Filozofické fakulty a příprava budoucích učitelů Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci Jiří Lach – děkan
PROČ SE MAJÍ FF PODÍLET NA PŘÍPRAVĚ UČITELŮ?
Historie a tradice FF vychovávaly naprostou většinu vysokoškolsky vzdělaných učitelů do druhé světové války Učitelé středních škol pocházející z FF (Praha, Vídeň, posléze Brno a Bratislava) uchovávali vědecké ambice: např. publikace vědeckých statí v tzv. výročních zprávách gymnázií
Diversita aneb „barevnost“ Středním i základním školám uniformita (monopolizace) institucionálního ukotvení přípravy pedagogů uškodí Jistota, že učitelé mohou připravovat toliko pedagogické fakulty povede ke stagnaci samotných pedagogických fakult
FF UP – odbornost a kontakt se současným poznáním FF UP zvyšuje nároky na vlastní vyučující –Evaluace výuky –Plat podle výsledků Podporuje konkurenci v přípravě učitelů Reflektuje proměnu absolventů SŠ – často s nelibostí: –Uchazeči o studium často postrádají motivaci k odbornému univerzitnímu vzdělávání (formalistní přístup)
FF UP – projektová úspěšnost Nejúspěšnější FF v ČR z hlediska objemu evropských projektů Zapojení a finanční motivace nejen pro vedoucí pracovníky, ale zejména pro pedagogy i studenty Projekty jako prostředek ke kvalifikaci, nikoliv pouze cíl Uskutečňovaní spolupráce se SŠ!
Jaké vstupní znalosti a dovednosti očekává FF UP od absolventů SŠ? Základní orientace v humanitních disciplínách –Orientace v matematice a fyzice výhodou Motivace ke studiu a vytrvalost Chuť vycestovat na zahraniční pobyty Ochota participovat na projektech FF UP Uvažování o budoucím uplatnění Identifikace s fakultou
Jak by mohla fungovat účinná spolupráce gymnázií a FVU (FF UP)? Důraz na praxi studentů na gymnáziích Výuka učitelů fakulty na gymnáziích Reálná existence „fakultních gymnázií“ (činnost nikoliv cedulka!) Přímá nabídka stipendijní podpory pro talentované studenty maturitních ročníků (navázáno na konkrétní obor) Institucionální spolupráce (vzájemné poradenství, např. v oboru psychologie)
Jak by mohla fungovat účinná spolupráce gymnázií a FVU (FF UP)? Projekty: –Odstup od formálních projektů –Studenti VŠ pro gymnaziální studenty –Smíšené týmy pracovníků gymnázií a fakulty finanční a kariérní motivace –Nadregionální přístup –Pokus o zapojení učitelů gymnázií do činnosti fakulty (např. věda a výzkum, hostující přednášky)
Příprava nového učitele na FF UP Učitelská způsobilost na FF UP probíhá v rámci programu CŽV, viz: Počty studentů v posledních letech: –2010: 150 –2011: 127 –2012: 111 Pro srovnání: celkový počet studentů na FF UP činí cca 7000
Příprava nového učitele na FF UP Premisy FF UP: Pouze výběrově a podle zájmu studentů, který má reflektovat: –Minimálně: obdržet formální kvalifikaci pro působení na SŠ –Ideálně: zájem o učitelskou profesi a nadání pro toto poslání Vyloučení dvou extrémů: 1.Přehnaný důraz na odbornost bez didaktických, pedagogických dovedností a praxe ve výuce 2.Absence odborného vybavení
Odbornost vs. didaktika vs. praxe FF UP se primárně neprofiluje jako pedagogicky orientovaná instituce, ale má životní zájem na kvalitní přípravě učitelů pro ZŠ a SŠ! Oborové předměty budou ve studijních oborech FF UP vždy převažovat FF UP považuje za naprosto nezbytné uchování odbornosti (při vyloučení výše uvedených extrémů) Přednost praxe před didaktikou