7. – 8. TEORIE ŘÍZENÍ Motivace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Vedení lidí, motivace, styly řízení
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
V e d e n í l i d í.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Řídící struktury : malé a velké organizace
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
Registrační číslo projektu: VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_14
Motivace.
Koncepce pracovníka a pracovní skupiny v řídicích strategiích Borek Bernard.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Řídící struktury v organizaci
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_15.
Management a jeho funkce
Úvod do managementu1 Rozhodování Kreativita. Úvod do managementu seminář Manažerské rozhodování, Deming, Juran, Pareto, Osborne proces rozhodování.
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Douglas McGregor (1906 – 1964).
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Řídící struktury, malé a velké organizace
Definice managementu.
Frederick Irving Herzberg
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Teorie vzdělávání dospělých
1 Týmová práce TYMP 2/ C5 Styly vedení lidí. Odlišnosti vedení v jednotlivých fázích vývoje. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Management - Motivování
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
PRACOVNÍ MOTIVACE.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Řízení a plánování kariéry
Management bk 505, bp 505.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Osobní management – modul č.4
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Teorie vzdělávání dospělých
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
POJEM A VÝVOJ MANAGEMENTU
Management - Motivování
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Ovlivňování II. Ladislava Kuchynková.
Transkript prezentace:

7. – 8. TEORIE ŘÍZENÍ Motivace

Základní pojmy Řízení … Vedení … Motivace … Stimulace … Úvod do managementu

Řízení a vedení Podstatnou a současně dynamizující složkou řízení je vedení lidí. Realizují je manažeři na jednotlivých úrovních řízení ve spolupráci s personalisty. Jaký je rozdíl mezi manažerem a leaderem? Úvod do managementu

Vedení Vedení lidí lze chápat jako „vytváření a účinné využívání schopností, dovedností a umění manažerů vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu, aktivnímu, popřípadě tvůrčímu plnění cílů jejich práce“ (Vodáček, L., Vodáčková, O.: Management – Teorie a praxe pro 90. Léta, Praha Management Press, 1996). Úvod do managementu

Motivace a stimulace Motivací rozumíme vnitřní proces (vnitřní pohnutky člověka) utváření cílů. Je ovlivňována okolím (vnější-společnost, normy, morální kodex, … a vnitřní – osobní cíle, sebehodnocení, životní zkušenosti…) Stimul představuje vnější pobídku, která má určitý motiv podnítit nebo utlumit. Úvod do managementu

Hierarchie potřeb (A. Maslow) + Potřeba seberealizace - plné využití vlastních schopností, osobní růst, tvůrčí uspokojení Potřeba být vážený - sebeúcta, úcta k jiným, status, moc, autonomie, kompetence, prestiž, uznání Sociální potřeby - příznivé přijetí, náklonnost, přičlenění ke skupině, láska, interakce Potřeba bezpečí - stabilita, ochrana, život beze strachu, zajištěná budoucnost Fyziologické potřeby - přežití, dostatek potravy, obydlí, oblečení, tělesné potřeby Úvod do managementu

Trénink Řešení konkrétních řídících situací lze do určité míry modelovat, neexistuje však žádný univerzální recept. Mnoho obvykle záleží na kolik se dokáží manažeři odprostit od svých subjektivních pocitů a nepříznivých zkušeností. Dále je třeba si uvědomit, že model představuje přesně, ale zjednodušeně definovanou situaci, tedy dodání dalšího prvku může modelovanou situaci a její řešení zcela změnit! Úvod do managementu

Delegování Motto: “Nemůžete všechno zvládnout sami. Nechejte ostatní, ať Vám pomohou.”   Většina vedoucích pracovníků se cítí přetížena. - Jak zvýšit výkonnost a spoluzodpovědnost pracovníků? Častěji než s delegováním, se setkáte s výroky vedoucích pracovníků typu: ”Nejjednodušší by bylo, kdybych všechno udělal sám, ale nemám čas” a ”Stejně to nejlépe udělám já”. Pracovní tým vedený takovým typem vedoucího pracovníka, je na něm časem zcela závislý. Snižuje se samostatnost týmu a zároveň se zvyšuje fyzické a psychické zatížení vedoucího pracovníka. Úvod do managementu

Zásady efektivního delegování Objasněte úkol. Specifikujte rozsah volnosti v jednání podřízeného. Umožněte podřízenému participovat. Informujte ostatní o tom, co bylo delegováno. Vytvořte kontrolu prostřednictvím zpětné vazby. Pokud se objeví problém, trvejte na tom, aby podřízený navrhl jeho řešení. Úvod do managementu

Chyby při delegování Když manažeři neumějí správně delegovat. Manažeři rozdělují kompetence až, když jim práce přerůstá přes hlavu. Pak nemají čas na přípravu delegování ani na kontrolu plnění předaných povinností. POZOR! Negativní výsledek jim potom potvrdí jejich názor, že jen oni to umějí nejlépe, a že není na koho delegovat. Úvod do managementu

