Dobrá škola ?
Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty
Výsledky školního vzdělávání Kognitivní: znalosti, intelektové dovednosti Psychomotorické: p. dovednosti Afektivní: zájmy, motivace, hodnotové orientace, postoje,,..
Dlouhodobé efekty školy Na rozdíl od vzdělávacích výsledků (které identifikujeme a měříme v průběhu vzdělávání nebo bezprostředně na konci nějakého úseku): - mají dlouhodobý charakter - lze je obtížně identifikovat a měřit
Efekty vzdělávání (1) Ekonomické přístup k dalšímu vzdělávání úspěšnost v zaměstnání výše výdělku životní a profesní uspokojení participace v politickém rozhodování charakter konzumního chování
Efekty vzdělávání (2) Sociální změny v sociální struktuře společnosti vývoj vztahů mezi sociálními skupinami kvalita a fungování rodiny pracovní iniciativa zájem o celoživotní vzdělávání a zvyšování kvalifikace
Dobrá škola? - Kvalita školy obtížně se vymezuje a obtížně se zjišťuje (měří) = žádoucí úroveň výstupů, která může být předepsána určitými požadavky (například vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena (podle Průcha: Moderní pedagogika) Pedagogická evaluace
Kvalita školy Aplikace ekonomického pohledu na kvalitu školy (rozvíjí se obor ekonomie vzdělávání): Akontabilita adresná („zúčtovatelná“) školy za kvalitu poskytovaných služeb a výsledků vzdělávání; prokázání adekvátnosti poskytnutých prostředků na kontrolovatelné cílové výkony Přidaná hodnota Efektivnost školy výstupy/vstupy
Faktorový model efektivnosti školy Cílevědomé vedení školy ředitelem Angažovaný zástupce ředitele Velký podíl učitelů na přípravě obsahu a organizace výuky Shoda mezi učiteli ve vykonávání profesních povinností Přesná strukturace času každého výukového dne Intelektuálně náročná výuka Výrazná pracovní atmosféra školy Soustředěnost výuky na daná témata Maximální komunikace mezi učiteli a žáky Časté hodnocení výkonů žáků Intenzívní spolupráce školy s rodiči Příjemné klima ve škole pro žáky i učitele (Mortimor, na základě longitudinálního výzkumu – dle Průcha: Moderní pedagogika)
Hodnocení kvality školy Česká školní inspekce Kritéria hodnocení pro inspekční činnost Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání Ústav pro informace ve vzdělávání SET Vybíráme střední školu Komerční aktivity: SCIO, Kalibro Evaluace a autoevaluace škol