Dělba práce Pavel Šuranský.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Advertisements

VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Seminář 1. Předmět ekonomie
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mgr. et Mgr. Blanka Chocová 2013/14
Podstata fungování tržní ekonomiky
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
1. Základní ekonomické pojmy
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Elektronická učebnice - II
Zdravotnický asistent, druhý ročník Vývoj lidské společnosti Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie,
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
3. srpna 2013VY_32_INOVACE_100202_Teorie_potreb_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Specializace  Kooperace  Dělba práce.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Mikroekonomie I Formování trhu
Ekonomická gramotnost Dělba práce „Tam, kde dělá každý vše, bída klepe na chýše.“
Základní ekonomické pojmy
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Koncepce marketingového řízení
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
Rodina jako vzor a příklad
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Činitelé uspokojující potřeby:  Statky.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
DEFINICE EKONOMIE Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Seminář 1. Předmět ekonomie
Výrobní faktory Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ten dělá to a ten zas tohle
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Ekonomie. statky  Ekonomické statky -> omezené, u ž ite č né  výrobky, slu ž by  Vzácné statky -> omezené, u ž ite č né, vzácné  výrobky,
Peníze, majetek prima gymnázia. Peníze uspokojování potřeb – existenční podmínka potřeby uspokojují: statky – předměty služby – užitečné činnosti výměna.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Jsem občanem Evropské unie
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Statky a služby Základní ekonomické pojmy Čím uspokojujeme potřeby? Službami a statky. Co je to statek? Hmotná i nehmotná věc sloužící k uspokojení potřeb.
KONFERENCE OD ANALÝZ KE KOORDINACI SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V DĚČÍNĚ ING. RENÁTA GREŠÍKOVÁ Kvalita služeb a potřeby člověka.
Trh práce. Nabídka pracovních sil v naší republice je v krátkém časovém horizontu (v rámci roku, několika málo let) relativně neměnná. Poptávka po pracovních.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Význam ručního a strojního zpracování kovů
Ekonomika – základní pojmy.
Digitální učební materiál
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Statky, služby VY_32_INOVACE_40_797
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Téma 1: Teorie řízení jako věda o řízení v technických, biologických a společenských systémech Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku.
Pravěk 6.ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_06 Vztahy mezi lidmi
Hospodaření aneb ten dělá to a ten zas tohle… aneb lidské potřeby.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Dělba práce Pavel Šuranský

„Ten umí to a ten zas tohle…“

Porovnej život lidí v současnosti s minulostí. V čem je dnešní život jiný? V které době bys chtěl žít? Proč?

Co vedlo ke změnám ve způsobu života? Technický pokrok – objevy, vynálezy

Co všechno dnes potřebujete ke svému životu? Potřeba = pocit nedostatku něčeho

Jakým způsobem uspokojíme své potřeby? Potřeby uspokojujeme prostřednictvím statků a služeb. Co jsou statky a služby? Statky: předměty využívané k uspokojování potřeb. Služby: užitečné činnosti, které jedni lidé provádějí pro druhé.

Víš, co jsou statky volné a statky vzácné? Statky volné: volně k dispozici bez námahy Statky vzácné (ekonomické): omezené množství Většinu musíme vyrobit (ekonomický statek).

Jak uspokojovali lidé své potřeby v minulosti? Dříve byli lidé více soběstační. Pro svou potřebu si dokázali vyrobit téměř všechno sami.

Dokázali byste si dnes sami obstarat všechno, co potřebujete ke svému životu? Co nám umožňuje uspokojovat naše nejrůznější potřeby?

uvnitř rodiny • uvnitř podniku Dnes nám uspokojování potřeb umožňuje SPOLEČENSKÁ DĚLBA PRÁCE (koordinace výroby) základem DP je specializace: zaměření na část nějaké činnosti Uveď příklady uplatňování dělby práce: uvnitř rodiny • uvnitř podniku • ve státě • mezi státy

Jaké výhody přináší dělba práce a specializace? Dělba práce a specializace umožňuje: efektivitu: vyrábět lépe a účinněji produktivitu: vyrábět více

Dělba práce v průběhu vývoje lidské společnosti výroba x služby 2. společenská DP 1. společenská DP pastevectví x zemědělství přirozená DP muž x žena

Děkuji za pozornost