Členství ČR v EU II. Evropská byrokracie
Byrokracie- zkáza nebo záchrana? co si představíme pod pojmem byrokrat, úředník? heslo „Brusel rozhodl“ byrokracie (administrativa) jako základ moderního státu- čtvrtá větev (Max Weber) propojení s myšlenkou právního státu proč má bruselský úředník horší pověst než český?
Evropská byrokracie- základy rozhodnuto, že ES nebude mít úředníky dle vzoru ostatních mezinárodních organizací, ale vzor národních států –kariérní řád, loajalita, nezávislost na členských státech- znak nadnárodnosti Jean Monnet- neformálnost, malý počet, vznik sounáležitosti (esprit de corps), oddanost myšlence evropanství postupně propojení národních vzorů –Francie (napoleonský model)- správní právo, vnější kontrola, doživotní kariéra, pasivita úředníků (meritokracie) –Německo- administrativa jako věda, resortní princip, zapojení pracovníků (Mitbestimmung) –Británie (Whitehall model)- není jasná právní struktura, možné změny, „aktivní pomoc“ pol. garnituře –vzory i z jiných států
Evropská byrokracie- počty osob kolik je celkem evropských úředníků? dost složité se dovést ke konečnému číslu –stále a přechodné pozice –vnitřní a národní detašovaní pracovníci –které instituce a orgány zařadit do součtu? celkem asi 40 tisíc lidí (málo nebo moc?) –některá srovnání –proč nelze jasně říci –postupný nárůst
Evropská byrokracie- zásady fungování nezávislost na členských státech –úředníci zaměstnanci ES (nelze přijímat pokyny) –doživotní jistota práce –zvláštní statut (imunita, daně) právní založení administrativy –Statut a související předpisy (mimo jen ECB) –různé kodexy správného chování podoba administrativy –meritokratický princip fungování –různorodost zastoupení, jazyková diverzita –geografické rozdělení míst kdo zaměstnává? –nejvíce Komise, pak Parlament a Rada –vnitřní členění do DG, ředitelství, odborů, jednotek (dle záměru) jaké problémy z toho plynou velké události přelomu století –krize z roku 1999, politizace Komise a rozšíření –období změn, snaha o reformu
DG vnitřní trh- organizace
Funkce evropské administrativy formulace politiky –nejprestižnější, ovlivnění výsledků (jak se děje), sama Komise má administrativní charakter příprava legislativy –Komise, úkolem napsat návrh a „protlačit ho“ vyjednávání –při legislativní činnosti, ale i v Radě zastupování ES –šíření svých záměrů, vztahy s médii, diplomacie (zahraniční mise) management –dříve v pozadí, nyní v kurzu –odpovědnost za utrácení prostředků, vedení podřízených, kontrola, monitoring podpůrné funkce –výzkum: nutné pro dosažení cílů ES –sekretariát: hlavně u Rady a Parlamentu –jazykové úkoly –údržba místností a budov: nyní outsourcing
Hierarchie úředníků v ES přísné hierarchické strukturování –kategorie A: rozhodovací pravomoci –LA: překladatelé –B: administrativa –C: běžní úředníci –D: servis po reformách –kategorie administrátorů (fonctionnaires) –kategorie asistentů
Homo Magistratus Europaeus jak vypadá evropský úředník? –muž –vstup na pozici v raném věku –univerzitní vzdělání (podíl oborů) –národnostní složení (nejvyváženější v kategorii A) –jazyky
Homo Magistratus Europaeus jak přemýšlí evropský úředník? –dva obrazy: 1) podporuje jenom svou zemi vs 2) je to zarytý Evropan co chce jenom růst svých pravomocí Členské státy by neměly být hlavními pilíři EU65 %84 % Komise by měla být vládou EU 51 %60 % Management by neměl být prioritou Komise43 %37 % Místa by neměla být udělována podle národních kvót75 %62 %
Homo Magistratus Europaeus s čím se identifikuje evropský úředník? otázka: v blízké budoucnosti se vidíte jako …? úředníci v Komisi veřejnost Jen jako občan národního státu0 %42 % Jako občan národního státu a EU39 %45 % Jako občan EU a národního státu43 %6 % Jen jako občan EU2 %3 % Nevím/nechci odpovědět16 %3 %