1. Dle analýz ČSÚ vychází, že nízkopříjmové skupiny mají vyšší nájemné než střední a vysoko-příjmové domácnosti až o 2.500 Kč Počet osob s PnB – 222.815.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Kateřina Valachová Kancelář veřejného ochránce práv
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
Nástroje na podporu bydlení v ČR Ekonomika bydlení a technické infrastruktury.
1 Možnosti financování projektů v oblasti vodohospodářské infrastruktury v ČR A. Programy spolufinancované z EU: 1. Operační program životního prostředí.
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Financování sociálních služeb
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
Životní úroveň (II. část)
Základní informace o projektu Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Sociální reforma 2011 Zákon o pomoci v hmotné nouzi  Převedení rozhodování o dávkách pomoci v hmotné nouzi z obcí na Úřad práce ČR  Posílení sociální.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
01 Seminář pro žadatele o dotace MPSV- odbor rodinné politiky Státní dotace a NNO JUDr. Hana Frištenská, NROS.
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
ODBOR POLITIKY BYDLENÍ
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
Státní fond rozvoje bydlení Konference o sociálním / dostupném / bydlení Jednací sál Senátu Parlamentu ČR JUDr. Ing. Eva Helclová Programy a.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Sociální bydlení z pohledu investiční podpory
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Hypoteční úvěr Stavební spoření
Sociální bydlení v kontextu „Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období “ 09/2012 Jan Snopek, analytik pro.
HYPOTEČNÍ ÚVĚR. STAVEBNÍ SPOŘENÍ.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
Správa sociálního zabezpečení
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji II“ Závěrečné setkání k realizaci projektu Lenka Sládková, Jana Moravcová
Dávky pomoci v hmotné nouzi. Předmět úpravy (§ 1) - Poskytování pomoci - Základní životní podmínky (biologické, psychické a sociální) (biologické, psychické.
Správa sociálního zabezpečení Sociální pomoc. doplňkový systém pomoc fyzickým osobám, které ocitly v tíživých sociálních situacích, které nemohou překonat.
K pracovní verzi návrhu koncepce sociálního bydlení ČR
Datum: Zpracoval(a): Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Financování sociálních služeb a podmínky podpory nově vznikajících sociálních.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – OP VVV CORSO IIa, Křižíkova 34, Praha 8, konferenční sál, 4.patro Ing. Tomáš Jeřábek.
Bydlení českých seniorů a nedořešené problémy Ing. Milan T a r a b a předseda Sdružení nájemníků ČR.
Vyhodnocení průzkumu bezdomovectví v obcích s rozšířenou působností.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Koncepce sociálního bydlení České republiky Současný stav Návrh koncepce sociálního bydlení Role obcí Otázky a odpovědi.
Sociální bydlení v České republice: koncepce a zákon
Monitorovací systém sociálních služeb města Plzně k podpoře dotační politiky Mgr. Karolína Vodičková Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Dávky SSP, pomoci v hmotné nouzi a příspěvek na péči.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Financování sociálního zabezpečení Mgr. Oldřich Hájek.
Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi – rizika ztráty bydlení a jejich minimalizace Roman Matoušek.
Zákon o sociálním bydlení pohledem obcí a menších měst Ing. Radim Sršeň, Ph.D., 1. místopředseda.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR PLÁNOVANÉ POUŽITÍ FINANČNÍHO NÁSTROJE.
Podpora sociálních služeb, komunitního života a sociálního bydlení
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ Mgr. Michal Oblouk.
Národní dotační programy
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Představení systému dostupného bydlení v Pardubicích
Informace ze sociální oblasti
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
Bydlení pro seniory v Praze
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
16., 21. a , 9:00 Krajský úřad Ústeckého kraje
Sociální pomoc Mirka Wildmannová.
RNDr. Roman Matoušek, Ph.D.
Sociální bydlení v České republice Petr Krčál.
Seminář pro žadatele výzvy č. 79 a 80 IROP
BYDLENÍ PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PRIORITY ČSSD
TEZE ROZVOJE BYDLENÍ V PRAZE
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

