Didaktika ekonomiky Ing. Alena Králová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie ELDO, o. p. s.
Advertisements

VOŠ, SPŠ, SOŠ ŘEMESEL A SLUŽEB,
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA TECHNICKÝCH UČEBNÍCH A STUDIJNÍCH OBORECH ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Kurz DEP 507.  N Ekonomika a podnikání  N Finančnictví a bankovnictví  N Cestovní ruch  N Obecně právní činnost  N.
USMĚRŇOVÁNÍ KONCEPCE A OBSAHU EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍM OBCHODNÍM ŠKOLSTVÍ ©prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Vybrané problémy českého vzdělávání v cestovním ruchu Jiří Šíp Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Ekonomika podniků garant Doc.Ing. Eva Rosochatecká, CSc.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
 Znárodnění proběhlo v několika fázích a bylo připraveno vládnoucí komunistickou stranou v tzv. Košickém vládním programu.  Ten byl připraven KSČ (Gottwaldem)
STUPŇOVITOST A METODY USPOŘÁDÁNÍ UČIVA V EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTECH
Časová koordinace ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Věcná koordinace v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_NÁRODNÍ.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
Postavení pedagogiky mezi vědami
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Seminář k doktorskému studijnímu programu Zlín.
Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Ing. Veronika Dostálková MBA SAMOSTATNÉ OPAKOVÁNÍ Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomika– národní hospodářství
Pedagogické disciplíny
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Úvod do finanční vědy a financí
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
NOVÉ FORMY VÝUKY VE ŠKOLÁCH JMK
Transkript prezentace:

Didaktika ekonomiky Ing. Alena Králová, Ph.D. konzultační hodiny – út.09.00 – 11.00 č. 137 nb kralova@vse.cz

Literatura: Didaktika ekonomiky, 1. díl, Asztalos, Králová, 2007 Příklady k didaktikám ekonomiky a účetnictví, Králová, Fišerová, 2007 Učebnice ekonomiky pro střední školy (pro obchodní akademie od Novotného či Klínského 1. – 4. díl) Zákony k odborné problematice (Živnostenský, Obchodní zákoník, Zákoník práce, daňové zákony …) Podklady k tištění v ISISU, popř. stránky katedry www.nuov. cz

Obsah kurzu Charakteristika předmětu, historický vývoj předmětu, cíle českého školství a předmětu ekonomika, inovace předmětu Uspořádání a soustava učiva předmětu ekonomika na středních školách Metody práce vyučujících, didaktické prostředky Didaktický rozbor učiva zaměřený na: Základní ekonomické pojmy Podstata organizací, jejich druhy Podnikové činnosti Kapitálový trh Daňová soustava Finanční hospodaření podniku Podnik a okolí, národní a světové hospodářství

Struktura seminární práce Metodický materiál ke vzorové vyučovací hodině: 1. Zařazení učiva 2. Výchozí předpoklady 3. Cíle (vědomosti, dovednosti, návyky, klíčové kompetence, průřezová témata) – vzdělávací a výchovné cíle 4. Didaktické prostředky, metody, postupy 5. Struktura vyučovací hodiny 6. Pracovní listy ke struktuře vyučovací hodiny (podrobný postup učitele, příklady, řešení, otázky, grafy, obrázky, tabulky, písemnosti, řešení…)

Struktura vyučovací hodiny – tvorba pracovního listu Obsah Soc. forma Čas Pomůcky 1. Vstup do problematiky (motivace příkladem) Vyučující 5 minut PL1, fólie 1 2. Předání informací (vysvětlení charakteristických rysů) včetně výkladových příkladů Učitel/Třída 15 minut PL2, fólie 2 3. Řešení úkolu zadaného ve fázi motivace 4. Úkol 1 (stejná obtížnost) Práce ve skupině PL3, tabule 5. Úkol 2 (větší obtížnost – zohlednění různých vlivů na probíranou problematiku) 6. Úkol 3 (příklad souhrnný ) PL4, tabule 7. Shrnutí poznatků Učitel Fólie 3

Didaktika ekonomiky Jedná se o speciální didaktiku Zabývá se otázkami: - obecnými - zvláštními (speciálními)

Didaktika ekonomiky Obecné problémy se vztahují k výuce celého předmětu. Zkoumá se obsah předmětu, funkce, cíle, metody, prostředky včetně organizačních forem vyučování. Zvláštní (speciální) problémy se vztahují k výuce určitého tématu. Zkoumá se jeho obsah, metodika, proces vyučování i učení žáků.

Historie vývoje předmětu Začátky obchodního školství spadají do 2. poloviny 18. století. Obchodníci ke své profesi do té doby potřebovali pouze praktickou formu přípravy. Koncem 18. století vznikaly první instituce, které poskytovaly obchodníkům vzdělání v tzv. komerčních naukách (kupecké počty, účetnictví, právní předpisy…). Do roku 1870 výuka probíhala na německých školách. V roce 1872 vznik první české obchodní akademie a zařazení výuky předmětu Obchodní nauky roku 1877 vedle účetnictví, kupeckých počtů, obchodního zákonodárství a národního hospodářství. Tvořila jeden z hlavních odborných předmětů a můžeme ji považovat za předchůdce ekonomiky. Ve 30. letech 20. století se obsahová problematika předmětu vlivem hospodářských krizí začíná měnit. Vznik předmětu Nauky o podniku.