Chyby při delegování Komu tedy lze delegovat? Pracovníkovi, který má pro zadaný úkol odborné předpoklady, zkušenosti a který chce úkol převzít. Co lze delegovat? Nelze úplně všechno, například důvěrné záležitosti nebo nové a výjimečné úkoly. Manažer by neměl delegovat politicky a strategicky citlivé nebo životně důležité úkoly. Nutná podmínka pro smysluplné a úspěšné delegování je formální uznání práva dělat chyby; každý může udělat chybu a možnost ji dělat se zvyšuje s přibývající iniciativou a odpovědností. Proč je důležitá tato podmínka? Úvod do managementu

Co brání správnému delegování Ztráta pocitu uspokojení z přímo vykonávané odborné práce. Absence pocitu úspěšnosti na základě hmatatelných výsledků práce. Ztráta kontroly a orientace v problému. Obava ze ztráty prestiže v oboru. Úvod do managementu

MECHANISTICKÝ PŘÍSTUP Teorie byrokracie (Max Weber) Klasické řízení (Henri Fayol) Vědecké řízení (Frederick W. Taylor) Úvod do managementu

Teorie byrokracie - 1 Organizace může efektivně fungovat, opírá-li se o odborné dovednosti svých členů a striktně dodržuje základní pravidla: Pravidelné aktivity jsou jednoznačně přiděleny Princip hierarchie Stálý systém abstraktních pravidel, která určují postup pro výkon každého úkolu Úvod do managementu

Teorie byrokracie - 2 Formalistická neosobnost – bez vášní, sympatií a antipatií Jmenování na základě schopností a vědomostí – délka praxe, osobní výkonnost Přísné oddělení příjmů Potlačuje osobní iniciativu a tvořivost, nedokáže se vyrovnat s nečekanými změnami Úvod do managementu

Klasické řízení Organizační schémata Zásada jediného vedoucího Vertikální řetězení Rozpětí kontroly Štáb a linie Autorita a odpovědnost Disciplína Slušnost Stabilita personálu Úvod do managementu

Vědecké řízení Určení nejlepšího způsobu vykonávání práce (časové a pohybové studie) Vědecký výběr pracovníků Výcvik pracovníků Sledování dodržování postupů a dosahování výsledků Úkolová mzda Přesun odpovědností na manažery Úvod do managementu

ŠKOLA LIDSKÝCH VZTAHŮ E. Mayo – sledování faktorů, které ovlivňují produktivitu práce Interpersonální vztahy jsou důležitým motivačním faktorem, často silnějším než individuální zájmy Úvod do managementu

HUMANISTICKÝ PŘÍSTUP 40.-50- léta 20. století, za hlavní pracovní stimul považuje uspokojení rozvoje jednotlivce -Škola mezilidských vztahů: Teorie X a Y (Douglas McGregor); Hierarchie potřeb (A. Maslow); Pracovní motivace (Frederick Herzberg). Úvod do managementu

DOUGLAS McGREGOR 1906 – 1964 Kniha „Lidská stránka podniku“. Představuje zde své chápání manažerského myšlení jako teorii X a teorii Y. Kniha se dále zabývá oblastmi jako je zkoumání nových dovedností, typy učení významných pro manažera. Obecnou námitkou proti jeho teoriím X a Y je, že vlastně tvoří dva okraje nekonečného spektra. Začátkem padesátých let pomohl McGregor navrhnout továrnu Procter&Gamble ve státě Georgia, která byla založena na modelu teorie Y. Úvod do managementu

Teorie X Lidé jsou v podstatě líní. Protože neradi pracují, musí být k práci nuceni a při práci kontrolováni. Pracovníci se vyhýbají odpovědnosti a rádi se nechají řídit. Existuje jen malá skupina těch, pro které to neplatí. Ti jsou povoláni k tomu, aby řídili a kontrolovali ostatní… Úvod do managementu

Teorie Y Práce je přirozenou aktivitou člověka. Člověk rád přijímá samostatnost a odpovědnost. Spousta lidí je schopna se samostatně rozhodovat. Současné organizace nevyužívají potenciál jednotlivců, snaží se je kontrolovat a dirigovat. Úvod do managementu

ABRAHAM MASLOW 1908 - 1970 „Motivace a osobnost“ (Motivation and Personality), „Psychologie vědy“ (The Psychologie of Science, 1967) a „Další obzory lidské podstaty“ (The Farther Reaches of Human Nature, 1971)… Kniha „Motivace a osobnost“ je nejznámější: hierarchie potřeb – koncepci, kterou Maslow poprvé uveřejnil v roce 1943. Obhajuje v ní existenci škály potřeb, kterým je třeba porozumět, pokud chceme motivovat lidi. Jakmile dojde k uspokojení základních fyziologických potřeb, objeví se jiné, které začnou být dominantními. Úvod do managementu

