Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POLOHOVÁNÍ.
Advertisements

FÁZE OBLOUKU.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS, DUM 17
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: MGR. JINDRA BENEŠOVÁ, 2011 – 10 – 31 NÁZEV: VY_12_INOVACE_27_ LIDSKÉ TĚLO TÉMA:
Klouby – obecná stavba, typy kloubů, klouby v těle.
VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
Orientace na lidském těle
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM20160BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Svaly v pohybu.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Roviny, směry a osy.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Digitální učební materiál
Směry a roviny tělní. Anatomická nomenklatura. Krajiny tělní.
ZÁKLADNÍ TERMÍNY ANATOMICKÉHO NÁZVOSLOVÍ
Anatomické názvosloví
VY_32_INOVACE_TMM25260BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ČLOVĚK – NAŠE TĚLO Pracovní listy
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
KOSTRA LIDSKÉHO TĚLA tvoří oporu těla upínají se na ni kosterní svaly udává tvar těla postava člověka (díky kostře) je tedy vzpřímená a páteř je.
Svaly zad Olga Bürgerová.
POHYBOVÝ SYSTÉM – Kostra dolní končetiny II
VY_32_INOVACE_TMM25860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Úvod do anatomie.
Přednáška z anatomie pro fyzioterapeuty
Mm. membri superioris.
Svaly končetin J. Riedlová.
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
KINEZIOLOGIE seminář Martina Bernaciková KH: St , Pá dle domluvy
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8. ročník VY_32_INOVACE_05 – Kostra končetin.
Správné držení těla obr.1. Při tomto postoji jsou nohy volně u sebe, kolena a kyčle nenásilně nataženy. Pánev je v takovém postavení, aby hmotnost trupu.
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_5.ročník_ 01_Soustava opěrná a pohybová
POHYBY DOLNÍCH KONČETIN
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
Popis svalových skupin
Svaly horní končetiny.
ORIENTACE NA LIDSKÉM TĚLE
Svaly lidského těla- tendence
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Marek Smutný Název materiálu: Roviny a směry těla Označení materiálu: VY_32_INOVACE_SOMOR.MU1.1002 Datum vytvoření: 13. 10. 2013 Vzdělávací oblast: Morfologie pohybového systému Ročník: První – rekondiční a sportovní masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Popis anatomických rovin a směrů na lidském těle.

Metodické pokyny Materiál slouží k výuce nové látky a zopakování učiva na konci hodiny. K využití materiálu je nutný počítač s  programem MS PowerPoint a projektor.

Zdroje 1) Obr. 1.: Http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 2013-10-13]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anatomie_roviny_cz_eng.svg 2) IVAN DYLEVSKÝ. Základy anatomie pro maséry. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7245-275-3.

Roviny a směry těla

Slouží pro správný popis a orientaci na lidském těle, jeho jednotlivých částí, poloh a pohybů v jednotlivých kloubech. Vychází ze základního anatomického postavení.

Roviny lidského těla Představují soustavu pomyslných rovin, které jsou prokládány tělem a jsou na sebe kolmé. Rozlišujeme rovinu mediální, sagitální, frontální a transverzální.

Základní anatomické postavení Základní anatomické postavení je takový vzpřímený stoj, kdy hlava je držena vzpřímeně, pohled očí směřuje vpřed. Horní končetiny visí podél těla tak, že dlaně jsou obráceny vpřed. Dolní končetiny stojí ve stoji spojném.

Obr. 1

Rovina mediální Střední, svislá - je kolmá na frontální rovinu a dělí tělo na pravou a levou polovinu. Každá rovina rovnoběžná s rovinou střední se nazývá předozadní – sagitální. pravá část - dexter levá část - sinister

Rovina frontální Rovina rovnoběžná s čelem. Rozděluje tělo na 2 poloviny - přední a zadní. přední část - ventrální = anterior zadní část - dorzální = posterior

Transverzální rovina Příčná - vodorovná v polovině těla. Rozděluje tělo na část horní a dolní, jsou kolmé na rovinu čelní. kraniální - k hlavě kaudální - k dolní části trupu

Směry těla Na končetinách popisujeme dva základní směry: proximální - blíž k tělu distální - blíž k prstům, vzdálená od těla, k periferii končetin

Horní končetina hřbet ruky - dorzální dlaň - palmární palcová strana - radiální malíková strana - ulnární

Dolní končetina hřbet nohy - dorzální chodidlo nohy - plantární fibulární - k zevnímu kotníku (fibula - kost lýtková) tibiální - k vnitřnímu kotníku (tibia - kost holenní)

Trup kraniální - k hlavě kaudální - k dolní části trupu přední část - ventrální zadní část – dorzální pření – anterior zadní – posterior horní – superior dolní - inferior

Pohyby v kloubech flexe - ohnutí extenze - natažení rotace - zevní a vnitřní cirkumdukce - kroužení pronace - dlaň dolů supinace - dlaň nahoru abdukce = upažení, unožení addukce = připažení, přinožení

Opakování Jak se nazývá rovina, která dělí tělo na pravou a levou část? mediální transverzální frontální

Dorzální znamená: Anterior znamená: zadní horní přední přední část trupu zadní část trupu dolní část trupu Anterior znamená: zadní horní přední

Extenze je: ohnutí natažení stav podobný extázy Addukce je: přinožení, připažení unožení, upažení