Koncovky sloves.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shoda (ne)jen několikanásobného podmětu s přísudkem
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Shoda přísudku s podmětem 1
Psaní i/y v koncovkách sloves
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět (Po) - opakování
Procvičujeme tvary sloves
Slovesné kategorie Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Slovesné tvary Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_596_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Shoda přísudku s podmětem
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Shoda přísudku s podmětem 2
Slovesa (verba).
Slovesa.
Opakujeme Slovesa.
Slovesný vid Dokonavý nedokonavý.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Shoda přísudku s podmětem
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
HRÁČI TRÉNOVALI. MOTORY SE ZAHŘÍVALY. MAŽORETKY TLESKALY. DIVADLA SE OTEVŘELA.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE (PODMĚT A PŘÍSUDEK)
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
Shoda přísudku s podmětem
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_547_SHODA_PŘÍSUDKU_S_POD MĚTEM Téma: OPAKOVÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Vladislav Michl Název: VY_32_INOVACE_554_ZÁKLADNÍ_SKLADEBNÍ_DVO JICE_OPAKOVÁNÍ Téma:
Shoda přísudku s podmětem
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_030_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
SLOVESA ČAS. SLOVESA ČAS ČAS SLOVES U sloves určujeme čas, podle toho, kdy se děj odehrává. Čas přítomný – děj se odehrává nyní. Milan čte. Čas budoucí.
72.1 Shoda podmětu s přísudkem – rod mužský
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_Čj8 –příčestí.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Nataša Dostálová Název: VY_32_INOVACE_0306_základní VČ Téma: Základní skladební dvojice Číslo.
Jméno autoraMgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvořeníkvěten 2013 Ročník4. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Jazyk a jazyková komunikace Český jazyk a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
© Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava VY_32_INOVACE_CAJKOVA.JAZCES.04 Shoda podmětu s přísudkem.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Shoda přísudku s podmětem
  Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor : Mgr. Jitka Kolářová
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
ZÁJMENA – ON, JENŽ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
K daným podstatným jménům doplň vhodná příčestí minulá:
SLOVESA Staň se kouzelníkem.
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Jazyk a jazyková komunikace Shoda přísudku a podmětu Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 048
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Druhy přísudku Skladba věty.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Koncovky sloves

Učíme se správně psát koncovky sloves

Musím umět určit čas slovesa čas přítomný děj právě probíhá chodíš, nosím, sází, balíme, nezlobí čas budoucí děj se stane budu chodit, budeš číst, nakreslím, přečte, zabalí čas minulý děj se už stal - končí na -l, -la, -lo, -li, -ly hrál, hrála, hrálo, hráli, hrály pracovali, hrabala, nosily, kreslil

Rozděl slovesa v čase př., min. a budoucím: přineseme, mohu, dívám se, napíšeš, hrál, zahrála, pošlu, šel, přijdeš, potřebuji, budu mít, zabalil, balila, bude balit, najdu, létala, poleze, zmizeli, kreslil

Kontrola přineseme, mohu, dívám se, napíšeš, hrál, zahrála, pošlu, šel, přijdeš, potřebuji, budu mít, zabalil, balila, bude balit, najdu, létala, poleze, zmizeli, kreslil

V čase přítomném a budoucím (také v rozk. způsobu) píšeme vždy jen -i např. zabalí, prosí, trpí, sází, nosí, zesílí, válí, prosím, prosíš… Vypiš slovesa v přítomném a budoucím čase: žehlí, zdraví, zdravili, pozdravím, poprosí, vystoupil, vystoupí, rozzlobí, vymyslel, napsali, nakreslíš žehlí, zdraví, pozdravím, poprosí, vystoupí, rozzlobí, nakreslíš

Sloveso je v minulém čase: Najdeme podmět - ptáme se kdo - co, musí být tedy v 1. pádě.

Hledej podmět Pracuj pozorně, každou větu si zkontroluj. Je tvůj podmět opravdu v 1. pádě? Na stole ležely papíry. Všichni se vrátili do školy. Oni dnes nešli do školy. Babička i dědeček se vrátili domů. Kdy se vrátily domů Eva a Hanka? V rozhlase zněly písně Martina Maxy. My jsme byli na koncertě v Praze. Děti se tiše plížily lesem. Oči mu zářily. Houfy špačků odletěly. Davy lidí čekaly na otevření prodejny.

Pracoval jsi správně? Na stole ležely papíry. Všichni se vrátili do školy. Oni dnes nešli do školy. Babička i dědeček se vrátili domů. Kdy se vrátily domů Eva a Hanka? V rozhlase zněly písně Martina Maxy. My jsme byli na koncertě v Praze. Děti se tiše plížily lesem. Oči mu zářily. Houfy špačků odletěly. Davy lidí čekaly na otevření prodejny.

U podmětu určíme rod - mužský životný, mužský neživotný, ženský, střední POZOR! lidé, rodiče, my, vy, oni, všichni rod mužský životný houfy, davy, zástupy, stromy rod mužský neživotný děti, oči, uši rod ženský skupiny, stráže Vrať se k předešlému cvičení, urči rod podmětu Na stole ležely papíry. Všichni se vrátili do školy. Oni dnes nešli do školy. Babička i dědeček se vrátili domů. Kdy se vrátily domů Eva a Hanka? V rozhlase zněly písně Martina Maxy. My jsme byli na koncertě v Praze. Děti se tiše plížily lesem. Oči mu zářily. Houfy špačků odletěly. Davy lidí čekaly na otevření prodejny.

Musím si zapamatovat pravidlo: V minulém čase píšeme i jen tehdy, je-li podmět rodu mužského životného (u několikanásobného podmětu stačí, aby v rodě mužském životném byl jeden z podmětů)

Urči rod podmětu a rozhodni, zda je věta napsaná dobře. Šišky padaly ze stromů. Veverky se schovaly ve větvích. Vrátili se k mamince všichni? Kdy se vrátily vaše děti? My jsme tam včera nebyli. Kluci i dívky přišli za tetou. U babičky se sešli její vnukové i vnučky. Lidé tam dlouho stáli. Stráže dobře hlídaly. Bolely nás oči. Stromy rychle opadaly.

Pokud jsi nenašel chybu, pracoval jsi dobře.