1

Dle analýz ČSÚ vychází, že nízkopříjmové skupiny mají vyšší nájemné než střední a vysoko-příjmové domácnosti až o Kč Počet osob s PnB – osob, s DnB – osob a počet se neustále zvyšuje. Výše průměrné dávky PnB – Kč, DnB – Kč. Nejvíce dávek jde do nájemního bydlení (PnB – náj. bytů, DnB – náj. bytů). Celkové výdaje na dávky v HN cca 11,5 mld. Kč 2

Do současné doby nebyla přijata Vládou ČR koncepce ani zákon, který by upravoval oblast sociálního (dostupného) bydlení. Přípravou koncepce bylo pověřeno MPSV jako hlavní gestor v březnu 2014, spolu-gestorem je MMR, MLP. V dubnu 2014 byly sestaveny expertní pracovní skupiny (cca 70 osob). Do konce února 2015 by měla být koncepce předložena Vládě ČR. Ve 2. čtvrtletí 2015 předložení věcného záměru zákona o dostupném bydlení. Ve 2. čtvrtletí 2016 předložení návrhu znění zákona o dostupném bydlení. Předpokládaná účinnost zákona o dostupném bydlení od

Současný pilíř bydlení se státní podporou v podobě dávek (finanční podpora státu při hrazení nákladů spojených s bydlením pro zajištění udržitelnosti bydlení) » současnost - příspěvek na bydlení, doplatek na bydlení, » budoucnost (koncepce DB) – sloučení obou dávek, » sociální práce a sociální služby. Nový systém dle Zákona o dostupném bydlení pro osoby v bytové nouzi » osoby bez bydlení, » osoby ohrožené ztrátou bydlení, » osoby žijící v nevyhovujících podmínkách, » osoby vynakládající nepřiměřené výdaje na oblast bydlení. 4

Cílová skupina je vymezena prostřednictvím definice bytové nouze anebo prostřednictvím poměru příjmů osob a jejich výdajů spojených s bydlením. Bytová nouze je posuzována v rámci kategorií, které vyplývají z definice ETHOS. Z hlediska poměru příjmů jsou cílovou skupinu osoby, které vynakládají na bydlení nepřiměřeně vysokou část svých disponibilních příjmů a to více než 40 %. Celkově se tak může jednat o osob 5

Žadatel musí podat žádost, bude posouzen dle zákona (majetkový a příjmový test) a při splnění podmínek bude vydáno osvědčení. Zákona jsou staveny prioritní skupiny (osoby postižené domácím násilím, osoby opouštějící ústavní zařízení, senioři, OZP), které budou mít nárok na dostupný byt. Dle individuálního posouzení a sociálního šetření bude poskytnut sociální byt, event. nová sociální služba „krizové bydlení“ na 6 měsíců s nutností využít sociální práci a dohled. Sociální nebo dostupný byt bude zajišťovat obec, dle zákonem stanovených počtů 6

Stát, Sociální a bytová politika Stát, Sociální a bytová politika Dávky HN, SSP, Sociální služby Dávky HN, SSP, Sociální služby Osvědčení DB Krizové bydlení Sociální byt Dostupný byt Systém dostupného bydlení Sociální práce, terénní sociální služby Nově upravená dávka na bydlení

