(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/34.0501.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
(354 – 430) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.06/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzy k CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
SÓKRATÉS (469 – 399 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.07/Md
HELÉNISMUS VE FILOSOFII
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.13/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.04/Be.
Scholastika VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.14/Md CZ.1.07/1.5.00/
Noetická filozofie 17. a 18. století
Noetická filozofie 17. a 18. století
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Aristotelés – část druhá
Filosofie a kultura Aristoteles.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.01/Be.
OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-000
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Dante Alighieri – Božská komedie Autor: Mgr. Šárka Rambousková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Simona Belanová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.03/Be.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Aristotelés ze Stageiry
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Herakleitos Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
ARISTOTELES OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-M 
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Baruch Spinoza, Gottfried Wilhelm Leibniz Autor: Mgr. Šárka.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ARISTOTELES FILOZOFIE
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Scholastika Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Antika – řecké myšlení o právu. Právní filozofie v literatuře Ústřední problém – zdali právo musí odpovídat pouze formálním kritériím, nebo jestli jeho.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D..  Tři směry ve středověku  Universalia ve středověku -národ a panovník -církev a ekonomika -sloh -věda, etika, právo.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Filosofie úvod do problému....
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
8 Řecká literatura attického a helénistického období
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Abú Alí al-Husajn ibn Abdulláh ibn Síná. 980 – 1037 n. l. Středověký perský učenec, filozof, přírodovědec, lékař Otec moderní medicíny Měl velký vliv.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
ŘECKÉ DĚJINY.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Řečtí filozofové Tematická oblast Antika Datum vytvoření Ročník
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Aristoteles př. n. l. otec byl lékařem makedonského krále Filipa II. (otec Alexandra Velikého) řecký filozof, po dobu dvaceti let žák Platonův,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

(384 – 322 př.n.l.) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/ Obr. 1: Aristotelés

 jeden z nejvýznamnějších filozofů vrcholného období řecké filozofie  všestranný vědec  zakladatel formální logiky  Platonův žák  dvorní vychovatel Alexandra Velikého VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 narozen v makedonském městě Stageira  otec Níkomachos byl lékařem na dvoře makedonského krále Filipa II  jako sedmnáctiletý vstoupil Aristotelés do Platónovy filozofické školy VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

? Jak se nazývala Platónova filozofická škola, kdy a kde vznikla? ! Akadémia, 387 př.n.l., Athény (háj hrdiny Akadéma), vzor evropských univerzit a vědeckých institucí, zrušena císařem Justiniánem v roce 529. VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 po studiích a Platónově smrti Po Platónově smrti odešel vyučovat do Assu v Malé Asii a na Lesbos do Mytilény  v roce 343 př. n. l. jej povolal makedonský král Filip jako vychovatele svého syna Alexandra  po Filipově smrti se vrátil zpět do Athén, kde se plně věnoval vědecké a spisovatelské činnosti  335 př.n.l. založil vlastní filozofickou školu – Lykeion (Lyceum)  po smrti Alexandra Velikého (323 př.n.l.) byl obviněn z rouhání, uznán vinným a odsouzen k trestu smrti VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

? Kterého z jeho filozofických předchůdců stihl podobný osud? ! Sokrata. Byl obviněn z bezbožnosti, kažení athénské mládeže a odsouzen k trestu smrti. Zemřel po požití bolehlavu 399 př.n.l.  Aristotelés se zachránil útěkem z Athén  zemřel ve vyhnanství v Chalkidě, rodišti své matky VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 Aristotelovo dílo je velmi obsáhlé (údajně šlo o několik set spisů – odhaduje se 400)  stalo se vzorem pro celou scholastiku a evropské univerzity (vliv až do 18. století)  část spisů měla populárnější charakter (určená pro širší okruh posluchačů), další byly odborně vědecké (určené k poslechu při přednáškách)  nelze určit dobu vzniku jednotlivých spisů, jsou rozděleny podle obsahu – o logice, přírodovědné, etické, politické, o literatuře a rétorice  spisy měly obrovský vliv jak ve starověku, tak i ve středověku  přeloženy do latiny, syrštiny, hebrejštiny a arabštiny VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 Arisotelés je považován za zakladatele logiky  používal označení „analytika“  nauka o formách a metodách správného myšlení ? Čím se liší myšlení v psychologickém pojetí od myšlení v pojetí logickém? ! Psychologie nás učí, jak myšlení skutečně probíhá, logika nám ukazuje, jak by probíhat mělo, abychom dospěli k vědeckým poznatkům. VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

Nejdůležitější elementy Aristotelovy logiky: pojem, soud, úsudek, důkaz, kategorie.  pojem – základní element myšlení (nutnost pracovat se správnými pojmy)  soud – spojení nejméně dvou pojmů – subjekt a predikát  úsudek – odvození nového soudu z jiných soudů - skládá se z předpokladů (premis) a závěru (konkluze) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 důkaz – odvození jedné věty z jiných věd prostřednictvím postupných úsudků (jedna ze zásad myšlení – zásada sporu: „To, co je, nemůže zároveň v témže ohledu nebýt“.  kategorie – původní a základní pojmy, nadřazené všem ostatním (substance, kvantita, kvalita, relace, kde, kdy, poloha, mít, činit, trpět) VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 oblast metafyziky, kterou definuje jako nauku o jsoucnu, jejímž předmětem je podstata  čtyři základní principy (příčiny): 1. látka, 2. forma, 3. příčina působící, 4. účel  látka sama o sobě nemá žádnou skutečnost, k té ji dopomáhají formy (věčné pravzory věcí)  tam, kde se stýká látka a forma vzniká pohyb VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 nejvyšší forma společenského života  člověk je „zoon politikon“ – bytost společenská (politická)  posláním státu je „vytvořit lidem dobrý život“, umožnit lidem plný rozvoj materiálních i morálních hodnot, které jsou pro lidský život nevyhnutelné VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

Podle toho, kdo vládne, rozlišuje tři právní formy státu:  monarchie – vláda jednotlivce ve prospěch všech  aristokracie – vláda nejlepších  politeia - vláda všech svobodných občanů a tři pokleslé (zvrhlé) formy státu:  tyranie – vláda jednotlivce ve prospěch sebe samého  oligarchie – vláda bohatých ve svůj vlastní prospěch  demokracie – vláda davu  otroctví považuje za přirozené (rozdíly mezi lidmi) a potřebné (hospodářská produkce)  důraz na rozdělení majetku ve státě VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

? Jaký názor na vlastnictví zastává Platón? ! Platón je pro společné vlastnictví statků.  manželství a rodinu hodnotí velmi vysoko ? Jaký názor na manželství a rodinu zastává Platón? ! Ženy by měly být společné všem mužům, otec by neměl znát své dítě a dítě svého otce. VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

Obr. 1: ARISTOTELÉS. Dostupné z: ttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aristoteles_Louvre.jpgttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aristoteles_Louvre.jpg VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/

 R.Tóth, S.Krno, P.Kulašik: Stručný politologický slovník, UNIAPRESS, ISBN  GAARDER, Jostein. Sofiin svět. Praha : Albatros,  STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. Praha: ZVON,  DUROZOI,Gérard-ROUSSEL,André.Filozofický slovník. Praha: EWA Edition,  VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.09/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk CZ.1.07/1.5.00/