Půda – složka životního prostředí Možnosti kraje pro regulaci negativních vlivů na půdu Ing. Vilém Žák RNDr.Jaroslav Obermajer
Negativní vlivy na půdu Ohrožení erozí Ohrožení kontaminací Zábor půdy, který trvale ničí půdní prostředí zpravidla zastavením
Bilance půdy ve Středočeském kraji (ha) 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Rozdíl 2006-2001 Zemědělská půda 669666 668722 668196 667629 666793 666067 -3599 Lesní půda 304737 304976 304906 305032 305191 305311 574 Zastavěné a ostatní plochy 106411 107270 107685 108098 108729 109328 2917 Zdroj ČSÚ podle ČÚZK
Zábory půdy a jejich regulace Souhlas s vynětím zemědělské nebo lesní půdy Půda jako složka životního prostředí posuzovaná v procesech EIA a SEA Územní plánování
Požadavky na zábory půdy Rozvoj bydlení Průmyslové zóny Skladové a obchodní areály Dopravní stavby Povrchová těžba
Regulace požadavků záborů půdy VHODNÉ: Územní plánování a SEA Ekonomická motivace – odvody a jejich účelové vázání MÁLO VHODNÉ Neodsouhlasení individuálních záměrů Přesun rozhodnutí do oblasti posuzování vlivů záměrů - EIA
Nesouhlas se záborem půdy podle zákona o ochraně ZPF Zákon nebyl významně novelizován, je určitým způsobem zastaralý, opírá se o třídy ochrany půdy stanovené na základě BPEJ V okolí Prahy se nachází území kde téměř neexistují půdy mimo I. a II. třídy ochrany Vhodnější se jeví komplexní hodnocení půd pro účely ochrany
Ochrana ZPF v procesu EIA Jsou hodnoceny záměry, v řadě případů s nemožností varianty umístění na méně kvalitní půdě. Z hlediska vlivů na prostředí má obvykle vliv záboru půdy méně významný celkový dopad než vliv na ostatní přírodní složky (orná půda má nejmenší ekologický potenciál z přírodních stanovišť)
Územní plány Velký tlak na komerčně výhodnější využití území (cena stavebního pozemku výrazně převyšuje cenu zemědělské půdy) V důsledku tohoto tlaku došlo k rezignaci na regulační úlohu územního plánování, došlo ke ztrátě struktury urbanizovaného území Bez změny přístupu pořizovatelů územního plánu je snaha ochrany půdy směřována proti jejich vůli a je málo účinná
Územní plány Zásady územního rozvoje – nahrazuje územní plány VÚC dle platného znění stavebního zákona povinnost zpracovat do 31.12.2009 Dle projednávané novely povinnost zpracovat do 31.12.2011
Územní plány Snaha Středočeského kraje o přípravu územně analytických podkladů a zahrnutí metodiky pro komplexního hodnocení půd do vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území zásad územního rozvoje. Vytvořit podklady pro regulaci záborů půdy v procesu pořizování územních plánů a jejich změn
Ekonomická motivace Odvody nastavit tak, aby svojí výškou motivovali k hledání jiných možností umisťování staveb Odvody diferenciovat podle druhu využití zabíraných ploch
Ekonomická motivace Výnos odvodů směrovat: pro ochranu nejhodnotnějších půd formou protierozních, protipovodňových opatření a pozemkových úprav k přípravě ploch zastavěných a ostatních (brownfields) pro opětovné využití jako opatření k zabránění výstavby na zelené louce