INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 7. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.8.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská.
Přívlastek (Pk).
Neohebné slovní druhy.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Grafické znázornění věty jednoduché
Pravidla interpunkce.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Čárka ve větě 9. ročník.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Rozvíjející větné členy - opakování -
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
Název prezentace (DUMu) Psaní čárky ve větě jednoduché
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Digitální učební materiál
Zvláštnosti větné stavby
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
Pravidla interpunkce.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
Rozvíjející větné členy
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ

Několikanásobný větný člen Jednotlivé členy několikanásobného větného členu se oddělují čárkou, pokud nejsou spojené spojkami poměru slučovacího (a, i, ani, nebo). Př.: Na louce rostly modré, červené, bílé a růžové květy. – několikanásobný Pks Statkář choval ovce, kozy, prasata i krávy. – několikanásobný Pt 4.p.

Pokud jsou jednotlivé členy několikanás Pokud jsou jednotlivé členy několikanás. VČ spojeny v poměru slučovacím pomocí zdvojených spojovacích výrazů, pak je oddělujeme čárkami. Př.: Vyniká jak pílí, tak svědomitostí. U slova rozeznáváme jednak význam gramatický, jednak význam lexikální. Pokud jsou jednotlivé VČ spojeny spojkami a, i, ani, nebo v jiném poměru než slučovacím, také je oddělujeme čárkami. Př.: Je tvůj králík černý, nebo bílý?

Čárkou se neoddělují ustálená slovní spojení (viz PČP): Př.: křížem krážem, hory doly, zuby nehty, hlava nehlava, chtěj nechtěj, jakž takž, před pěti šesti lety, …

Přívlastek volný x přívlastek těsný Pk volný můžeme z věty vynechat, aniž by se změnil smysl věty. Čárkou ho tedy oddělujeme. Př.: Erbenova Kytice, vydaná roku 1853, uchvátí malé i velké čtenáře. Pk těsný z věty nelze vynechat, aniž by se změnil její smysl. Čárkou ho neoddělujeme. Př.: Děti čtoucí knihy snáze tvoří slohové práce.

Přívlastek postupně rozvíjející Mezi jednotlivé členy Pk postupně rozvíjejícího nelze vložit spojku a, aniž by došlo ke změně smyslu věty. Čárkou je tedy neoddělujeme. Př.: Po kolejích jel dlouhý nákladní vlak. – nejely dva, dlouhý a nákladní, šlo o nákladní vlak, který byl dlouhý

Přístavek Jde o Pk shodný, který bývá vyjádřený podstatným jménem a dodatečně blíže určuje větný člen, k němuž náleží. Ohraničujeme ho čárkami. Př.: Žijeme v Jablonci nad Nisou, městě známém svou bižuterií. Karel IV., otec vlasti, začal pěstovat víno v Praze na dnešních Vinohradech.

Výčet A) Výčet toho, co předcházející větný člen označuje souhrnně, se odděluje čárkami od zbytku věty. Př.: Navštívili nás naši kamarádi, Mirek, Zlata a Ivan. Přes den byste měli sníst hodně zeleniny, například rajčata, papriky nebo okurky.

B) Pokud je výčet součástí věty a za ním následuje shrnutí toho, co bylo vyčteno, shrnutí se odděluje čárkou. Př.: Na stolech ležely krevety, humři, ústřice, zkrátka nejrůznější mořské plody. Líbí se mi Vodník, Svatební košile, Polednice, prostě všechny balady z Kytice.

Vsuvka, vysvětlivky Vsuvka obsahově s větou souvisí, není však závislá na žádném větném členu. Oddělujeme ji čárkami od zbytku věty. Př.: To se nám, pokud si vzpomínám, stalo vloni na jaře. Zmíněná záležitost je, upřímně řečeno, celkem nepříjemná.

Je-li vsuvka pouze jednoslovná, pak ji čárkami od věty oddělovat nemusíme (ale můžeme). Př.: Napiš mi prosím své telefonní číslo. Napiš mi, prosím, své telefonní číslo.

Rozvitá přechodníková vazba Pokud je přechodník rozvitý dalšími větnými členy, pak se celá konstrukce odděluje čárkou. Př.: Pes, tiše sténaje, si zalezl pod stůl a lízal si rány. Procházejíce se po Praze, poznávali řadu kulturních památek.

Rozvitá infinitivní vazba Rozvitou infinitivní vazbou se myslí polovětná konstrukce, která vyjadřuje totéž jako vedlejší věta podmínková. Odděluje se od zbytku věty čárkou. Př.: Nemít obrovské štěstí, stěží bych stihl termín odevzdání projektu.

Samostatný větný člen Větný člen, který je pro větší důraz postaven mimo větu – před ni, případně za ni. Oddělujeme jej čárkami. Př.: Svíčkovou, tu mám nejraději. Staral se o ni velmi dlouhou dobu, léta. Že on se nám preceptor zase někam zatoulal, ten lehkomyslník!

Citoslovce Pokud citoslovce neplní funkci přísudku ve větě, pak se odděluje od zbytku věty čárkou. Př.: Haló, kdo je tam? Vrkú, vrkú, vrkal něžně bílý holoubek. Ach, to je krása!

Oslovení (vokativ) Oslovení je vyjádřeno 5. pádem a může stát na začátku věty, v jejím středu i na konci. Odděluje se čárkami z obou stran. Př.: Vítám vás, přátelé, na dnešním představení. Milouši, co to zase děláš?

A to Konstrukce připojená k větě pomocí spojovacího výrazu a to se vždy odděluje čárkou. Př.: Musíme dokončit tuhle fázi operace, a to rychle.

Srovnávací spojky Před srovnávacími (přirovnávacími) spojkami, pokud uvozují pouze větný člen, nikoli vedlejší větu, se čárka nepíše. Př.: Není tak vysoký jako já. X Není tak vysoký, jako jsem já. Přijdu dřív než oni. X Přijdu dřív, než dorazí oni.