Digitální učební materiál Halliwickův koncept SPECIFIKA PRÁCE S POSTIŽENÝM PLAVCEM Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. Září 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
schodišťový stupeň schodišťové rameno
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Základní škola Bohutín, okres Příbram, Bohutín 37, VY_32_INOVACE_11M20_Už umím počítat do 10, do 20 Už umím počítat do 10, do 20 Autor materiálu:
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název operačního programu:
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Název operačního programu:
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK248.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
Diagnostika plavecké úrovně a plavecké techniky
Reforma školství v ČR.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Plavání Jiří Vlk, 5.B Hluchák
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
TECHNIKA PRSA – ČINNOST HORNÍCH KONČETIN DÝCHÁNÍ
Reforma školství v ČR.
STARTOVNÍ SKOK Z BLOKU Lekce č. 21
Zvládnutí jednoduchých cviků s krátkou tyčí pro správné držení těla.
Zvládnutí jednoduchých cviků s krátkou tyčí pro správné držení těla.
TECHNIKA PRSA POHYBOVÝ CYKLUS POD HLADINOU
TECHNIKA ZNAK – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 15
TECHNIKA ZNAK – základní obrátka, „kotoulová˝ obrátka Lekce č. 18
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
TECHNIKA KRAUL – poloha, činnost dolních končetin Lekce č. 5
TECHNIKA KRAUL – rotace, dýchání Lekce č. 7
LEKCE č. 12 PRSA TECHNIKA Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Halliwickův koncept SPECIFIKA PRÁCE S POSTIŽENÝM PLAVCEM Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. Září 2013

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE SPE -20 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Viktor Pacholík Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Specifika práce s postiženým plavcem Ročník 3 Datum tvorby Září 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s plaveckou metodou pro handicapované. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.

3 SPECIFIKA PRÁCE S POSTIŽENÝM PLAVCEM Speciální pedagogika

Systém práce podle Halliwickova konceptu Základem je práce ve skupinách Zkušený instruktor („team leader“) ◦ Sestavuje a vede plaveckou lekci Asistent ◦ Pracuje s konkrétním plavcem Pro obě pozice jsou nutná školení ◦ Asistentem může být i učitel, rodič atd. 4

Hodnocení plavců 5 K zamyšlení: Také jste při „školním plavání“ byli v družstvu delfínů, kapříků, nebo snad želviček? Vzpomeňte si, k čemu tato označení sloužila. Hodnocení plavců pomocí „odznaků“ Vychází z Desetibodového programu Nejde o plavecké dovednosti, ale o radost z vody a schopnost kontrolovat rovnováhu a rotace těla Odznaky: červený žlutý zelený modrý

Červený odznak 1. Ze sedu na okraji bazénu vstup bez pomoci do vody k asistentovi 2. Foukat míček („planetku“) alespoň 10 metrů po hladině (pokud je třeba, je možná podpora asistenta) 6 3. Provést „klokaní skoky“ v délce alespoň 10 metrů (podpora podle potřeby plavce) 4. Provést rotaci z lehu na zádech do pozice židle (zdroj: Fotoarchiv autora)

Žlutý odznak 1. Z okraje bazénu vstoupit bez asistenta do vody a samostatně zaujmout stabilní polohu 2. Sednout na dno bazénu (nebo se dostatečně potopit) a být schopný vydechovat pod vodou 3. „Klokaní skoky“ nebo chůze po dně bazénu bez pomoci asistenta na vzdálenost 10 metrů 4. Kombinovaná rotace ze stoje (pozice židle) přes leh na břiše do lehu na zádech 5. Longitudinální rotace („eskymák“) z lehu na zádech 6. Vylovit předmět z hloubky 1 metru 7. Pozice „houby“ alespoň 3 sekundy 7 (zdroj: AST, 1994)

Zelený odznak 1. Vstup do vody „po hlavě“ (šipka ze sedu) bez pomoci asistenta 2. Přejít z lehu do stoje/židle bez pomoci Bez pomoci provést kombinovanou rotaci ze stoje/židle přes leh na břiše do lehu na zádech 3. Výdrž v rovnovážné poloze bez pohybu 10 sekund nebo v pozici houby 3 sekundy 4. „Šlapat vodu“ alespoň 10 sekund (setrvat na místě bez dotyku dna ve svislé poloze) 5. Ponořit se do hloubky alespoň 1,2 m, zaujmout polohu houby, nechat se vynést zpět k hladině a pomocí longitudinální rotace zaujmout polohu, ve které je možné volně dýchat 6. Uplavat 10 metů jakýmkoliv způsobem (jakýmikoliv pohyby, nemusí jít přímo o plavecký způsob) 7. Bez pomoci udržet ve zvířené vodě bezpečnou pozici těla umožňující volné dýchání, nebo se bez pomoci dostat mimo proudící vodu 8

Modrý odznak Široká škála dovedností Plavec by měl dokázat vše, co je (vzhledem ke svému postižení) schopen provést Testováno ve krocích: ◦ 1. část samostatně ◦ 2. a 3. část samostatně, nebo zároveň 1. část (testováno samostatně) 1. Uplavat 400 m bez zastavení a dotyku dna nebo okraje bazénu jakýmkoliv způsobem 9

