Hlavní orientace HK ČR na energetiku ČR a EU Přednáška 23.9.2008 Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Energetická bezpečnost ČR - představy x mýty x realita; technologický úhel pohledu Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Advertisements

Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Konference Bezpečnost dodávek v energetice – Projekty úspor Prezentace pro účastníky konference: Bezpečnost dodávek v energetice Ing.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Energetická bezpečnost regionu Workshop v rámci projektu Energetický Inovační Portál CZ-PL.
Předpokládaný vývoj české elektroenergetiky Pozice ERÚ seminář VSE 28. května 2007 – Praha Josef Fiřt - ERÚ.
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Aktualizace státní energetické koncepce a její dopady na MS kraj
Nezávislý výrobce na trhu s elektřinou v ČR a v EU. Problémy LDS Ing. Petr Matuszek Jelenovská
Státní energetická koncepce – její sočasnost a budoucnost Ing. Drahomír Šelong oddělení energetické politiky Ministerstvo průmyslu a obchodu Listopad 2007.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
1  Ministry of Industry and Trade 2007 EU a její vliv na Evropskou energetiku i na energetiku ČR Státní energetická koncepce Ing. Zbyšek Sochor ŘS energetiky.
Energetická budoucnost Moravskoslezského kraje s novou jadernou elektrárnou nebo bez ní? Ing. Pavel Bartoš viceprezident MSEK.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Česká energetika na rozcestí Návrh nové Státní energetické koncepce České republiky s výhledem do roku 2050 Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra Ministerstvo.
XXII. Seminář energetiků
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 XVI. Seminář energetiků Aktuální problémy v teplárenství ČR Miroslav Krejčů.
Vliv energetické koncepce na obchodníka s energiemi Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
1 ● zavedení eura I. STRATEGICKÉ PRIORITY AutoSAP pro další období schválené na 71. zasedání Rady ředitelů ● obnova vozového parku ● podpora.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Pohled HK ČR na ceny energie a paliv. Ing.Václav Hrabák Předseda energetické sekce HK ČR.
Nové iniciativy EU v oblasti energetiky a její dopady na hospodářskou soutěž Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské.
1 NOVELIZACE ENERGETICKÉ LEGISLATIVY NÁZOR VELKÝCH SPOTŘEBITELŮ Luděk Piskač – tajemník SVSE ;
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
Změna Státní energetické koncepce a priority České republiky k zajištění bezpečnosti zásobování elektřinou Ing. Tomáš H ü n e r náměstek ministra © 2008.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Příprava II. etapy EDR Praha Mgr. Aleš Kuták, náměstek ministra a ředitel sekce ochrany klimatu a ovzduší.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
Ing.K.Šimeček Stav otvírání trhu s energií v ČR z pohledu SVSE Září 2002.
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Energetické a ekologické scénáře pro přípravu aktualizace energetické koncepce Poděbrady
Ekologická daňová reforma z pohledu HK ČR Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Environmentální aspekty bezpečnosti a dostupnosti energie v ČR a EU Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická
Názor průmyslového spotřebitele na Státní energetickou politiku K.Šimeček - SVSE Seminář AEM,Poděbrady 3/2003.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
BUDOUCNOST ČESKÉ ENERGETIKY V EVROPĚ
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Komentář ERÚ k cenovým rozhodnutím, kterými se stanovují ceny plynu, tepla, elektřiny a souvisejících služeb seminář AEM , Praha Josef Fiřt.
Pozice provozovatele LDS a obchodníka s energií při uplatnění na tuzemském a na evropském trhu Ing. Bohuslav Bernátek Praha
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Centrální zdroj tepla versus jeho substituční zdroje
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Vliv legislativních a koncepčních změn na pozici zemního plynu v PEZ ČR Ing. Josef Kastl generální sekretář, Česká plynárenská unie Praha - Žofín, 22.
Sdružení podnikatelů v teplárenství Odpady 2015 a jak dál? Význam energetického využívání odpadů pro teplárenství Ing. Martin Hájek, Ph.D.
Energetické využívání v ČR, pozice MŽP a jak vlastně dál?? Jaromír Manhart Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí STEO seminář: Odpady 2015 a jak.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Ing. František Pazdera náměstek ministra průmyslu a obchodu PROCES AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE Palác Žofín, Praha 1. listopadu 2011.
ZEMNÍ PLYN – SOUČÁST ENERGETICKÉHO MIXU ING. PAVEL JANEČEK.
Státní energetická koncepce, energetická bezpečnost ČR, energetický systém EU: Jaká budoucnost čeká jádro? Dana Drábová Efektivitu již nelze měřit především.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Presentation Title 1st September 2002
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Transkript prezentace:

