Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."— Transkript prezentace:

1 Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Typologie nábytku Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_10 Název DUMu: Lůžkový nábytek - rozdělení Pro obor vzdělávání: 82-51-L/02 Předmět: Konstrukce Ročník: UZD-3 Autor: Bc. Václav Pihera Datum: 27.09.2013

2 Střední škola Oselce Lůžkový nábytek

3 Střední škola Oselce Historie Naši předkové lehali zpočátku na suché trávě nebo na kožešinách. Lůžko pak vytvořilo tepelnou izolaci od země. Současně posloužilo jako ochrana před živočichy. Jsou známé už v době starověkého Egypta. Tvar lůžka zůstává prakticky do dnešní doby prakticky neměnný.

4 Střední škola Oselce Historie Lůžko si ve všech dobách zachovalo pozici významného nábytkového kusu. Lehací plocha na rámové konstrukci, zdvižené od země byla zprvu plněna různými živočišnými a rostlinnými materiály. Proti průvanu chránila lůžko čela a později i závěsy.

5 Střední škola Oselce Historie V severních zemích byly vysoké bočnice sníženy pouze v místě vstupu do postele. Často postel dokonce vypadala spíše jako velká skříň. Později ve středověku se začal klást důraz na dekorativnost lůžka pro movité vrstvy obyvatel.

6 Střední škola Oselce Historie - Egypt Použití tzv. spacích podií, nebo závěsné sítě z rákosu. Začínají se objevovat i postele s klasickou rámovou konstrukcí. Napjatá rohož tvoří plochu lůžka. Nohy jsou tvořeny většinou sloupky. V dolní části sloupků je tvar zvířecí nožky.

7 Střední škola Oselce Historie - Antika Konstrukčně vychází z lůžka používaného v Egyptě. Novým prvkem je použití kovů, hlavně bronzové výzdoby. Z hlediska konstrukce je užito především spojení na čep a dlab. Postel tvoří rámová konstrukce s vyřezávanou podložkou pod hlavu.

8 Střední škola Oselce Historie - Středověk Použití rámové konstrukce, kterou tvoří čtyři sloupky, které mohou být soustružené. Na spojení rámu je využito kolíčků, nebo jednoduchých čepů. Dochází k zvýšení obou čel lůžka, která jsou spojena s rámem plochými čepy. Časté je použití textilního baldachýnu.

9 Střední škola Oselce Historie - Renesance Použití velkých zadních pelestí s masivními sloupky. Pro udržení tepla se využívají zavěšené záclony. Do lůžek jsou vkládány ohřívadla plněná horkou vodou, nebo horké kameny. Časté je použití řezby jako dekorativního prvku.

10 Střední škola Oselce Historie - Barok Lůžková plocha má řemenovou, nebo popruhovou konstrukci. Přední pelest zůstává nezvýšena. Zadní pelest je prodloužena, na ní je zavěšena baldachýnová konstrukce. Lůžka se stávají otevřenější, z hlediska konstrukce lehčí a praktičtější. Časté je využití hedvábných, nebo bavlněných tkanin.

11 Střední škola Oselce Historie - Secese V období secese přináší celkovou rozvolněnost klasických tvarů. Široké uplatnění florálních motivů. Změna v povrchové úpravě vyžadovala barevnost. Využití polomatného lesku broušeného za mokra. Dochází k celkovému odlehčení konstrukce.

12 Střední škola Oselce Význam lůžka pro regeneraci organismu Z hlediska hygienických požadavků se začíná používat kov v konstrukci lůžek v nemocnicích. Pokrokem v hygieně spánku byl i vynález pružné drátěnky. Období biedermeieru přineslo kvalitní lůžko i pro méně movitou společenskou vrstvu.

13 Střední škola Oselce Význam lůžka pro regeneraci organismu Lůžko je současně nejrozšířenějším nábytkovým předmětem. Odpočinek na lůžku přináší tělesné i duševní osvěžení. Potřeba spánku je do jisté míry individuální, závisí také na věku. Dospělý člověk potřebuje k regeneraci organismu 7 – 8 hodin, zatímco děti do 10 let spí 9 – 10 hodin.

14 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: NUTSCH, Wolfgang. Konstrukce v interiéru. Praha: Grada, 2006, ISBN 80- 247-1276-8. NUTSCH, Wolfgang. Konstrukce Nábytku. Praha: Grada, 2003, ISBN 80-247- 0220-7. JOSTEN, Elmar; REICHE, Thomas; WITTCHEN, Bernd. Truhlářské konstrukce. Grada: Praha, 2011, ISBN 978-80-247-2960-2. NUTSCH, Wolfgang a kol. Příručka pro truhláře. Praha: EUROPA- SOBOTÁLES, 2006, ISBN 80-86706-14-1. KANICKÁ, Ludvika; HOLOUŠ, Zdeněk. Nábytek. Praha: Grada, 2011, ISBN 978-80-247-3746-1. KOUŘIL, Jan; BUBEN, František. Truhlářství. Praha: Grada, 2003, ISBN 80- 247-9056-4. SLAVICKÝ, Richard. Odborné kreslení. Praha: Informatorium, 2001, ISBN 80- 86073-81-5.

15 Střední škola Oselce Zdroj materiálů: HOLOUŠ, Zdeněk; MÁCHOVÁ, Eliška; KOTÁSKOVÁ, Pavla. Odborné kreslení. Praha: Informatorium, 2008, ISBN 978-80-7333-069-9. NUTSCH, Wolfgang a kol. Odborné kreslení. Praha: EUROPA-SOBOTÁLES, 2007, ISBN 978-80-86706-20-7. WÖHRLIN, Traugott. Nábytkové slohy. Praha: Grada, 2008, ISBN 978-80-247- 2034-0.


Stáhnout ppt "Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google