Modrý odznak I1. část (možno spojit se třetí částí) 1. V poloze na zádech proplavat v prostoru 10 x 5 metrů trasu ve tvaru čísla 8 2. Ponořit se, odrazit se od okraje bazénu a ve splývání bez pohybu končetin vyplavat na hladinu 3. Ponořit se a vyzvednout ze dna bazénu 2 předměty umístěné 1 metr od sebe v hloubce alespoň 1 metru; vše na jeden nádech 4. Ponořit se ve vertikální poloze těla nohama dolů s hlavou nejméně 0,5 m nad hlavou plavce. Volně se nechat vynést zpět na hladinu a nejméně 2 minuty udržovat tělo ve svislé poloze. 10

Modrý odznak III. část (možno spojit s druhou částí) Vycházíme z individuálních možností plavce a v každé oblasti volíme jednu z nabízených možností: 1. Vstup do vody hlavou napřed Provést jeden úkol z následujících: a.„Lachtaní ponor“ pouze za pomoci paží b.„Šipka“ c.Vstup ze sedu na okraji bazénu 2. Longitudinální rotace v horizontální poloze Provést jeden úkol z následujících: a.Kraulové paže s rotací (pouze paže) b.Kraulové nohy s rotací (pouze nohy) c.Rotace svalovým napětím 11

Modrý odznak III. část (možno spojit s druhou částí) 3. Longitudinální rotace ve vertikální poloze Provést jeden úkol z následujících: a.Veslování b.Běh c.Vodní kolo 4. Provést jeden úkol z následujících: a.Kotoul vzad b.Kotoul vpřed c.Kyvadlo 12

Specifika plavání osob s tělesným postižením (Bělková, 1994) Spastické formy Problémy s rovnováhou, pohybovou koordinací a nedostatečnou svalovou sílou Ploutvovité pohyby paží v poloze naznak Vhodné symetrické způsoby (prsa) Hemiplegie ◦ zdravá dolní končetina mírný kraulový kop ◦ zdravá horní končetina běžný záběr Mozková obrna ◦ kraulový pohyb DK nevhodný  zvyšuje svalový tonus kyčlí, trupu a zad 13

Specifika plavání osob s tělesným postižením (Bělková, 1994) Míšní poranění (para-, kvadruplegie) Všechny plavecké způsoby Důraz především na pohyb horních končetin  nutná dobrá připravenost – svalový rozvoj Kvadruplegie – doporučována znaková poloha Ostatní (myopatie, roztroušená skleróza) Individuální specifika (míra postižení) Obvykle lze využít všech plaveckých způsobů 14

Pravidla pomoci tělesně postiženým Nepomáhej, není-li tvá pomoc potřeba Nenuť druhému svou pomoc Zeptej se plavce, jakou pomoc potřebuje Nepomáhej, když cítíš, že sám nemůžeš Požádej druhé o pomoc, když ji potřebuješ (Rotar, 2013) 15

16 (zdroj: Rotar, 2013)

17 (zdroj: Rotar, 2013)

18 (zdroj: Rotar, 2013)

19 (zdroj: Rotar, 2013)

20 (zdroj: Rotar, 2013)

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké funkce plní asistent a instruktor? Jaký je mezi nimi rozdíl? Instruktor ◦ příprava lekce vedení lekce Asistent ◦ přímá práce s plavcem (podpora, dopomoc) ◦ princip „one to one“ Pro obě pozice je nutné školení 21 Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY K čemu slouží tzv. "odznaky"? Hodnocení úrovně plavců ◦ míra samostatnosti ◦ úroveň zvládání turbulencí, rotací atd. Nejde o hodnocení plaveckých dovedností 22 Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY Jak jsou odlišeny odznaky - jednotlivé stupně dovedností plavce? Sestavte správné pořadí stupňů. 1. Červený odznak (základní úroveň) 2. Žlutý odznak 3. Zelený odznak 4. Modrý odznak (nejvyšší úroveň) 23 Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou typické problémy plavců se spastickými formami somatického postižení? Narušená rovnováha Zhoršená pohybová koordinace Nedostatečná svalová síla příp. svalové dysbalance 24 Přejít

KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké plavecké způsoby jsou vhodné pro plavce se spastickými formami somatického postižení? Symetrické způsoby 25 Přejít

LITERATURA AST. Swimming for people with disabilities. London: A & C Black, s. ISBN HAST. Assessment for Competence Certificates. 3 rd Edition. Halliwick AST, London, 2006 HAST. Teaching and Testing the Halliwick AST Proficiency Badges. 3 rd Edition. Halliwick AST, London, 2006 PACHOLÍK, V., VLČKOVÁ, I., BLAHUTKOVÁ, M. Halliwickova metoda plavání. Brno: Masarykova Univerzita, 2009, 43 s. ISBN ROTAR, N. (2013). Učenje plavanja po konceptu Halliwick: Osnovni tečaj [PowerPoint prezentace]. Získáno z Kurzu Halliwickova konceptu, 22. – , Brno Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 26

Děkuji za pozornost.