Hlavní orientace HK ČR na energetiku ČR a EU Přednáška Ing.Václav Hrabák Předseda Energetické sekce HK ČR

Hlavní orientace HK ČR na energetiku ČR a EU byla projednána a schválena na představenstvu HK ČR 17.září Vážené dámy a pánové, dovolte mi, abych Vás s tímto materiálem dnes seznámil. Hospodářská komora ČR dlouhodobě monitoruje vývoj světové energetiky, energetiky v EU a energetiky v ČR. Musíme vyslovit značné znepokojení nad postupy v EU, ale i nad některými trendy a názory v ČR. Musíme konstatovat, že energie a energetika jsou nejen jedním ze základů podnikatelského prostředí, ale je i základem fungování České republiky a v podstatě každého státu. Zásadně nesouhlasíme s postupným oddalováním řešení české energetiky, která při otevřeném trhu je i součástí energetiky EU, a proto požadujeme zodpovědný přístup všech zemí EU tak, aby některé „zeleně“ orientované země nežily na úkor těch ostatních. Jsme přesvědčeni, že každá členská země EU musí převzít dle svých možností zodpovědnost za vlastní energetiku a energetickou spotřebu. Česká republika musí energetickou bezpečnost vzhledem ke své důležitosti povýšit na úroveň státní bezpečnosti. Hospodářská komora vnímá energetiku, jako obor provozovaný ve veřejném zájmu To znamená, že energetika má být provozována tak, aby nediskriminačně uspokojovala oprávněné zájmy koncových odběratelů paliv a energie.

Státní energetická koncepce České republiky Státní energetická koncepce ČR (SEK) musí být dlouhodobě platný a stabilní strategický dokument, který mimo jiné stanoví konkrétní a jasná pravidla pro rozvoj energetiky, zejména pak pro rozvoj strategických investic. Energetika musí zajistit spolehlivý a nediskriminační přístup k energiím a musí být řešena zejména s ohledem na konečného uživatele, především na občany a drtivou většinu podnikatelů, pro které je základem konkurenceschopnosti nejen v rámci EU, ale zejména v globální ekonomice. Základem pro snižování produkce skleníkových plynů musí být jaderná energetika, efektivní obnovitelné zdroje a ekonomicky průhledné efektivní snižování energetické náročnosti. V oblasti úspor energie vidíme velký potenciál, avšak zásadně nesouhlasíme s vytěsňováním energeticky náročných výrob mimo území ČR a EU, je to cesta, která je environmentálně a hospodářsky nepřijatelná.

Dopad všech navrhovaných opatření, zejména v souvislosti s globálními změnami klimatu, musí být posuzován s ohledem na konkurenceschopnost ČR nejen v EU, ale zejména v globální ekonomice. Jsme připraveni k diskusi nad způsobem stabilizace SEK. Stávající stav je velmi závislý na politické situaci a jistá současná dvojkolejnost (platná SEK a s ní nekompatibilní koaliční smlouva) nevytváří pro rozvoj energetiky vhodný rámec. Jistým východiskem je schválení SEK, případně zásad tvorby SEK formou zákona.

Surovinové zabezpečení V rámci přijetí zodpovědnosti za vlastní spotřebu a životní úroveň podporujeme, aby v optimální míře a co nejšetrnějším způsobem byly čerpány a využívány tuzemské energetické zdroje s cílem docílit maximální energetickou „nezávislost“. V tomto smyslu podporujeme dotěžení všech tuzemských zásob fosilních paliv v České republice, včetně prolomení ekologických limitů a rozvoj těžby uranu, obojí za environmentálně přijatelných podmínek. Požadujeme důsledné využívání odpadních energetických zdrojů a energeticky využitelných odpadů včetně komunálních, které jsou v převážné míře neekologicky skládkovány.

V žádném případě nesouhlasíme s plošným přechodem české energetiky na zemní plyn. Bez technicky a ekonomicky podloženého posouzení takového kroku by následně došlo k dalšímu navýšení ceny el. energie a především tepla z centrálních zdrojů a k nepřijatelnému zvýšení dovozní závislosti ČR. Podporujeme těžbu tuzemských zásob zemního plynu. Preferujeme využívání zemního plynu tam, kde za něj není náhrada. Jedná se především o oblast lokálního vytápění a využívání zemního plynu v dopravě, kde environmentální přínosy do čistoty ovzduší jsou maximální. Mělo by dojít k omezení využívání zemního plynu ve výtopnách bez kogeneračního režimu. Pro výrobu elektrické energie by měl být plyn využíván pouze ve špičkových zdrojích s krátkodobým chodem. Energetické suroviny, které musí být nezbytně dováženy, by měly být z alespoň relativně bezpečných oblastí a s přiměřenou mírou diverzifikace zdrojů. Je pro nás nepřijatelné, aby energetické suroviny byly nástrojem ovlivňování hospodářské soutěže a ovlivňování konkurenceschopnosti v globální ekonomice.

