Samosprávy a doprava souvislosti, principy, trendy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Příprava nové dopravní politiky ČR
Rozvoj ITS pro řízení dopravy v intravilánu
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Urban Planning OfficeCity of Dresden Cyklistická doprava v Drážďanech 1. zasedání měst Uherskohradišťské charty Jihlava
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
KONCEPT ROZVOJE CYKLISTIKY VE VELKOMĚTECH Ing. Luděk Sosna, Ph. D., ředitel odboru strategie, MD ČR.
Doprava a územní plánování
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
Volnočasové projekty a EU financování
VÝSLEDKY INDIKÁTORŮ V PRAZE - LIBUŠI
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY – Inovace v plánování
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Umístění maloobchodní sítě - maloobchodních provozoven
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
MARKETINGOVÝ MIX.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Strategie spolupráce obcí Společnost pro rozvoj Humpolecka, z. s. 2. Kulatý stůl v Humpolci
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Regionální operační program NUTS II Severovýchod Informační seminář pro Seminář Greenway Jizera , Mladá Boleslav.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Firemní plány udržitelné mobility
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Integrovaný regionální operační program
Informace o projektech v IDS JMK
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Strategie regionu, obce
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Role SVAZU při podpoře městské mobility
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Základní údaje Samostatná městská část od roku 1994 Rozloha 1 353,1 ha
Transkript prezentace:

Samosprávy a doprava souvislosti, principy, trendy Petr Šmíd 28.11.2012

Přepravní potřeby společnosti ? Snaha o nejrychlejší a nejjednodušší přepravu mezi libovolnými body ? Investice do infrastruktury a efektivnější organizace, modernizace dopravních prostředků zvyšování mobility obyvatelstva

Mobilita a dosažitelnost cílů Zvýšená mobilita suburbanizace obytné a komerční zóny na okrajích měst dostupnost pouze automobilem další růst objemu automobilové dopravy samoúčelnost mobility (stejné cíle – více km)

Mobilita a dosažitelnost cílů Růst objemu dopravy Snaha o další zvyšování kapacity komunikací atd… dopravní indukce = vztah přímé úměry mezi kapacitou infrastruktury a objemem dopravy („kdo seje silnice, sklízí auta“) Zdroje dopravní indukce: nové nebo rozšířené komunikace komerční výstavba suburbanizace Indukční potenciál mají všechny druhy dopravy (veřejná, cyklodoprava…)

Dopravní indukce – projev lidského chování „Hledáme dům do 40 minut od centra. Teď, když otevřeli tu novou dálnici, začínáme uvažovat i o XYZ, které je poměrně daleko“ Subjektivně zlepšená dosažitelnost Zvyšování počtu jízd i jejich délky

Přináší zvýšená mobilita úsporu času ? příklad ze života běžného českého automobilisty 20.000 km ročně = 90.000 Kč (3600 €) = 4,5 Kč/1km (0,18 €/1 km) PHM 50.000 Kč (2000 €) + odpisy 25.000 Kč (1000 €) + pojištění 10.000 Kč (400 €) + údržba, parkovné, poplatky 5.000 Kč (200 €) = 1100 hodin 500 hodin jízda + 600 hodin vydělávání na provoz (průměrná mzda 150 Kč/hod (6 €) netto 20000 : 1100 = 18 km/hod.

Automobilová doprava v Praze Rok Celkový počet registrovaných motorových vozidel Z toho osobních automobilů 1990 429.000 336.000 (78%) 1999 744.000 621.000 (83%) 2000 747.000 2001 761.000 628.000 (83%) 2010 930.000 700.000 (75%) 1,8 Počet obyvatel na 1 osobní automobil (2010): 1,4 Průměrná obsazenost osobního automobilu: Automobilový provoz v Praze v období 1991-2001 vzrostl více, než za předcházejících 100 let existence automobilismu od konce 19. století až do roku 1990.

