: Základy psaní (proč a jak) Robert Zbíral

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář IVIG 2008, Kde plagiátorství začíná Moravská zemská knihovna Brno Mgr. Jana Nejezchlebová
Advertisements

Seminář k bakalářské práci
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
METODIKA TVORBY ODBORNÉHO TEXTU
Bibliografická a rešeršní činnost
Tvorba snímků v PowerPointu
Citace, citování Plagiátorství
Formální stránka práce
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Diplomový seminář úvodní přednáška
Systémy pro zpřístupňování VŠKP: zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby … Seminář Brno,
Seminární prací žák prokazuje schopnost:  vyhledávat a třídit informace,  pracovat s odbornou literaturou a internetem,  porozumět danému tématu, 
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
POSTUP PSANÍ ZPRÁVY. CÍL (Proč zprávu píšete ?) -1 POSKYTNUTÍ INFORMACÍ : spojeno s prezentací nějakých faktů nebo vysvětlením příkladů či konkrétních.
Vědecká propedeutika Základy psaní diplomových prací a jejich formální náležitosti Robert Zbíral.
Úvod do managementu 1. seminář
15. ESEJE Cíl : připravit osnovu eseje a poté esej napsat
Pokyny pro vypracování maturitní práce
Management a rozvoj obcí
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2014/2015
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
Ing. Lenka Janíčková, Ph.D.
Metodický kurz k Bakalářskému projektu 1 Diplomovému projektu 1
Chyby v psaní seminárních prací
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Seminární práce Postupy pro školní rok 2014/2015.
Tereza Konečná /0 Obálka 2/1 Obálka Titulní list/patitul 2/2.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do studia.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
SO – studijní opora podpora výuky BSe a DSe LS2012
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Absolventská práce.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
BAKALÁŘSKÝ SEMINÁŘ Obhajoba BP.
Základy vyhledávání zdrojů Úvod do studia,18. října 2010 Robert Zbíral.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Publikování prostorových dat na Internetu (prezentace pro VLE Dílna) Ing. Jan Růžička Institut geoinformatiky VŠB-TU Ostrava, HGF tř. 17.listopadu
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Nigel Warburton The Basics of Essay Writings. O co jde? ● číst o tom, jak psát, nestačí ● psaní esejů je základem studia ● psaní je způsobem myšlení ●
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral.
Psaní právních dokumentů
Základní informace o předmětu Robert Zbíral Max Tomoszek
Vědecká propedeutika Základy psaní diplomových prací a jejich formální náležitosti Robert Zbíral.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Jak napsat zprávu z praxe
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE A DŮLEŽITÉ INFORMACE. Bakalářská práce odborný text zpracovaný na téma dokladem toho, že student porozuměl teoretickým poznatkům Každá.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – III.část.
Zdroj: pixabay.com Jak na citace?.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Úvod do odborného stylu pro studenty s poruchami učení
Obecná didaktika ÚVOD.
Citační a bibliografické databáze:
Práva dítěte Výchova k občanství
Vzor individuální prezentace
Samostatná odborná práce H/02 Včelař
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2018/2019
Transkript prezentace:

9.11. 2009: Základy psaní (proč a jak) Robert Zbíral Úvod do studia 9.11. 2009: Základy psaní (proč a jak) Robert Zbíral

Úvod do studia práva? PROCHÁZKA, Antonín. V Boji za ústavnost: Ze vzpomínek bývalého ústavního soudce. Brno: CDK, 2008. ISBN 978-80-7325-148-2 .

Cíl dalších tří přednášek: POKUSIT SE SEZNÁMIT VÁS SE ZÁKLADY PSANÍ ODBORNÝCH PRACÍ

Důvod A (objektivní): Proč to není zbytečné? chcete dokončit studium nemáte chuť zařadit se do „panteonu slavných“

Proč to není zbytečné? Důvod B (objektivní): od roku 2009 všechny práce volně přístupné na internetu Portál UP- STAG- kvalifikační práce vizitka každého studenta vizitka fakulty (bude se kontrolovat)

Proč to není zbytečné? Důvod C (reálný): psaní prace = řešení problému pochopení zadání (tématu) vyhledání relevantních informací zpracování informací jasný a stručný písemný projev vyžadováno vyčerpání zadání originalita řešení vše patří k obecně uplatnitelným dovednostem

Studijní literatura ZBÍRAL, Robert. Praktická příručka psaní seminárních a jiných vysokoškolských odborných prací. Praha: Linde, 2009. ISBN 978-80-7201-779-9.

vše jakoby jednoduché, ale proč tak špatné výsledky? Východiska pro psaní vše jakoby jednoduché, ale proč tak špatné výsledky? chci tomu věnovat úsilí, myslím si, že mé snažení má smysl mohu tomu věnovat čas zkušenosti dělají mistra