Další privatizace české energetiky Hospodářská komora prosazuje, aby případná další privatizace energetických celků probíhala tak, aby nebyla narušena úloha státu možnou regulací, v případě negativního vývoje v energetice a to tak, aby byly minimalizovány nepříznivé dopady do podnikatelské sféry a životní úrovně. Pokud nebude spolehlivě fungovat trh v oblasti energetiky, nejen v ČR, ale i v EU, nedoporučujeme privatizovat další podíly ČEZ a.s..

Energetická bezpečnost státu Česká republika musí energetickou bezpečnost vzhledem ke své důležitosti povýšit na úroveň státní bezpečnosti. Se znepokojením sleduje růst závislosti ČR a EU na dodávkách paliv a energie ze zahraničí, konkrétně mimo území EU, většinou z velmi nestabilních teritorií. Jsme si plně vědomi složitosti této situace, zejména v souvislosti s reálnou kapacitou domácích zásob a s plánovaným vývojem ve spotřebě paliv a energie. Přes tuto skutečnost jsme však přesvědčeni, že zejména pro výrobu elektrické energie a v teplárenství je nutné v maximální míře využívat domácí energetické suroviny, zejména pak uhlí a uran. V tomto smyslu musí sehrát významnou úlohu i další rozvoj jaderné energetiky ČR. Hospodářská komora vyslovuje vážné obavy, že v opačném případě bude stoupat hospodářská a tím pádem i politická závislost našeho státu na hlavních dodavatelích paliv a energie.

Cenový vývoj paliv a energií Hospodářská komora s velkým znepokojením sleduje neustálý růst cen paliv a energie, které již dnes mají prakticky nekontrolovatelný průběh. Přibývá stále více podnikatelů, kteří v důsledku těchto nárůstů ztrácejí svojí konkurenceschopnost. Přitom vývoj v energetice ČR, EU, ale i u zahraničních dodavatelů plynu a ropy nedávají naději, že se tato situace v nejbližším období změní. Hospodářská komora ČR požaduje na vládě ČR, aby k této situaci zaujala jasné stanovisko s návrhy opatření, která sníží negativní vlivy cen do podnikatelské sféry.

Energetika a její ekologické dopady Hospodářská komora ČR i nadále prosazuje realizovatelná opatření, která zabezpečí pozitivní vývoj v oblasti ochrany životního prostředí. Velký problém vidíme v boji s tzv. klimatickými změnami. Jelikož se jedná o globální problém, musí být tento řešen globálně se všemi důsledky. Například produkce CO2 v EU není dána produkcí nad územím EU, ale její spotřebou včetně všech dovozů po odečtení vývozů. Rozhodně nesouhlasíme se systémem lokálního omezování CO2, který výrazným způsobem zhorší konkurenceschopnost našich podnikatelů v globální ekonomice.Vyvezeme –li elektřinu z uhlí vyrobenou s nízkou účinností- tedy s vysokou produkcí CO2, musíme ušetřit CO2 např. na produkci tepla, ač toto je vyrobeno s účinností 3x vyšší, tedy s produkcí CO2 z téhož paliva třetinovou. Podporujeme zejména růst účinnosti při výrobě i spotřebě energií, čisté energetické technologie, energetické úspory a další efektivní opatření.

Obnovitelné zdroje energie musejí sehrávat významnou úlohu. Jsme přesvědčeni, že stanovení směrných čísel procentuálního podílu OZE z energetické bilanci ČR a stanovení výše a rozsahu podpor na jejich zavedení, musí odpovídat reálným možnostem našeho státu, nesmí ohrozit bezpečnost dodávek energie a nesmí ohrozit jak konkurenceschopnost většiny podnikatelů, tak i snížení životní úroveň obyvatel ČR, zejména pak nejslabších sociálních vrstev. Nemalý význam v této oblasti je i využívání druhotných zdrojů a surovin pro energetické účely. Obnovitelné zdroje musí být posuzovány jako doplněk základních energetických zdrojů a jejich rozšiřování musí být posuzováno komplexně ve vazbě na soulad hospodářských, sociálních a environmentálních dopadů nejen v tuzemsku, ale zejména v celosvětovém měřítku. Při posuzování efektivnosti úspor a užívání obnovitelných energetických zdrojů, toto musí být provázeno komplexně a ve všech vazbách, nepřipusťme situaci s výrobou a přidáváním biolihu do benzínu. Nemalý význam v této oblasti je i využívání druhotných zdrojů pro energetické účely.

