Systém Výzkumu, vývoje a inovací v České republice Rada pro výzkum, vývoj a inovace INOVACE 2009, Praha,
Proč byla/je reforma nezbytná? Aktuální výstupy VaVaI pro českou ekonomiku a společnost neuspokojivé. Existující systém financování je zastaralý a neefektivní – není schopen efektivně a včas financovat VaV, včetně využívání finančních zdrojů EU. Pokračující fragmentace českého VaV; systém neschopen dostatečně rozpoznat excelenci Priority fakticky nedefinovány – postupné zaostávání země v mnoha oblastech VaV.
Co je to vlastně „Reforma“? Usnesení vlády ze dne 26. března 2008 č. 287 k návrhu Reformy systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR Reforma je prvním počinem pro změnu a zlepšení existujícího systému v posledních 20 letech Obecně se jedná o sjednocující rámec pro 15 dokumentů implementující „reformní vizi“ Tyto dokumenty mají různý charakter – rozpočtový, legislativní, koncepční a další (mohou mít rozličnou strukturu, proceduru, atd.) Reforma ve skutečnosti náhradou za tehdy neexistující politiku VaV
Základní principy Zjednodušení struktury veřejného financování, snížení počtu rozpočtových kapitol a snížení celkové administrativní zátěže Striktně bude preferována excelence a kvalita Přesun rozhodování jak dosáhnout co nejlepších výsledků z ministerstev na organizace, v případě institucionálního financování, a na profesionální agentury, v případě programového financování Posílení vzájemné spolupráce výzkumných organizací a specifická podpora široké spolupráce se soukromými společnostmi ke zvýšení příspěvku VaV pro ekonomiku s společnost Zvýšení počtu výzkumníků a rozšíření účasti ČR na mezinárodní spolupráci napříč oblastmi VaVaI
Struktura usnesení vlády ČR (8. června 2009, č. 729) I. Východiska NP VaVaI II. Hlavní principy NP VaVaI III. Cíle a aktivity NP VaVaI IV. Hlavní principy NP VaVaI po roce 2015 V. Nároky a dopady VI. Priority aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací Priority aplikovaného VaVaI Biologické a ekologické aspekty udržitelného rozvoje Molekulární biologie a biotechnologie Energetické zdroje Materiálový výzkum Konkurenceschopné strojírenství Informační společnost Bezpečnost a obrana Priority rozvoje české společnosti Národní politika výzkumu, vývoje a inovací v ČR
Systém financování VaVaI Veřejné výdaje na VaV Výdaje na VaV ze státního rozpočtu ČR (výhled do r. 2012) Zmrazení výdajů na VaVaI ze státního rozpočtu (krize) v letech 2010 – 2012 celkové snížení výdajů celkem o11.5 mld. Kč v letech 2010 – 2012 celkové snížení výdajů celkem o 11.5 mld. Kč Prostředky EU na VaVaI (strukturální fondy) VaVaI celkem 85 mld. Kč (z toho OP VaVpI 55 mld. Kč) závazky na udržení činnosti center a zařízení celkem nad 10 mld. Kč/r požadavky na krytí závazků ze státního rozpočtu na VaVaI požadavky na krytí závazků z % ze státního rozpočtu na VaVaI 24,825,324,823,121,516,511,66,2mld. Kč (2011)(2010) rok24,8 (2012)
Změny v řízení VaVaI Rada pro VaVaI (rozšíření působnosti o legislativu a tvorbu politik pro VaVaI) Grantová agentura ČR (programy základního výzkumu; rozšíření financování aktivit místo AV ČR a MZd) Technologická agentura ČR (programy aplikovaného výzkumu) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (rozšíření působnosti o přidělování prostředků strukturálních fondů a velkých infrastruktur VaV) Zůstává pouze 11 místo 22 poskytovatelů Zodpovědné instituce: Rada pro VVI, GAČR, TAČR, MŠMT) Horizontální oblasti: Ministerstvo kultury, Ministerstvo vnitra, MŠMT Specifické oblasti: Průmysl, Obrana, Zemědělství, Zdravotnictv í Akademie věd ČR – institucionální financování Ministerstvo průmyslu a obchodu – průmyslový výzkum (po omezenou dobu), strukturální fondy
