Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:VI/2 - Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti

2 Anotace Název tematické oblasti: Finanční gramotnost pro vyšší gymnázium 1 Název učebního materiálu: Lidé a peníze Číslo učebního materiálu: VY_62_INOVACE_FG0202 Vyučovací předmět: Základy společenských věd Ročník: 1. - 4. ročník čtyřletého gymnázia 5. - 8. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Hana Mikušková Datum vytvoření: 5. 1. 2014 Datum ověření ve výuce: 24. 1. 2014 Druh učebního materiálu: Prezentace Očekávaný výstup: Objasní historický vývoj platidel, porozumí terminologii vztahující se k tématu, zná funkce peněz a analyzuje ochranné prvky bankovek. Metodické poznámky:Materiál lze využít při výkladu nového učiva a při frontálním opakování se třídou.

3 Lidé a peníze

4 Peníze Vznikly se společenskou dělbou práce. Jsou zvláštním prostředkem směny. Mají různou formu: Mince a bankovky Depozita (vklady na účtech v bankách) Cenné papíry

5 Barter První formou výměny byl tzv. BARTER: výrobek za výrobek tj. přímá směna. Později docházelo k problémům, neshodám v kvantitativním poměru

6 Barter v dnešních ekonomikách V méně vyspělých zemích. Při politické a ekonomické nestabilitě. Vyspělé země: internetová barterová tržiště.

7 Všeobecný ekvivalent = zvláštní statek, za který by bylo možno všechno směnit. Typy všeobecných ekvivalentů v historii: kožešiny, pazourek, plátěné a hedvábné šátečky, sůl, koření, mušle,… drahé kovy v surové podobě.

8 Funkce peněz A/ míra hodnoty B/ prostředek směny C/ uchovatel hodnot

9 Míra hodnoty: Pomocí peněz můžeme ocenit statky a služby a vzájemně je porovnávat

10 Prostředek směny: Peníze lze volně směňovat za statky a služby

11 Uchovatel hodnot: Peníze umožňují udržovat hodnoty v čase. V době inflace tato schopnost klesá. Pokud peníze zapůjčíme finančním institucím, mohou nabývat na hodnotě díky úrokům či výnosům z jejich investování

12 Ochranné prvky bankovky: Na vydaných bankovkách v různých letech jsou různé ochranné prvky: lokální stupňovitý vodoznak proužek s mikrotextem ochranná vlákna soutisková značka opticky proměnlivá barvy Bankovky jsou zhotoveny ze speciálního bankovkového papíru

13 Lidé a peníze Expozice České národní banky: Praha 1 – Na příkopě 28 www.cnb.cz

14 Expozice : Kinosál: Film Česká národní banka – banka své země. (Historie, vývoj a úloha ČNB) Animovaný film o bankách a lidech (humorný pohled na svět financí a banka) Expozice – trezor: Historický vývoj peněz a měnových poměrů v Čechách od keltského období po současnost.

15 Konkrétní témata expozice: Model renezanční mincovny Výtvarné návrhy platidel (Oldřich Kulhánek) Tuna ryzího zlata ve speciálně zabezpečené vitríně Padělky a ochrana peněz Pamětní mince Vstup do EU,……

16 Zdroje: ze zdrojů autorky


Stáhnout ppt "Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0211 Název projektu:Zlepšení."

Podobné prezentace


Reklamy Google