Digitální učební materiál Halliwickův koncept SPECIFIKA PRÁCE S POSTIŽENÝM PLAVCEM Mgr. Viktor Pacholík, Ph.D. Září 2013
Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE SPE -20 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Viktor Pacholík Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Specifika práce s postiženým plavcem Ročník 3 Datum tvorby Září 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s plaveckou metodou pro handicapované. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky.
3 SPECIFIKA PRÁCE S POSTIŽENÝM PLAVCEM Speciální pedagogika
Systém práce podle Halliwickova konceptu Základem je práce ve skupinách Zkušený instruktor („team leader“) ◦ Sestavuje a vede plaveckou lekci Asistent ◦ Pracuje s konkrétním plavcem Pro obě pozice jsou nutná školení ◦ Asistentem může být i učitel, rodič atd. 4
Hodnocení plavců 5 K zamyšlení: Také jste při „školním plavání“ byli v družstvu delfínů, kapříků, nebo snad želviček? Vzpomeňte si, k čemu tato označení sloužila. Hodnocení plavců pomocí „odznaků“ Vychází z Desetibodového programu Nejde o plavecké dovednosti, ale o radost z vody a schopnost kontrolovat rovnováhu a rotace těla Odznaky: červený žlutý zelený modrý
Červený odznak 1. Ze sedu na okraji bazénu vstup bez pomoci do vody k asistentovi 2. Foukat míček („planetku“) alespoň 10 metrů po hladině (pokud je třeba, je možná podpora asistenta) 6 3. Provést „klokaní skoky“ v délce alespoň 10 metrů (podpora podle potřeby plavce) 4. Provést rotaci z lehu na zádech do pozice židle (zdroj: Fotoarchiv autora)
Žlutý odznak 1. Z okraje bazénu vstoupit bez asistenta do vody a samostatně zaujmout stabilní polohu 2. Sednout na dno bazénu (nebo se dostatečně potopit) a být schopný vydechovat pod vodou 3. „Klokaní skoky“ nebo chůze po dně bazénu bez pomoci asistenta na vzdálenost 10 metrů 4. Kombinovaná rotace ze stoje (pozice židle) přes leh na břiše do lehu na zádech 5. Longitudinální rotace („eskymák“) z lehu na zádech 6. Vylovit předmět z hloubky 1 metru 7. Pozice „houby“ alespoň 3 sekundy 7 (zdroj: AST, 1994)
Zelený odznak 1. Vstup do vody „po hlavě“ (šipka ze sedu) bez pomoci asistenta 2. Přejít z lehu do stoje/židle bez pomoci Bez pomoci provést kombinovanou rotaci ze stoje/židle přes leh na břiše do lehu na zádech 3. Výdrž v rovnovážné poloze bez pohybu 10 sekund nebo v pozici houby 3 sekundy 4. „Šlapat vodu“ alespoň 10 sekund (setrvat na místě bez dotyku dna ve svislé poloze) 5. Ponořit se do hloubky alespoň 1,2 m, zaujmout polohu houby, nechat se vynést zpět k hladině a pomocí longitudinální rotace zaujmout polohu, ve které je možné volně dýchat 6. Uplavat 10 metů jakýmkoliv způsobem (jakýmikoliv pohyby, nemusí jít přímo o plavecký způsob) 7. Bez pomoci udržet ve zvířené vodě bezpečnou pozici těla umožňující volné dýchání, nebo se bez pomoci dostat mimo proudící vodu 8
Modrý odznak Široká škála dovedností Plavec by měl dokázat vše, co je (vzhledem ke svému postižení) schopen provést Testováno ve krocích: ◦ 1. část samostatně ◦ 2. a 3. část samostatně, nebo zároveň 1. část (testováno samostatně) 1. Uplavat 400 m bez zastavení a dotyku dna nebo okraje bazénu jakýmkoliv způsobem 9
Modrý odznak I1. část (možno spojit se třetí částí) 1. V poloze na zádech proplavat v prostoru 10 x 5 metrů trasu ve tvaru čísla 8 2. Ponořit se, odrazit se od okraje bazénu a ve splývání bez pohybu končetin vyplavat na hladinu 3. Ponořit se a vyzvednout ze dna bazénu 2 předměty umístěné 1 metr od sebe v hloubce alespoň 1 metru; vše na jeden nádech 4. Ponořit se ve vertikální poloze těla nohama dolů s hlavou nejméně 0,5 m nad hlavou plavce. Volně se nechat vynést zpět na hladinu a nejméně 2 minuty udržovat tělo ve svislé poloze. 10