Metodika hodnocení VaVaI Budou se hodnotit pouze výzkumné organizace (VO – dle Rámce Společenství pro státní podporu VaV) Přidělování institucionálního financování zakladatelům VO (rozpočtovým kapitolám) bude založeno na výsledcích hodnocení V úvahu budou brány veškeré výsledky výzkumných organizací (bez ohledu na zdroj financování) Použijí se výsledky za posledních 5 let tak, aby se předešlo dramatickým změnám ve financování Zakladatelé budou přidělovat prostředky dle specifické hodnotící procedury Lidské zdroje pro VaVaI OP „Vzdělávání pro konkurenceschopnost“ Nový zákon o terciárním vzdělávání (připravuje se) Změny v financování VaV – vliv na financování doktorských studií Strukturální fondy v oblasti VaVaI podpoří počet mladých výzkumníků a těch, kteří mají mezinárodní zkušenost Realizace kariérního postupu (řádu) výzkumných institucí Nábor výzkumníků ze třetích zemí (mimo EU)
Další změny nutné a musí pokračovat Původní cíle reformy ne vždy naplněny Zásadní změny struktury VaVaI Odpovídající změny systému financovaní VaVaI Diskuzní kulaté stoly – inicioval premiér Fisher k aktuálním tématům/problémům VaVaI Témata současných jednání/diskuzí Budoucí úloha Rady (RVVI) Organizační struktura (zastřešující organizace) Mechanismy financovaní VaVaI Poměr základního a aplikovaného výzkumu Poměr institucionálního a účelového financování Metodika hodnocení VaVaI Pokračování reformy/transformace VaVaI
Inovace – definice Evropské komise COM (2003) 112: „Inovace je obnova a rozšíření škály výrobků a služeb a s nimi spojených trhů, vytvoření nových metod výroby, dodávek a distribuce, zavedení změn řízení, organizace práce, pracovních podmínek a kvalifikace pracovní síly.“ Inovace – způsob myšlení, postoje, kultura, trvalý proces Inovace – pravdy a mýty Inovační faktory Globální dimenze inovace – „get the best“ namísto „low cost“ Znalosti, vědomosti, vzdělanost Konkurence, podnikatelský přístup Dostupnost rizikového kapitálu (domácí, zahraniční, soukromý) Podpůrný administrativní a právní rámec Kulturní připravenost (trvalá změna, riziko a dopady selhání) Vnější a vnitřní vlivy a vazby Inovační výkonnost/kapacita Rychlost obnovy sortimentu výrobků, služeb, postupů Počet US patentů, European Innovation Scoreboard Strukturální podmínky inovací
Předpoklady vzniku Inovační proces – podmínka udržení konkurenceschopnosti Koncentrace inovačních faktorů, jejich propojení Lidský, znalostní a finanční kapitál Posun: Od orientace na zaměstnance k k orientaci na zákazníka Od individuálního k týmovému přístupu Dostatečná ochrana duševního vlastnictví Existující licenční politika Technologický transfer – vývojové týmy nedílnou součástí Formáty center Firemní – pro vlastní potřeby organizace Globální/regionální/lokální dosah Interní/externí koordinace činnosti Servisní – účelové uskupení komplementárních subjektů Tématické/účelové zaměření Synergický /nabalovací efekt Inovační centra 1
Externí spolupráce Vysoké školy Konsorcia, technologické parky, komerční výstupy, nadace Specializovaná pracoviště Unikátní služby, sdílené expertízy Sdílená korporační centra Přednosti Podpora mateřské korporace Využití infrastruktury Relativní stabilita činnosti Nevýhody Zaměření často určeno předem Menší flexibilita a agilnost Volnost rozhodování Příklady (osobní zkušenost) Rockwell Automation (vazba FEL ČVUT) Honeywell (vazba ČVUT, VUT) Místo a role „malých a středních podniků“ Inovační centra 2
Děkuji za pozornost Ing. Jaroslav Doležal, CSc. dr. h. c.