Plagiarismus (plagiátorství) definice: „Každý případ, kdy se autor kvalifikační práce vědomě, ať už přímo nebo nepřímo, za jakýmkoliv účelem, uchýlí k publikované nebo nepublikované práci, části práce nebo myšlence někoho jiného s cílem vyvolat dojem, že jde o autorovu vlastní práci nebo myšlenku.“ velmi široké vymezení úplné převzetí cizího díla převzetí určitých částí bez přiznání zdroje „vymýšlení“ zdrojů … základní obrana: vždy přiznat zdroj, ze kterého jste informaci (myšlenku, údaj atd.) převzali

Boj proti plagiarismu díky internetu a informační revoluci jeden z největších problémů vysokého školství dá se odhalit? zkušený hodnotitel pozná téměř vždy počítačové nástroje (Theses, Odevzdej) obhajoby studentů: „Nevěděl jsem, že to není povoleno.“ „Zapomněl jsem, že je to citace něčeho jiného.“ „Ztratil jsem zdroj.“ „Přidal jsem několik vlastních slov.“ „Použil jsem jen pár slov/vět z mnoha.“ „Autor je již mrtev.“

Jak a proč citovat systém přímých a nepřímých citací, obecně známé informace formální náležitosti citování (metoda a norma) účelem citací není trápit studenty navázání na předchozí výzkum potřeba poznat, co o tomtéž napsal někdo před vámi potvrzení vlastní argumentace opřete svá tvrzení o jiné autory kontrola původu textu zabrání vám opsat jeden zdroj rozšíření obzoru čtenáře odkážete ho na další, možná pro něj zajímavá díla

Slepé uličky text zcela bez citací plagiarismus nebo zbytečnost možné jen jako esej, úvaha, nikoliv odborná práce text bez citací a se seznamem literatury na konci stejné jako výše nikdo neví, odkud se která část textu bere vždy je možné dohledat, odkud která část textu pochází text s málo citacemi a dlouhým seznamem literatury stejné jako předchozí co necituji v textu nemá cenu dávat do seznamu literatury

Cesta k napsání dobré práce než začnete co píšu: analytická práce- téma rozebrat ze všech stran, nabídnout vlastní řešení, postupovat nestranně argumentační práce- mám jasný názor a ten obhajuji, cílem přesvědčit popisné práce- shromáždit informace, není třeba se kriticky vymezovat k obsahu pro koho píšu ani pro lidstvo, ani pro hodnotitele nepodceňovat čtenáře výběr tématu je vhodné k němu mít vztah obecná/specifická témata a délka práce nikdy není třeba mít obavu z nenaplnění předepsaného obsahu

Cesta k napsání dobré práce vím o čem píšu? (základní informace) jestli ne, nutné načerpat rozdíl mezi základními informacemi a odbornou prací vyhledávání zdrojů a jejich zpracování klíčová fáze, množství zdrojů přímo ovlivňuje kvalitu volba vlastního systému zpracování vytváření podrobnější osnovy samotné psaní stále provázané se studiem zdrojů (zpětné ovlivnění) piště jasně a jednoduše finalizace práce nechat odležet a znovu přečíst formální úprava 21. století

Hrozby reálné i smyšlené hned na počátku musím být expert na danou oblast musím mít vše přečteno o dané problematice než začnu psát musím vědět hned co chci v práci dokázat musím mít geniální myšlenku jak vše pojmout při psaní musím použít vše co jsem přečetl uvedení příkladu je ztrátou cenného místa (adaptováno z manuálu Michala Bobka)

Několik obecných doporučení proces psaní si dobře rozvrhněte zvýšené úsilí nezajistí obvykle výsledek každá práce vypráví příběh! má počátek, průběh a konec napomůže zvolená metodologie (chronologie, komparace) udržujte úroveň analýzy neopakujte se zbytečně složitost a komplexnost není výhodou pohled na problematiku tvoříte vy s pomocí zdrojů, ne naopak!

Cesty k zakončení kurzu možnost A: seminární práce téma: volné po schválení mojí maličkostí délka práce: 2000 slov +/- 5 % počet použitých odborných zdrojů: minimálně 12 metoda: vše v poznámkách pod čarou norma citací ČSN ISO 690 a ČSN ISO 690-2 odevzdání elektronicky na robert.zbiral@upol.cz 1. termín 15. února 2010 limit 75 % každý má tři pokusy (tj. dvě vrácení)

Cesty k zakončení kurzu možnost B: test termíny budou vyvěšeny na stránkách předmětu (celkem 4) každý má tři pokusy formát testu pět otázek ve stylu řešení problému (10 bodů) pět otázek a, b, c, d či krátká doplňovačka (5 bodů) jedna citace (dána předloha a úkolem je vytvořit citaci dle normy ČSN) (5 bodů) limit 14 bodů z 20 vše bude vycházet z látky obsažené v „Příručce“