Automobilová doprava v Praze dělba přepravní práce Rok Veřejná doprava IAD 1990 80 20 2001 60 40 2009 57 43 Nároky na plochu: IAD vyžaduje 5 – 9 x více místa než MHD

Trvale udržitelná dopravní politika integrace územního a dopravního plánování aktivní podpora šetrnějších druhů dopravy omezování méně šetrných druhů dopravy znečišťující látky zábor půdy hluk zdraví Jak určit, který druh dopravy je více a který méně ekologicky přijatelný? skleníkové plyny fragmentace krajiny … ekologická stopa

Ekologická stopa potraviny energie doprava bydlení spotřební zboží služby produkce odpadů = plocha ekologicky produktivní půdy, kterou potřebujeme k zajištění naší spotřeby státy, regiony, města domácnosti, jednotlivci sektory, aktivity Údaje za rok 2007 Ekologická stopa (gha/osoba) Dostupná ekologická kapacita (ha/os.) (+) přebytek (-) deficit (ha/osoba) Svět 2,7 1,8 -0,9 ČR 5,73 2,67 -3,06 USA 8,00 3,87 -4,13 Německo 5,08 1,92 -3,16 Brazílie 2,91 8,98 6,07

Ekologická stopa

Ekologická stopa emise při provozu Typ dopravního prostředku Ekologická stopa (m2/1000 osob.km) auto 590 letadlo 500 autobus 430 motocykl 370 vlak 210 trajekt 220 kolo 20 emise při provozu emise při výrobě a údržbě dopravních prostředků plochy zabrané dopravou Automobilová doprava: Jeep 4WD > Ford Fiesta dálnice, města > ostatní silnice 0-15 nebo nad 130 km/h > 65-85 km/h Praha 1998: celková ES IAD …………………….………2201 km2 celková ES městských autobusů ……… 186 km2

Dosavadní vývojový trend Nejrychleji rostou výkony nejméně ekologických druhů dopravy: individuální automobilové a letecké Velká část externích nákladů není započítána do celkových nákladů Deformace dopravního trhu externí náklady (externality) náklady na infrastrukturu škody způsobené kongescemi škody způsobené dopravními nehodami škody na životním prostředí, zdraví obyvatel

Externí náklady v dopravě Příklad externalit v silniční dopravě: ekonomické ztráty způsobené nehodovostí v ČR (2002) 190.718 dopravních nehod 1.431 usmrcených osob 5.375 těžce zraněných 29.013 lehce zraněných 49,7mld Kč (1,98 mld €) Celkové ekonomické ztráty: Z toho: 8,9mld Kč (356 mil.€)…. hmotné škody (není externí náklad) 40,8mld Kč (1,63 mld.€)…. externí náklady zdravotní péče policie, soudy ztráta na produkci sociální výdaje Všechny ostatní druhy dopravy: cca 49mil Kč (1,96 mil.€)

Další externí náklady (ČR, 2002) Emise znečišťujících látek do ovzduší Emise skleníkových plynů Druh dopravy Střední odhad (mld.Kč) osobní automobily 3,269 autobusy 0,754 silniční nákladní doprava 3,745 MHD (bus) 0,532 železnice (motorová trakce) 0,443 vodní doprava 0,043 letecká doprava 0,595 celkem 9,380 Druh dopravy Střední odhad (mld.Kč) osobní automobily 3,993 autobusy 0,585 silniční nákladní doprava 2,827 MHD (bus) 0,410 železnice (motorová trakce) 0,345 vodní doprava 0,032 letecká doprava 0,862 celkem 9,054 Hluk z dopravy Druh dopravy Střední odhad (mld.Kč) silniční doprava 4,636 železniční doprava 0,724 letecká doprava 1,883 celkem 7,244

Podpora rozvoje šetrné mobility ekologická daňová reforma „internalizace“ externích nákladů přesun části daňového zatížení (nižší zdanění práce, vyšší zdanění odpadu, energie nebo těžby surovin) Přínosy: ekonomický tlak na zavádění ekologicky šetrnější dopravy zlevnění práce, podpora vzniku nových pracovních míst modernizace ekonomiky (nové technologie, nižší náklady) řízení poptávky po dopravě Komplexní nástroje: dopravní strategie měst - redukce potřeby IAD mobility management Dílčí nástroje: opatření na komunikacích (včetně redukce kapacity a zpoplatnění vjezdu) politika parkování podpora veřejné osobní dopravy podpora chůze, cyklistické dopravy a alternativních způsobů dopravy informační strategie

Dopravní strategie měst zásady rozvoj dopravního systému zajišťovat ve vzájemném souladu s rozvojem sídelní soustavy, vhodným urbanistickým řešením primárně snižovat přepravní nároky ve městě a okolí zajistit pro území s vysokou hustotou osídlení a velkou nabídkou pracovních příležitostí obsluhu veřejnou dopravou dopravní infrastrukturu koncipovat, rozvíjet a řídit jako komplexní systém všech doprav, které se musí vzájemně doplňovat a racionálně spolupracovat dopravní vztahy k centru města zajišťovat v maximální možné míře hromadnou a nemotorovou dopravou

