Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír
Klíčové kompetence Představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. Smyslem je vybavit žáky souhrnem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná. Úroveň po Zš není ukončená. Nestojí izolovaně – prolínají se, mají nadpředmětovou podobu a lze je získat jen jako výsledek celkového procesu vzdělávání. K jejich utváření a rozvíjení musí směřovat a přispívat veškerý vzdělávací obsah i aktivity a činnosti, které ve škole probíhají.
Klíčové kompetence ZV Přehled Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální Kompetence občanské Kompetence pracovní
Učivo Učivo je chápáno jako prostředek k osvojení činnostně zaměřených očekávaných výstupů, které se postupně propojují a vytvářejí předpoklady k účinnému a komplexnímu využívání získaných schopností a dovedností na úrovni klíčových kompetencí.
Klíčové kompetence v IKT očekávané výstupy Ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost. Ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací. Uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem. Pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictvím. Používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji. Zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální podobě.
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Příklad : Sněhové zpravodajství Vytvořte tabulku nejméně 5 míst vhodné ke strávení zimních prázdnin. Tabulka bude dále obsahovat výšku sněhové pokrývky, kde se místo nachází (stát, jak je to daleko od Plzně, nad. výška)… Do komentáře uveďte zdroj informací. Vytvořte tabulku jako podklad pro výběr místa ke strávení lyžařského kurzu. Tabulka bude mít libovolný počet údajů. Zvýrazněte Vámi preferované místo. Dáme k dispozici adresy na kterých mohou hledat. Příklad: Projekt – zpracování web stránek na kterých žáci představí svůj pobyt na lyžařském kurzu.
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost. výběr místa pro strávení zimní dovolené konflikt z jakého zdroje vzít sněhové zpravodajství či určení vzdálenosti od Plzně Výběr informací pro tabulku Výběr správných informací o místě pobytu – osobní kontrola
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací. Zpracování tabulky Pro zpracování obrazových informací – výběr aplikace Zpracování textu
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem. Tabulka může mít libovolný počet položek – přehlednost Vytvoření stránek – přehlednost stránky, použití jazyka vyjadřování Umístění textu, obrázků či videa na stránku
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Pracuje s informacemi v souladu se zákony o duševním vlastnictvím. Uvedení informačního zdroje
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji. Porovnání sněhového zpravodajství z různých zdrojů na internetu Porovnání informací shromážděných na kurzu, různé průvodce apod. v papírové podobě s tím co najde na internetu
Rozvíjení KK v IKT očekávané výstupy Zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální podobě. Vypracování přehledné tabulky Předvedení internetových stránek zpracování obrázků, videa, dovezených materiálů
Konec Literatura: VÚP.Rámcově vzdělávací program pro základní vzdělávání.1.vyd.Praha, ÚIV, Tauris 2005.Počet stran 92 BELZ,H.SIEGRIST,M.Klíčové kompetence a jejich rozvíjení.1.vyd.Praha,Portál 2001.Počet stran 375.ISBN