Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Makroekonomie I ( Cvičení 5 – Agregátní poptávka a nabídka )
Agregátní poptávka a nabídka
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
ZSV – Nabídka Autor: Mgr. Daniela Tauchmanová
B) Křivka poptávky.
B) Nabídková funkce.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Agregátní poptávka a nabídka
Ekonomická gramotnost
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
A) Determinanty nabídky
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Elasticity poptávky a nabídky
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Kontokorentní úvěr Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Odvození nabídkové křivky
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Trh přírodních zdrojů (trh půdy)  Co.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Tržní hospodářství II. Petr Machala.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.12 Ročník1. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.13 Ročník1. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
2. Křivka poptávky a Engelova křivka
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Ekonomické vzdělávání
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka  Dělení nabídky  Nabídková funkce

Definice nabídky: Nabídka je množství zboží, které jsou výrobci ochotni dát na trh při určité ceně. Dělení nabídky: Individuální – nabídka jednoho zboží od jednoho výrobce Dílčí – nabídka jednoho zboží od všech výrobců tohoto zboží Agregátní – nabídka všech výrobků a služeb od všech výrobců Nabídková funkce (křivka): Vznikne tak, že zkoumáme, jak se mění množství výrobků, které výrobci nabízejí při určitých cenách. Matematicky vyjádřeno - nabízené množství je funkcí ceny QS = f (P)S – supply nabídka Q – quantity množství P – price cena

Sestroj graf nabídky výrobce piva podle tabulky. Na osu x nanášej množství, 1 cm = 100hl, na osu y nanášej cenu 1 cm = 10Kč. Cena za 0,5 litruMnožství nabízené v hl

Graf by měl vypadat takto: S

Vidíme, že nabídková křivka je rostoucí. Proč?  při růstu ceny je ochoten výrobce nabízet více = větší tržby  při růstu vyráběného množství jsou i vyšší výrobní náklady, výrobce si je musí uhradit vyšší cenou (ekonomicky tzn., že platí zákon klesajících výnosů)  při růstu ceny výrobku jsou ochotni vyrábět tento výrobek i ti výrobci, kteří jej nemohli před tím vyrábět, protože si neuhradili své výrobní náklady Zákon nabídky:  Růst ceny výrobku vyvolává růst nabízeného množství výrobku (výrobci jsou ochotni nabízet větší množství).

Faktory ovlivňující nabízené množství: 1. CENA VÝROBKU  čím je větší cena výrobku, tím jsou výrobci ochotni nabízet větší množství (rostou tržby) 2. NÁKLADY VÝROBKU  čím větší jsou výrobní náklady, tím větší cenu musí výrobce požadovat. Náklady zvyšují např. ceny vstupů, technický pokrok je zase snižuje apod. 3. CENY VÝROBNÍCH SUBSTITUTŮ- tzv. alternativní výroba  Substitut je výrobek, který je schopen nahradit při výrobě jiný výrobek - např. krejčí raději bude nabízet kalhoty, když klesne cena košil 4. VÝROBNÍ PODMÍNKY  např. dlouhodobá změna počasí, neúroda atd. 5. ORGANIZACE TRHU  zejména jde o stupeň vládní regulace ekonomiky a o nástroje, která vláda k řízení ekonomiky používá. Např. zvýšení cel na cizí auta, zvýší cenu těchto aut a naši výrobci mohou prodávat více.

Všechny tyto faktory se projeví na změně nabízeného množství. Na to reaguje i grafické znázornění: Pokud se mění jen cena, jde o posun bodu po křivce - růst cen, nahoru, - pokles cen, dolů. Pokud se mění jiné faktory (2 - 5), pak jde o posun celé křivky - doprava - roste nabízené množství - doleva - klesá nabízené množství. Znázorněte: - neúroda brambor, - růst cen brambor, - klesá cena stolů, truhlář raději nabízí židle.