Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Typologie nábytku Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_07 Název DUMu: Sedací nábytek Pro obor vzdělávání: L/02 Předmět: Konstrukce Ročník: UZD-3 Autor: Bc. Václav Pihera Datum:
Střední škola Oselce Sedací nábytek
Střední škola Oselce Historie Původně lidé seděli na přírodních útvarech, hlavně kamenech apod. V dobách starověkého Řecka se začíná používat židle v podobě pevné stoličky. Řecká židle s elegantně prohnutými nohami je i v současné době inspirací pro designéry.
Střední škola Oselce Historie Později se tvarem konstrukce, i použitými materiály, např. pružinami v sedáku židle, začala přizpůsobovat pohodlí svého uživatele. Vlivem průmyslové výroby v 19. století se židle přeměnila v produkt masové výroby. Masovou výrobu umožnil prudký rozvoj technologie a strojního zařízení.
Střední škola Oselce Historie Z hlediska výroby židlí bylo významné především zdokonalení technologie ohýbání. Bukové masivky se ohýbaly použitím pásnice do formy, což zamezilo praskání dřeva na vnější straně ohybu. Tento způsob ohýbání rovněž umožnil ohýbat složitější tvary v hromadné výrobě.
Střední škola Oselce Ergonomie Sezení je jednou ze základních specificky lidských funkcí. Židle, podobně jako lůžko, je v přímém kontaktu s lidským tělem. Proto při samotné konstrukci musíme dbát na dodržení rozměrů židle.
Střední škola Oselce Ergonomie Vlivem změny pracovního prostředí je člověk druhé poloviny 20. století je nazýván,,Člověkem sedícím“. V pracovním prostředí sedíme přibližně 6 hodin denně, při dopravě do zaměstnání 1 – 1,5 hodiny, ve volném čase přibližně 3 hodiny denně. Protože je každý člověk jedinečný, je třeba vyrábět sedací nábytek dle potřeb jedince.
Střední škola Oselce Ergonomie Konstruktér nábytku musí vědět, že ergonomicky správné sezení působí jako prevence řady chorob. Sedací nábytek má umožnit a usnadnit různé činnosti, při niž vyžadujeme tělesný, duševní i sociální komfort. Jeho důležitou funkcí je odpočinek.
Střední škola Oselce Skladba židle Běžná židle se zpravidla skládá: - ze sedáku, opěráku a podnože, jejíž součástí může být trnož. Sedák i opěrák může být hladký i čalouněný. Součástí židle mohou být i loketníky. Vlastní konstrukce židle závisí na jejím použití a materiálu, z kterého je vyrobena.
Střední škola Oselce Skladba židle (tvar sedáku) Má umožňovat správné podepření stehen při kterékoliv poloze. Doporučuje se rovný nebo mírně prohnutý v jednom nebo druhém směru. Maximální výška prohloubení má být ve vzdálenosti cca 120 mm od opěráku, a to max. 25 – 40 mm. Důležité je zaoblení přední hrany sedáku.
Střední škola Oselce Skladba židle (opěrák) Může být hladký i čalouněný, musí vhodně podpírat záda. Napomáhá rozložení hmotnosti, snižuje tlak a napětí na záda. Poskytuje podepření bederní části i horní části páteře a zad. Tyto všechny požadavky je nutné brát při navrhování konstrukce židlí v úvahu.
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: NUTSCH, Wolfgang. Konstrukce v interiéru. Praha: Grada, 2006, ISBN NUTSCH, Wolfgang. Konstrukce Nábytku. Praha: Grada, 2003, ISBN JOSTEN, Elmar; REICHE, Thomas; WITTCHEN, Bernd. Truhlářské konstrukce. Grada: Praha, 2011, ISBN NUTSCH, Wolfgang a kol. Příručka pro truhláře. Praha: EUROPA- SOBOTÁLES, 2006, ISBN KANICKÁ, Ludvika; HOLOUŠ, Zdeněk. Nábytek. Praha: Grada, 2011, ISBN KOUŘIL, Jan; BUBEN, František. Truhlářství. Praha: Grada, 2003, ISBN SLAVICKÝ, Richard. Odborné kreslení. Praha: Informatorium, 2001, ISBN
Střední škola Oselce Zdroj materiálů: HOLOUŠ, Zdeněk; MÁCHOVÁ, Eliška; KOTÁSKOVÁ, Pavla. Odborné kreslení. Praha: Informatorium, 2008, ISBN NUTSCH, Wolfgang a kol. Odborné kreslení. Praha: EUROPA-SOBOTÁLES, 2007, ISBN WÖHRLIN, Traugott. Nábytkové slohy. Praha: Grada, 2008, ISBN