8 1.Krizové bydlení » nově upravená forma sociální služby (na pomezí noclehárny a azylovým domem) » určeno osobám, které získají osvědčení a potřebují ihned ubytovat a sociální pomoc, » nemělo být na delší dobu než 6 měsíců. 2. Sociální byt (součást bytového fondu obce) » zkolaudovaný prostor určený k trvalému bydlení se sníženými standardy bydlení » povinná sociální práce s osobou/osobami v tomto bytě 3. Dostupný byt (součást bytového fondu obce) » Zkolaudovaný prostor určený k trvalému bydlení. » DB je užíván oprávněnou osobou na základě nájemní smlouvy na dobu určitou. » Nájemní smlouva je uzavírána na dobu určitou 2 let. 1 x ročně test příjmů a majetku. Přesáhne-li výše příjmu oprávněné osoby zákonem stanovenou mez (po 2 letech), se nájemné může zvýšit max. o 15%. Po skončení 4 let nájmu, se nájemné zvýší na cenu obvyklou na trhu. V případě, že se příjmy nemění zůstává osoba v DB. » Pokud osoba již nebude splňovat podmínky nároku na DB (díky zlepšení příjmu nebo majetku), byt bude vyřazen z rejstříku.

9 Schéma návrhu kompetencí dostupného bydlení MPSV Úřad práce Obec Metodicky zajišťuje DB, vede rejstřík fondu dostupných a sociálních bytů, rozhoduje o odvolání vydává osvědčení, zajišťuje bydlení v mimořádných situacích, kdy obec nemůže financování prostřednictvím IROP, SR Specifická smlouva o dostupném bydlení na základě předložení osvědčení a předchozího majetkového a příjmového testu smlouva o spoluprácirámcová smlouva o zajištění bydlení jiná Obec/svazek obcí vlastní obecní bytový fond NNO/ investoři soukromí vlastníci bytového fondu jedinec / domácnost stávající bytový fond nová výstavba, rekonstrukce MMR

Zajistit minimální velikost fondu sociálního/ dostupného bydlení (% bude určeno) na jejich území. Tohoto počtu budou muset dosáhnout obce postupně nejpozději k datu stanoveného zákonem. Obecní fond lze zajistit vlastním bytovým fondem, prostřednictvím NNO či pronájmem bytů od soukromých vlastníků Na obecní úrovni bude vytvářen Obecní fond rozvoje dostupného bydlení (OFRDB). Zdroje lze získat z výnosů z nájmu a dále z příjmu z nové dávky na podporu bydlení, která se vytvoří sloučením současného doplatku a příspěvku na bydlení. U sociálního bytů poskytnout sociální práci (NNO nebo dotační titul na soc. práci dle zákona o soc. službách) 10

» obec uzavírá smlouvu s občanem s osvědčením » dávka určená na bydlení pro osobu v sociálním či dostupném bytě půjde na vázaný účet obce » obec uzavírá smlouvu s majiteli bytů či smlouvu a spolupráci s ostatními obcemi v případě, že nemá dostatečný bytový fond pro sociální či dostupné bydlení » díky investiční podpoře státu dostane možnost obnovy stávajícího či výstavby nového bytového fondu 11

Zajistit minimální velikost fondu sociálního/ dostupného bydlení (% bude určeno) na jejich území. Tohoto počtu budou muset dosáhnout obce postupně nejpozději k datu stanoveného zákonem. Obecní fond lze zajistit vlastním bytovým fondem, prostřednictvím NNO či pronájmem bytů od soukromých vlastníků Na obecní úrovni bude vytvářen Obecní fond rozvoje dostupného bydlení (OFRDB). Zdroje lze získat z výnosů z nájmu a dále z příjmu z nové dávky na podporu bydlení, která se vytvoří sloučením současného doplatku a příspěvku na bydlení. U sociálního bytů poskytnout sociální práci (NNO nebo dotační titul na soc. práci dle zákona o soc. službách) 12

13

MPSV hlavní gestor » metodicky vede, zajišťuje rejstřík sociálních a dostupných bytů. » ÚP (příp. bude zřízen nový úřad v resortu MPSV) bude zajišťovat komunikaci s obcemi, ÚP a MMR (investice do bydlení) » bude vydávat osvědčení o vzniku nároku na DB » odvolacím orgánem » dotace na sociální práci a sociální služby MMR » investiční zdroje na dostupné bydlení ( výstavba a rekonstrukce ) » IROP a stát. rozpočet 14

15