EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Obsah: Co je vlastně ekologická výchova? Jaký je rozdíl mezi ekologickou a environmentální výchovou? O co se jako učitel mohu opřít při zavádění ekologické a environmentální výchovy na své škole? Jak zařadit EV do vlastního vyučovacího procesu? Mají adepti na učitelskou profesi i učitelé-profesionálové možnost vzdělávání a přípravy na EV?
Ekologická výchova nezbytná příprava nastupující generace pro trvale udržitelný rozvoj cíle: znalosti a dovednosti myslet a uvažovat v souvislostech pozitivní citové vztahy k prostředí aktivní poznávání a činnosti odpovědné, aktivní, tvořivé, ekologicky správné chování ekologická gramotnost
Ekologická gramotnost výsledek ekologického vzdělávání a výchovy ekologie Ochrana přírody a krajiny Ochrana životního prostředí Trvale udržitelný rozvoj
Ekologická vs. environmentální výchova Ekologická výchova (EV) - vazba na ekologické vzdělávání - pochopení fungování ekosystémů - poznání vztahů v přírodním prostředí - globální problémy na lokální úrovni - připravenost ekologicky jednat a myslet Environmentální výchova (EV) - vazba na environmentální vzdělávání - širší spektrum- přírodovědné, společenskovědní a technické disciplíny - uvědomování vztahů přírodní a kulturní složky ve všech konáních lidské společnosti - cesta k trvale udržitelnému rozvoji
Státní politika a EV Zákon č.123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí Usnesesení vlády č.1048 o státním programu EVVO v ČR (2000) Metodický pokyn k EVVO ve školách a školských zařízeních (MŠMT 2001) Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR (Úřad vlády a MPSV 2003) podpora neziskových organizací zabývajících se ekologickým vzděláváním a osvětou krajské koncepce EVVO
Občanská sdružení a nevládní organizace
Ekologická výchova ve škole Obsah učiva: informativní formativní komunikativní - ve všech učebních předmětech- souhrn všeobecného vzdělání - škola jako celek
Ekologické vzdělávání v jednotlivých předmětech
Integrace výuky- EV nebo RVP? EKOLOGICKÁ VÝCHOVA - informativní, formativní a komunikativní úkoly prolínají všemi vyučovacími předměty - okruhy poznatků o přírodě o člověku a lidské společnosti o integraci člověka a společnosti a ŽP o péči o životní prostředí a možnostech trvale udržitelného rozvoje RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM člověk a jeho svět člověk a společnost člověk a příroda umění a kultura člověk a zdraví člověk a svět práce
Jak mohou k EV přispět jednotlivé předměty? Chemie Český jazyk Vlastivěda,dějepis Občanská výchova Tělesná výchova Vlastivěda, zeměpis Matematika Cizí jazyky Fyzika Prvouka, přírodověda, přírodopis Výtvarná výchova Rodinná výchova Praktické činnosti
Jak integrovat poznatky? Mezipředmětové vztahy - integrovaný pohled na svět - vztahy člověk-společnost-příroda Zařazení integrovaných bloků učiva - multidisciplinární přístup- vybrané téma probíráme z hledisek řady předmětů
Jak hledat vhodné náměty pro integrující bloky? Energie pro zítřek Neživá příroda a člověk Živá příroda kolem nás Zdraví a životní prostředí Voda a vzduch-podmínky pro život
Jak postupovat při EV? 1. Zvolit vhodné prostředky 2. Aktivizující metody a formy výuky 3. Vést žáky k dovednosti využívání informací Které prostředky jsou vhodné? - aktivizující - podporující kontakt s přírodou a okolním prostředím - vedoucí k samostatnému myšlení a činnosti žáků - hravé, zábavné a současně poučné
Aktivizující formy a metody výuky laboratorní práce vycházky, exkurze školy v přírodě mimotřídní a mimoškolní akce- spolupráce se SEV, muzei,CHKO,... METODY rozhovor samostatné práce žáků brainstorming problémové metody SWOT analýza ReQuest, I.N.S.E.R.T. shromažďování a třídění informací hry
Jak může škola podpořit EV ? podpora vedení školy vnitřní vybavení škol spolupráce mezi učiteli podpora vztahu učitel-žák zvyšování kvalifikace učitelů organizace EV, koordinátor EV organizace celoškolních akcí
Školní plán EV 1. Celkový školní plán EV - dlouhodobý - celková rozvaha úkolů a cílů v rámci EV - časově vymezit jednotlivé úkoly a cíle EV - dynamický charakter 2. Aktuální roční plán EV - měl by směřovat k plnění dlouhodobého plánu EV - zapojení členů pedagogického sboru - odborná připravenost - spolupráce školy s okolím, aktivity školy - zhodnocení ročního plánu EV
Koordinátor EV sestavuje školní plán EV spolupracuje s předsedy předmětových týmů, jednotlivými učiteli na tvorbě plánu EV vzdělávání v oblasti EV sestavuje finanční rozvahu v rámci plánu EV
Vzdělávání v oblasti EV 1. Budoucí učitelé - EV na vysokých školách - základy ekologie u řady učitelských nebiologických oborů 2. Učitelé-profesionálové - školící střediska (pedagogická centra, SEV,...) - kurzy pro koordinátory EV - spolupráce mezi různými typy škol