodné, sloužit nejlépe pouze pro potřeby studujících písemné hodnocení pro katedru má význam, pokud má sloužit jako kontrola, např. dodržování docházky Hodnocení pracovišť studujícími Návrh hodnotit pracoviště praxí s motivem možnosti vybrat si kvalitní praxi
Hodnocení v systému praxí vedoucí praxí Hodnocení výkonu studujících na praxi preference slovního hodnocení, které představuje menší časové nároky, než hodnocení psané hodnocení by mělo sloužit ke rozvoji studujících, má být konstruktivní známkování jako méně vhodný způsob hodnocení závěrečné hodnocení může sloužit pro rozvoj studujícího, případně jako reference pro budoucího zaměstnavatele pomohly by případně formuláře formou osnovy, nestandardizované, na co se v hodnocení zaměřit
Navrhované inovace studující zavedení exkurzí vytvoření sítě specializovaných pracovišť studijní opory pro vedoucí praxí a studující (manuály, informace na web) i jiný den než pátek pro výkon praxe občasné přednášky praktiků z praxe na půdě katedry
Navrhované inovace vedoucí praxí větší propojenost výuky a praxe exkurze v nižších ročnících i jiný den než pátek pro výkon praxe
Co by vedoucím praxí dále pomohlo? ocenění vedení praxí zvýšení motivace studujících lepší komunikace s univerzitou vytvoření manuálu pro vedení praxí - rozpracovaná struktura studia - pokyny a doporučení, jak vést studující - jasný výklad zákonů, které ovlivňují výkon praxe
Témata z výzkumu k řešení pro pracovní skupiny Cíle praxe: jejich realizace v praxi Příprava studujících před nástupem na praxi Nevyjasněnost práv a povinností studujících, nevyjasněná role vedoucích praxí Nedostatečné informace k náplni praxe Vytvoření sítě specializovaných pracovišť Jednodenní exkurze Nedostatečné nástroje komunikace mezi katedrou a vedoucími praxí Hodnocení v systému praxí
DĚKUJEME ZA POZORNOST Podněty, dotazy, připomínky k analýze, zasílejte, prosím, na: Jana.Kahankova@osu.cz