Hospodářská komora ČR se aktivně účastní na tvorbě ekologické daňové reformy a na tvorbě novely zákona o ochraně ovzduší. V této souvislosti plně prosazuje taková opatření, která pozitivně budou motivovat podnikatele k zavádění ekologických opatření. Hospodářská komora nesouhlasí s tím, aby v rámci druhé etapy ekologické reformy, či při návrzích další legislativy, došlo k daňovému, či jinému nákladovému zatížení podnikatelské sféry.

Jaderná energetika Rozvoj jaderné energetiky je nezbytný. Jsme plně přesvědčeni, že v současném stavu, ve kterém se nachází energetika ČR a EU, je další Vzhledem k pozitivnímu vlivu jaderné energetiky na ovzduší a i cenu vyrobené energie, na disponibilní zásoby jaderného paliva i potenciál vyhořelého paliva, které v budoucnosti bude možno dále využívat, je jaderná energetika nezbytnou součástí energetického výrobního portfolia ČR. Hospodářská komora se plně staví za další rozvoj jaderné energetiky v ČR.

Úspory paliv a energií Značný potenciál vidíme oblasti úspor paliv a energií. Prosazujeme taková opatření, která pomohou podnikatelům ČR s jejich realizací a systémová, která budou podporovat vyšší účinnost primární přeměny paliva (zejména výroba elektřiny a doprava). Jedná se zejména o plnou podporu metod EPC,EC a PPP, dále pak další rozšiřování podpor a dotací a to jak státních, tak i evropských. Významnou úlohu v tomto smyslu musí sehrát plošná osvěta, vzdělávací programy a v nemalé míře i tlak na dodržování již dnes platné legislativy. Měl by být posílen význam energetických auditů - zejména pak vlastní realizace navržených optimálních variant. Obdobná situace je při aplikaci a zejména pak následné kontrole přijaté legislativy, která řeší snížení energetické náročnosti.

Vztah Hospodářské komory ČR k vývoji a stavu energetiky v Evropské unii Uvědomujeme si, že česká energetika je nedílnou součástí energetiky Evropské unie. To však neznamená, že nebudeme hájit národní zájmy ČR. Do současné doby, přijímaná legislativa v rámci evropského parlamentu, v mnoha případech oslabovala konkurenceschopnost podnikatelů a to zejména vůči těm zemím, kde obdobné zákony přijímány nebyly. Hospodářská komora bude vyvíjet takovou činnost, která bude prosazovat využívání národních zdrojů paliv a energie, národní odpovědnost za řešení energetické situace v zemi a takových návrhů a opatření, která nepovedou k dalšímu snižování konkurenceschopnosti podnikatelů v rámci EU. Budeme dále prosazovat, aby další vývoj v energetice nezpůsobil zhoršení postavení sociálně slabých vrstev.

Centrálního zásobování teplem (CZT) Vnímáme CZT jako nedílnou a významnou součást energetiky ČR. Další rozvoj CZT by měl pomoci řešit efektivní využívání paliva a vytvářet předpoklady i pro další rozvoj využívání obnovitelných zdrojů. CZT, zejména ve spojení s kogenerační výrobou tepla a elektřiny, má i ve většině případů velmi pozitivní vliv na životní prostředí.Cenový vývoj tepla však musí být i sociálně přijatelný pro obyvatelstvo. V tomto smyslu prosazujeme další rozvoj CZT, jeho legislativní, případně i dotační podporu. Dále prosazujeme podporu CZT cestou plošné osvěty. Významnou úlohu při rozvoji CZT a ochrany koncových zákazníků, musí sehrávat Energetický regulační úřad (ERÚ), který pro další rozvoj CZT je prakticky nezastupitelný.

Vážené dámy, Vážení pánové, na závěr svojí přednášky bych chtěl znovu zdůraznit, že oblast energetiky zasahuje do života každého podnikatele a každého obyvatele, a pokud k řešení problému nebudeme přistupovat radikálně a urychleně, může to mít velmi negativní dopady nejen do podnikatelské sféry,ale i do životní úrovně každého z nás. Děkuji za pozornost