Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Investování II (podílové fondy) Základy ekonomiky a účetnictví – 9
Advertisements

Inflace Definice Ukázka spotřebního koše Jak ji zjistíme?
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Základy financí 3. hodina.
Daně Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Hospodářský proces Potřeby, peníze
RŮST CENOVÉ HLADINY VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ JE INFLACE. DOCHÁZÍ-LI VE ZKOUMANÉM OBDOBÍ K POKLESU CENOVÉ HLADINY, JDE O DEFLACI. DEFLACE JE VZÁCNÝM JEVEM. ČASTĚJŠÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Metody měření HDP Mgr. Hana Grzegorzová.
Firmy a jejich právní formy Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Inflace.
Inflace Milena Tichá Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základy účetnictví Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A15 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníprosinec.
Inflace 1. Vymezení pojmů 2. Příčiny inflačních procesů.
Phillipsova křivka Opakování Martina Hedvičáková
INFLACE Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Makroekonomické ukazatele
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_18 NázevInflace Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekFinanční gramotnost.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
INFLACE – 4. ukazatel úrovně ekonomiky Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Bankovnictví Česká národní banka, obchodní banky, druhy úvěrů
 Pokles hodnoty peněz  Koho inflace postihuje  Znehodnocení vkladů a úvěrů  Zdroj: Český statistický úřad:
Inflace VY_32_INOVACE_ Inflace = všeobecný růst cen, tedy růst tzv. cenové hladiny - inflace se zjišťuje (míra inflace) porovnáním cen vybraných.
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
* INFLACE květen 2013VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
16. září 2013VY_32_INOVACE_100213_Inflace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Ing.Vojtěch Jindra
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblast Peníze,
Inflace.
Měnový kurz.
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Inflace.
Finanční gramotnost: Peníze a jejich časová hodnota.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Inflace. Inflace míra změny cenové hladiny míra změny cenové hladiny K inflaci dochází, roste-li celková cenová hladina. K inflaci dochází, roste-li celková.
Reálná úroková míra Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace:Formou prezentace se žáci seznámí s druhy inflace. Prezentace je.
FINANČNÍ GRAMOTNOST INFLACE ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Ceny PRODUKTŮ NA FINANČNÍM TRHU
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
NEZAMĚSTNANOST, INFLACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Statistické srovnávání
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Transkript prezentace:

Inflace Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

Inflace – je růst cen zboží a služeb (tzv. cenové hladiny) neboli zmenšování kupní síly peněz. Deflace – je opakem inflace, tzn. pokles cen zboží a služeb. Míra inflace - se vypočítává porovnáním spotřebitelských cen spotřebního koše reprezentativních výrobků a služeb (cca 700) ve dvou srovnávaných obdobích. Ukázka spotřebního koše: nflace_resp_mira_inflace#1http:// nflace_resp_mira_inflace#1 Dezinflace – je snižování míry inflace, ceny zboží a služeb sice rostou, ale pomaleji. Hyperinflace - ceny zboží a služeb rostou obrovským tempem (může to být i stovky nebo tisíce procent ročně). Dojde k tomu, když stát vydává příliš mnoho peněz do oběhu bez ohledu na množství zboží v ekonomice.

1. Kdo si myslí, že si dnes může koupit za 100,- Kč více než v roce Kdo si myslí, že si dnes může koupit za 100,- Kč méně než v roce Kdo si myslí, že si dnes může koupit za 100,- Kč stejně jako dnes. Inflace znehodnocuje kupní sílu peněz – tzn. koupíme si méně – odpověď 2 Odpověď

Na stránkách najděte míru inflace: 1. Za poslední dva měsíce 2. Průměrnou roční míru inflace za posledních 10 let. a) Ve kterém roce byla nejvyšší inflace? b) Ve kterém roce byla nejnižší inflace? Rozlišujeme: Měsíční míru inflace - je vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen k předchozímu měsíci. Roční míru inflace - je vyjádřená přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen. Meziroční míru inflace – je vyjádřená přírůstkem indexu spotřebitelských cen ke stejnému měsíci předchozího roku.

Odpovědi: 1.6/11 – 1,9, 7/11 – 1,9 Nejvyšší inflace – 1998 – 10,7 Nejnižší in inflace – 2003 – 0,1 Příklad inflace z praxe: Kolik bude stát lístek do kina za 5, 10,15……..30 let? Lístek do kina stojí 100,- Kč a budeme počítat s průměrnou mírou inflace 3 %. Inflace5 let10 let15 let20 let25 let30 let Lístek do kina 3 %

Budoucí hodnota peněz se dá spočítat dle následujícího vzorečku: BH = SH x (1 + i) t BH = budoucí hodnota SH = současná hodnota – 100m- Kč i = míra inflace – 3 % t = čas, počet let mezi BH a SH – 5 let Vypočítej, kolik bude stát lístek do kina za 5 let. Dosadíme do vzorečku: BH = SH x (1 + i) t BH = 100 x (1 + 0,03) 5 Výsledek zaokrouhlete na celé číslo. Dnes stojí lístek 100 Kč, za 30 let bude stát 243 Kč. Jaké budou za 30 let platy? To se dá zjistit obdobným způsobem. Vývoj průměrné ceny:

Stejným způsobem jako u ceny lístku do kina vypočítej průměrnou mzdu za 5 let oproti roku 2008 při 6 a 7 % navýšení mezd. Růst mezd Rok let10 let15 let20 let25 let30 let 6 % % Následující tabulka ukazuje, jak by se mohla situace vyvíjet, pokud budeme počítat jako průměrnou mzdu za rok 2008 – Kč:

Zdroje: Jena Švarcová a kol.: Ekonomie stručný přehled, Zlín, CEED 2004 Slabikář finanční gramotnosti, Cofet, a.s.,