Historie vývoje předmětu 5. 1945 – 49 Každým rokem docházelo k úpravě obsahu předmětu nauky o podniku podle změn, ke kterým v ekonomice i politice docházelo. 6. 1949 – 1960 Obchodní akademie přejmenovány na vyšší hospodářské školy. Vznik předmětů Podnikové hospodářství a Hospodářské plánování. Zajišťovaly přehled o ekonomických jevech a procesech.Spojeny byly později do předmětu Socialistického hospodářství. Zajišťoval přehled o NH, odvětvích, organizaci, plánování a řízení.

Historie vývoje předmětu V roce 1960 vznik SEŠ. Objevují se nové názory na výchovu a vzdělání člověka v socialistické společnosti, cílem bylo zvýšit kvalitu a zejména teoretickou úroveň výchovy a vzdělání. Vznikají širší studijní obory. Předmět socialistické hospodářství byl r. l957 byl rozdělen do tří předmětů: ekonomika a organizace odvětví, finance a úvěr, hospodářské plánování. Ekonomika a organizace seznamovala žáky s jevy a procesy v jednotlivých odvětvích, zaměřovala na odvětví průmyslu a na průmyslový podnik. Finance a úvěr zařazovaly poznatky o finanční a úvěrové soustavě. Hospodářské plánování zařazovalo poznatky o plánování národního hospodářství, plánování průmyslového a obchodního podniku. Klady: nárůst poznatků Nedostatky:izolovanost oborů, odtržení od praktického využití, příliš velká orientace na národohospodářskou úroveň, malá pozornost podnikové a vnitropodnikové problematice,

Historie vývoje předmětu 7) 1970 – 1984. Došlo ke sloučení předchozích předmětů a vznik Podnikové ekonomiky. Obsah se soustředil na problematiku podniků v celém národním hospodářství, na organizaci řízení hospodářských procesů na podnikové a vnitropodnikové úrovni, aby absolventi mohli pracovat v oblasti řízení a správy v různých odvětvích, kde probíhájí rozličné procesy. Klady: poznatky jedny z nejucelenějších Zápory: příliš velká orientace na průmyslové podniky 8) 1984 - 1989 V předmětu se objevila snaha zvýšit dlouhodobou platnost osvojovaných poznatků a také  posílit činnostní charakter poznatků. Na ostatních školách se vyučoval předmět ekonomika a organizace, popř. ekonomika a řízení.

Historie vývoje předmětu 1990 – 1993 přeměna SEŠ na OA Zařazení povinného předmětu ekonomiky (vedle účetnictví a hospodářských výpočtů) a volitelné předměty(marketing, management, bankovnictví, ekonomická cvičení, ekonomická teorie…). Obsah učiva předmětu ekonomiky se až do roku 1993 soustředil na problematiku podniků (výrobních i poskytujících služby), podnikových činností a vazeb podniků k okolí v podmínkách přechodu k tržní ekonomice.

Historie vývoje předmětu Rok 1994 – současnost Do roku 2002 zanikly dvouleté a tříleté obchodní školy, postupně i pětileté obchodní akademie. Od tohoto období až do současnosti se vyskytují pouze čtyřleté obchodní akademie, výuka předmětu ekonomiky. Od roku 2009 výuka nové podoby ekonomiky (ekonomického vzdělání) podle ŠVP.

Výuka předmětu ekonomika v současnosti: na obchodních akademiích středních odborných školách (ekonomického i neekonomického zaměření) učilištích na gymnáziích, a uměleckých školách zařazení občanské nauky či základů společenských věd na lyceích na VOŠ

Ekonomika na OA Základní a výchozí odborný ekonomický předmět Výuka po celou dobu studia (většinou po 3 hodinách týdně) Součástí maturitní zkoušky

Zařazení předmětu ekonomika do soustavy učiva na středních školách Je rozdílné, záleží na druhu školy a jejího zaměření: na OA od 1. ročníku, na ostatních ekonomicky zaměřených školách (od 1. či 2. ročníku), na neekonomicky zaměřených školách (většinou v posledních ročnících)

Výuka ekonomiky na ZŠ V rámci občanské nauky či rodinné výchovy V rámci Aplikovaná ekonomie: Základy podnikání Profesní orientace Národní hospodářství 3. Od roku 2007 se zavádí finanční gramotnost žáků na základních i středních školách (přijaty standardy finanční gramotnosti – zahrnuje 3 složky: gramotnost peněžní, cenovou a rozpočtovou) Témata ZŠ pro 1. i 2. stupeň: peníze, hospodaření domácností, finanční produkty Témata SŠ: peníze, hospodaření domácností, finanční produkty, práva spotřebitele.