Modrý odznak III. část (možno spojit s druhou částí) Vycházíme z individuálních možností plavce a v každé oblasti volíme jednu z nabízených možností: 1. Vstup do vody hlavou napřed Provést jeden úkol z následujících: a.„Lachtaní ponor“ pouze za pomoci paží b.„Šipka“ c.Vstup ze sedu na okraji bazénu 2. Longitudinální rotace v horizontální poloze Provést jeden úkol z následujících: a.Kraulové paže s rotací (pouze paže) b.Kraulové nohy s rotací (pouze nohy) c.Rotace svalovým napětím 11
Modrý odznak III. část (možno spojit s druhou částí) 3. Longitudinální rotace ve vertikální poloze Provést jeden úkol z následujících: a.Veslování b.Běh c.Vodní kolo 4. Provést jeden úkol z následujících: a.Kotoul vzad b.Kotoul vpřed c.Kyvadlo 12
Specifika plavání osob s tělesným postižením (Bělková, 1994) Spastické formy Problémy s rovnováhou, pohybovou koordinací a nedostatečnou svalovou sílou Ploutvovité pohyby paží v poloze naznak Vhodné symetrické způsoby (prsa) Hemiplegie ◦ zdravá dolní končetina mírný kraulový kop ◦ zdravá horní končetina běžný záběr Mozková obrna ◦ kraulový pohyb DK nevhodný zvyšuje svalový tonus kyčlí, trupu a zad 13
Specifika plavání osob s tělesným postižením (Bělková, 1994) Míšní poranění (para-, kvadruplegie) Všechny plavecké způsoby Důraz především na pohyb horních končetin nutná dobrá připravenost – svalový rozvoj Kvadruplegie – doporučována znaková poloha Ostatní (myopatie, roztroušená skleróza) Individuální specifika (míra postižení) Obvykle lze využít všech plaveckých způsobů 14
Pravidla pomoci tělesně postiženým Nepomáhej, není-li tvá pomoc potřeba Nenuť druhému svou pomoc Zeptej se plavce, jakou pomoc potřebuje Nepomáhej, když cítíš, že sám nemůžeš Požádej druhé o pomoc, když ji potřebuješ (Rotar, 2013) 15
16 (zdroj: Rotar, 2013)
17 (zdroj: Rotar, 2013)
18 (zdroj: Rotar, 2013)
19 (zdroj: Rotar, 2013)
20 (zdroj: Rotar, 2013)
KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké funkce plní asistent a instruktor? Jaký je mezi nimi rozdíl? Instruktor ◦ příprava lekce vedení lekce Asistent ◦ přímá práce s plavcem (podpora, dopomoc) ◦ princip „one to one“ Pro obě pozice je nutné školení 21 Přejít
KONTROLNÍ OTÁZKY K čemu slouží tzv. "odznaky"? Hodnocení úrovně plavců ◦ míra samostatnosti ◦ úroveň zvládání turbulencí, rotací atd. Nejde o hodnocení plaveckých dovedností 22 Přejít
KONTROLNÍ OTÁZKY Jak jsou odlišeny odznaky - jednotlivé stupně dovedností plavce? Sestavte správné pořadí stupňů. 1. Červený odznak (základní úroveň) 2. Žlutý odznak 3. Zelený odznak 4. Modrý odznak (nejvyšší úroveň) 23 Přejít
KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké jsou typické problémy plavců se spastickými formami somatického postižení? Narušená rovnováha Zhoršená pohybová koordinace Nedostatečná svalová síla příp. svalové dysbalance 24 Přejít
KONTROLNÍ OTÁZKY Jaké plavecké způsoby jsou vhodné pro plavce se spastickými formami somatického postižení? Symetrické způsoby 25 Přejít
LITERATURA AST. Swimming for people with disabilities. London: A & C Black, s. ISBN HAST. Assessment for Competence Certificates. 3 rd Edition. Halliwick AST, London, 2006 HAST. Teaching and Testing the Halliwick AST Proficiency Badges. 3 rd Edition. Halliwick AST, London, 2006 PACHOLÍK, V., VLČKOVÁ, I., BLAHUTKOVÁ, M. Halliwickova metoda plavání. Brno: Masarykova Univerzita, 2009, 43 s. ISBN ROTAR, N. (2013). Učenje plavanja po konceptu Halliwick: Osnovni tečaj [PowerPoint prezentace]. Získáno z Kurzu Halliwickova konceptu, 22. – , Brno Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 26
Děkuji za pozornost.