Dopravní strategie měst zásady individuální automobilovou dopravu v centru města je nutno regulovat a v přepravě nákladů lze připustit pouze nezbytnou dopravu zásobovací dbát na správný a proporcionální vývoj jednotlivých částí dopravního systému a jeho technickou základnu udržovat na úrovni odpovídající stavu technického rozvoje při zajišťování přepravních potřeb města a zájmového území preferovat provoz a rozvoj druhů dopravy šetrných k životnímu prostředí

Dopravní strategie měst zásady zvláštní pozornost věnovat zajištění bezpečného a pohodlného pohybu chodců a dbát, aby dopravní systém byl spolehlivě a snadno použitelný i pro děti a handicapované osoby rozhodnutí o provozu a rozvoji dopravního systému přijímat na základě analýz zajišťovaných odbornými organizacemi a založených na výsledcích průzkumů a prognózách očekávaného vývoje soustavně spolupracovat s veřejností s cílem dosáhnout co nejvyšší míry informovanosti a spoluúčasti obyvatel na tvorbě dopravní politiky města

Management mobility problém možnosti řešení Individuální automobilová doprava ve městech: nároky na plochu hluková zátěž emise CO2 možnosti řešení regulace a restrikce: omezení vjezdu do městských center cenově politické nástroje: mýto za vjezd do centra nebo na určité komunikace Restriktivní opatření jsou nepopulární, obtížně se prosazují Promyšlenější strategie: management mobility

Management mobility hlavní cíl Co je a co není management mobility? Snížení škod vznikajících: dopravními kongescemi (ekonomika) zhoršením životního prostředí (zdraví) zhoršením dopravní dostupnosti pro skupiny obyvatel (sociální vyloučení) Co je a co není management mobility? Investiční a časová náročnost, obtížná modifikovatelnost MM není prioritně zaměřen na: budování infrastruktury údržbu a modernizaci vozidel řízení dopravního provozu Charakteristické rysy MM: organizace, marketing image, kvalita, životní styl informace motivace Efektivní vynaložení nákladů, rychlá uskutečnitelnost, flexibilita

Management mobility realizace managementu mobility převážně na lokální a regionální úrovni (podniky, školy, úřady, obytné čtvrti, města, regiony) na základě zjištění skutečného stavu dle skutečných potřeb zadavatele („šitá na míru“) MM přispívá ke zvýšení účinnosti dopravy jako celkového systému, není však všelékem. Vyžaduje integraci do celkové koncepce.

Management mobility nástroje informační kampaně inicializace systému car-sharing využívání car-poolingu podpora environmentálně příznivých vozidel podnikový management mobility akce „Do školy pěšky a na kole“ centrála mobility jako koordinační faktor plány mobility

Účinný nástroj řízení poptávky po dopravě Plán mobility (PM) Účinný nástroj řízení poptávky po dopravě Strategický dokument: konkrétní cíle akční plán k jejich dosažení způsob implementace PM je sestaven na určité období; je třeba ho pravidelně aktualizovat. Rozsah PM: území (region, město…) místo, objekt (úřad, podnik, kulturní zařízení, nemocnice…) škola (MŠ,ZŠ, SŠ…) jednorázová událost (společenská akce, veletrh, festival …)

Přínosy PM pro podnik nebo instituci Problém: Každodenní objíždění pracoviště a hledání místa k zaparkování… Příklad opatření: Podpora dojíždění na kole. realizace PM snížení poptávky po parkovacích místech vyřešení problémů s dopravní zácpou v okolí sídla společnosti snížení nákladů na údržbu parkovacích ploch snížení nákladů na údržbu vozového parku pozemky původně využívané jako parkoviště mohou mít nový, přínosnější účel

Přínosy PM pro podnik nebo instituci Problém: Každodenní stres v dopravní zácpě… Příklad opatření: Podpora dojíždění veřejnou dopravou. realizace PM zlepšení zdraví zaměstnanců a omezení jejich nepřítomnosti v práci podpora spolehlivějších způsobů cestování pomůže zajistit dochvilnost zaměstnanců snazší získání nových zaměstnanců, udržení těch stávajících: cesty do práce budou levnější a snazší snížení nákladů na služební cesty