Hierarchie potřeb (A. Maslow) Fyziologické potřeby - přežití, dostatek potravy, obydlí, oblečení, tělesné potřeby Potřeba bezpečí - stabilita, ochrana, život beze strachu, zajištěná budoucnost Sociální potřeby - příznivé přijetí, náklonnost, přičlenění ke skupině, láska, interakce Potřeba být vážený - sebeúcta, úcta k jiným, status, moc, autonomie, kompetence, prestiž, uznání Potřeba seberealizace - plné využití vlastních schopností, osobní růst, tvůrčí uspokojení Úvod do managementu

FREDERICK HERZBERG – 18. 4. 1923 – 19. 1. 2000 Článek (1968) „Ještě jednou: Jak motivujete zaměstnance?“ (KITA –„kick in the ass“ – slušněji - vyhodit z práce). Kniha „Pracovní motivace“ - dotazování 203 inženýrů a účetních z Pitzburgu na jejich práci. Výsledek: Herzberg rozdělil pracovní motivační prvky do dvou skupin: ty, které slouží k uspokojení „živočišných“ potřeb (hygienické faktory). ty, které uspokojují výlučně lidské potřeby (motivační faktory). Pravá motivace vyvěrá z pocitu úspěchu, osobního rozvoje, spokojenosti s prací a uznání. Úvod do managementu

Herzberg - model motivace Hygienické faktory - externí, např. mzda, vedení; motivátory - interní, uspokojení, uznání dobrého výkonu; hygienické faktory neovlivňují motivaci k postupu na vyšší úroveň, motivátory ano. Neuspokojivé vnější faktory způsobují snížení výkonnosti, ale jejich přítomnost nestačí ke zvýšení motivace (záporné motivátory). Úvod do managementu

Srovnání: Maslow vs. Herzberg Herzbergův model motivace Potřeba seberealizace a uspokojení Práce, úspěšnost, možnost růstu, zodpovědnost Potřeba být vážený Postup, uznání, status Sociální potřeby Interpersonální vztahy: nadřízení, podřízení, kolegové, technický dozor Potřeba bezpečí Vedení firmy, bezpečnost zaměstnání Fyziologické potřeby Pracovní podmínky, plat, osobní život Úvod do managementu

Nutnost změny Chris Argyris: reakce na nadměrnou kontrolu a direktivní řízení: Ztráta zájmu o práci, demotivace a frustrace Orientace na jiné aktivity, negativní reakce, pasivní resistence Vedení se brání zintenzivněním kontroly Bludný kruh lze rozetnout pouze zásadní změnou organizační filozofie Úvod do managementu

KISS – Keep It Simple and Short MODERNÍ NÁZORY KISS – Keep It Simple and Short Obecná teorie systémů (Ludwig v. Bertalanffy) Teorie kontingence Teorie Z (William Ouchi) Postmoderní organizace (Stuart R. Clegg) Učící se organizace (Peter Senge) Úvod do managementu

Teorie kontingence Neexistuje jediný správný způsob řízení; způsob řízení, který je efektivní v určité situaci, může být za jiných okolností naprosto nevhodný Organizační typy: Mechanistický – rutinní technologie, neměnné postupy, direktivní řízení Organický – flexibilní, otevřený Úvod do managementu

Teorie Z Spojení hlavních výhod americké (A - individuální odpovědnost) a japonské (J - kolektivní rozhodování) organizační kultury Příležitost pro účast pracovníků Odpovědnost za realizaci skupinového rozhodnutí Evropa, USA: vnitřní motivace slabší, doplnění systémem vnější kontroly Úvod do managementu

Teorie A Teorie J Teorie Z Zaměstnání krátkodobé celoživotní Dlouhodobé Rozhodování individuální konsensuální Odpovědnost Kolektivní Povyšování rychlé pomalé Pomalé Kontrola Vnější, formální Vnitřní, neformální Vnitřní, doplněná formální Kariéra specializovaná Nespecializo-vaná částečně specializovaná Pracovník zaměstnanec Člen rodiny člověk Úvod do managementu

Učící se organizace Nepřetržitá změna – pružnější organizace, pohotová reakce na trh, inovace Podpora sebevzdělávání objevování a napravování nedostatků Týmová práce – různorodost, mezioborovost Nová role manažerů – leader, kouč, facilitátor Úvod do managementu

Nástroje učící se organizace Systémové myšlení – integrace různých přístupů Osobní mistrovství - odborné i „měkké“ Změna myšlenkových modelů Sdílení vizí – jasná představa budoucnosti Týmové učení Úvod do managementu

Literatura F. Bělohlávek, P. Košťan, O. Šuleř: Management, Rubico, Olomouc, 2001 P. Lebeda: Základy k modernímu managementu, FEK ZČU, Cheb, 1996 O. Šuleř: Manažerské techniky, Rubico, Olomouc, 1995 O. Šuleř: Manažerské techniky II, Rubico, Olomouc, 1997 J. Vacek, Z.Vostracký, J.Skalický: Integrovaný management inovací, Vydavatelství ZČU, Plzeň, 1999 M. Umlaufová: Management a trendy jeho vývoje, Dům techniky ČSVTS, České Budějovice, 1990 Úvod do managementu

Videovýuka Motivace 1 Motivace 2 Úvod do managementu