Přínosy PM pro zaměstnance a spolupracovníky zajištění pohodlného parkování těm, kteří to opravdu potřebují možnost méně stresujícího způsobu dopravy do práce možnost každodenního pohybu zkrácení času stráveného cestou do práce, jeho lepší využití snížení nákladů na dopravu a odvrácení nutnosti kupovat auto

Sestavení plánu mobility Příprava Analýza Akční plán Monitoring, vyhodnocení, aktualizace. přípravná fáze sestavení pracovní skupiny stanovení cílů vymezení území analýza stávající situace průzkum dopravních preferencí zaměstnanců analýza území (dopravní dostupnost, služby, parking, cyklostezky, možnosti pro car pooling) ekonomické faktory současné situace (náklady na dopravu – vozový park, parking; vedlejší ukazatele: nemocnost, pozdní příchody…)

Sestavení plánu mobility stanovení dílčích cílů časový harmonogram určení zodpovědných osob sestavení rozpočtu motivace zaměstnanců na všech úrovních propagace PM vytvoření akčního plánu Příklad struktury akčního plánu: cíl indikátor dílčí aktivity termín(y) způsob financování zodpovídá Zvýšení počtu zaměstnanců dojíždějících na kole % z uskutečněných cest za časovou jednotku Vybudování krytého přístřešku na kola Do 30.4.2012 Grantový program XYZ Koordinátor mobility Zavedení servisního dne pro cyklisty 1.5.2012 1.7.2012 1.9.2012 Podnikový fond sociálních a kulturních potřeb Zaměstnanec XYZ Finanční příspěvek pro dojíždějící na kole Od 1.5.2012 Mzdový fond monitoring, vyhodnocení, aktualizace vyhodnocení v předem určených časových intervalech. Metody: rychlý dotazníkový průzkum porovnání ekonomických ukazatelů aktualizace PM

Nástroje k dosažení cílů plánu mobility Cíl: snížení frekvence pravidelného dojíždění do zaměstnání teleworking (umožnění práce z domova) teleoffice (veřejný kancelářský prostor mimo sídlo společnosti) Cíl: snížení potřeby mimopracovních cest zaměstnanců Nabídka služeb v areálu instituce nebo podniku = snížení nutnosti dojíždět autem Cíl: zavedení a podpora zaměstnanecké dopravy firemní autobus smluvní taxislužba car pooling

Nástroje k dosažení cílů plánu mobility Cíl: zvýšení atraktivity veřejné dopravy lobování za zkvalitnění veřejné dopravy Jednání s provozovatelem veřejné dopravy, správcem komunikací a místní správou: přemístění nevhodně umístěných zastávek zkvalitnění pěších tras mezi zastávkami a podnikem (čistota, osvětlení…) zkulturnění zastávek (lavičky, přístřešky, čistota…) zlepšení informačního systému, zkvalitnění vozového parku prodej jízdenek v areálu pracoviště Jízdenky distribuuje podnik nebo provozovatel v.d. (prodejní automat). finanční zvýhodnění cestování v.d. peněžní příspěvek na nákup sezónní jízdenky hromadný nákup jízdenek, prodej se slevou slevová karta pro zaměstnance poradenské služby o možnostech v.d.. informační materiály provozovatelů veřejné dopravy zřízení střediska mobility v podniku

Nástroje k dosažení cílů plánu mobility Cíl: zvýšení atraktivity pěší a cyklistické dopravy zkvalitnění infrastruktury zřízení pro cyklisty vyhrazeného vjezdu do areálu omezení povolené rychlosti v areálu na 30 km/h a méně vypracování dopravní studie zaměřené na bezpečnost chodců a cyklistů v okolí podniku vybudování stojanů, přístřešků, úschoven kol zřízení sprch a převlékáren pro cyklisty bezplatná údržba jízdních kol dohoda s cykloservisem vybavení cyklodílny finanční příspěvek na jízdních kolo a vybavení podle ujetých kilometrů paušál bez ohledu na km příspěvek na pronájem kola poskytnutí vybavení: pláštěnka, zámek, reflexní vesta, apod.

Děkuji za pozornost Petr Šmíd Nadace Partnerství, Krátká 26, Praha 10 tel.: 222 987 471 e-mail: petr.smid@nap.cz www.nadacepartnerstvi.cz