Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obchodní akademie, Náchod, Denisovo nábřeží 673
Advertisements

Ochrana seniorů při předváděcích akcích a podomním prodeji
SPOTŘEBITEL A JEHO PRÁVNÍ OCHRANA
Seminář Eshop clubu E-shopy a spotřebitelé
Smlouvy kupní smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, předkupní právo, smlouva o dílo, mandátní smlouva Mgr. Petra Malaníková.
VYŘIZOVÁNÍ OBJEDNÁVEK
Elektronické obchodování a právní úprava prodeje
Typologie vztahů podle nového občanského zákoníku Pavla Menšíková Jana Rychtaříková.
Smlouvy uzavírané na dálku a mimo obchodní prostory
Reklamní právo v prax Oi Mgr. Libor Štajer, advokát CALL CENTRA NA PRAHU ROKU 2014 Petr Kůta
Spotřebitelské smlouvy Základ soukromoprávní ochrany spotřebitele §(§51a) ObčZ Orgánem ochrany je soud Závazky vzniklé ze smluv Obecné typy smluv,
Právní mantinely služeb – opakování a výkop k diskusi Komise pro služby Moravská zemská knihovna v Brně: 3. listopadu 2011 Hanuš Hemola.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Spotřebitel a jeho práva
R E K L A M A C E REKLAMACE (VÝTKA) individuální dopis, který vyhotovuje odběratel v případě, že: byly zjištěny závady při přejímce zboží (např. poškození,
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Výrobce a prodejce v EU – praxe v oblasti ochrany spotřebitele Ing. Zbyněk Jančík
Materiál slouží při výuce učiva „SMLOUVY“. Kupní smlouva.
Zahraniční obchod Vývozní operace.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZÁRUČNÍ DOBA A REKLAMACE
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Vyřizování objednávek (objednávkový cyklus, formy objednávek)
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tématická oblastOdborné předměty – Dopisy a tabulky podle ČSN.
- DODACÍ LIST – seznam zaslaného zboží a jeho množství (resp. seznam provedených prací). Odběratel si podle dodacího listu může zkontrolovat úplnost dodávky.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,příspěvková organizace Autor: Ing. Vlasta Švachová Datum: Název: VY_32_INOVACE_9.2.1.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obchodní písemnosti Obchodní písemnosti Ing. Ludmila FRIDRICHOVÁ, Ph.D. Materiály vznikly za podpory grantu FRVŠ 3102/2006.
Přijímání a vyřizování reklamací
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
„Sportem ku zdraví, poradí Všestranný“ Svět sportovní módy Pavel Všestranný CZ.
Struktura obchodní smlouvy
Praha 28. dubna 2015 Kontrolní činnost České obchodní inspekce v oblasti výkupu odpadů Mgr. Michael Maxa Česká obchodní inspekce.
Práva spotřebitele.
Klára Hajošová, Michal Novák, David Kodálik
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Zdanitelná plnění Již víme, že zdanitelná plnění (§ 2 odst. 3 ZDPH) jsou: Dodání zboží (včetně dovozu a pořízení zboží z JČS), Převod nemovitosti, Poskytnutí.
OBCHODNÍ ČINNOST 10. ROLE SPOTŘEBITELE V OBCHODĚ – OCHRANA SPOTŘEBITELE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
REKLAMACE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Knihovní řády a vymáhání pohledávek Seminář Závazky čtenářů vůči knihovnám Městská knihovna v Praze: 6. dubna 2011 Hanuš Hemola.
OKO – občanské kompetence občanům registrační číslo : CZ.1.07/3.1.00/
HOTOVOSTNÍ OPERACE Nákup a prodej. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Z Á K O N, kterým se upravují některé otázky související s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů nebytových prostor v domě s byty, (sněmovní tisk.
Obchodní smlouva. Vymezení obchodní smlouvy písemnost, ve které si dodavatel a odběratel zavazují k určitým povinnostem a získávají také určitá práva.
E- SHOP WWW. FASHIONAVENUE. CZ Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Uzavírání smluv v zahraničním obchodě. Smlouvy v zahraničním obchodě základ každého obchodního styku, právní úprava: Obchodní zákoník, Občanský zákoník,
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP48 Název školy.
Firemní data mimo firmu: z pohledu zákoníku práce JUDr. Josef Donát, LLM, ROWAN LEGAL ISSS 2014, Hradec Králové.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_15.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_20.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_08.
POSTUP A PODMÍNKY POVINNOSTI DODAVATELE  Dodat zboží přesně podle smlouvy, potvrzené objednávky - druh, velikost, množství, rozměry, kvalita, cena,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastObčanské právo Datum vytvoření
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Struktura obchodní faktury
Došlo v Rakousku k uzavření smlouvy?
Bezpečný nákup na internetu
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
DODACÍ A PLATEBNÍ PODMÍNKA
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
E-shop Vypracovala: Javůrková Karolína Vaňoučková Romana EP2.
Transkript prezentace:

Podnikání v e-komerci Právní minimum Jan Vetyška Výkonný ředitel APEK

Nejdůležitější normy specifické pro e-komerci Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník § 53 a § 53a – Smlouvy uzavírané pomocí prostředků komunikace na dálku. § § 627 – Shoda s kupní smlouvou, záruka, zodpovědnost za vady. Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele § 12 – Informace o ceně. § 13 a § 19 – Informace o reklamaci. Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů § 5 – Povinnosti správce při ochraně osobních údajů. Podnikání v e-komerci Právní minimum

Od 1. ledna 2014 bude platný zcela nový občanský zákoník a tedy budeme na novém začátku!!! Podnikání v e-komerci Právní minimum

Moment uzavření kupní smlouvy na internetu V současné době existují dva právní výklady: Právní výklad APEK (agresivnější) Nabídku na uzavření kupní smlouvy odesílá kupující ve formě vyplněného nákupního košíku; kupní smlouva je uzavřena v momentě akceptace nabídky ze strany prodávajícího. Právní výklad spotřebitelských organizací (konzervativnější) Nabídkou na uzavření kupní smlouvy je samotné umístění zboží do internetového obchod; nakupující akceptuje nabídku odesláním nákupního košíku, smlouva je v tu chvíli uzavřená. Podnikání v e-komerci Právní minimum

Informační povinnost při prodeji zboží spotřebiteli V souladu s § 53 odst. 4) občanského zákoníku musí při jednání prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku být spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy poskytnuty předepsané informace. Tyto informace obvykle uvádí internetoví prodejci v „Obchodních podmínkách“ (název ovšem nehraje roli, jedná se o předání správných a kompletních informací…). Podnikání v e-komerci Právní minimum Příklad: obchodní firma nebo jména a příjmení a identifikační číslo, sídlo, zápis v obchodním rejstříku nebo jiné obdobné evidenci, kontaktní údaje, název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb, cena zboží nebo služeb, náklady na dodání, způsob platby, dodání nebo plnění, poučení o právu na odstoupení, náklady na použití komunikačních prostředků na dálku, doba, po kterou zůstává nabídka nebo cena v platnosti.

Informační povinnost při prodeji zboží spotřebiteli Uvedené informace musí spotřebitel mít k dispozici ještě před uzavřením kupní smlouvy. Do informační povinnosti dále spadá dle § 53 odst. 6) občanského zákoníku informovat spotřebitele po uzavření smlouvy při použití prostředků komunikace na dálku, nejpozději však před plněním písemně poskytnout ještě o dalších čtyřech bodech. I tyto čtyři body bývají obvykle součástí „Obchodních podmínek“ či u potvrzujících objednávku, případně jsou shodné s § 53 odst. 4. občanského zákoníku. Podnikání v e-komerci Právní minimum Příklad: obchodní jméno a identifikační číslo dodavatele, sídlo, informace o podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy, informace o službách po prodeji a o zárukách, podmínky pro zrušení smlouvy

Informační povinnost při prodeji zboží spotřebiteli Pro povinnost informovat spotřebitele, kteří nakupují na internetu, nejsou pouze zvláštní části legislativy. Stejně jako u kamenných obchodů musí e-shopy poskytovat předepsané údaje o záruce a reklamaci. Za základní prameny zde považujeme zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele (§ 13 a 19) a opět občanský zákoník (§ 612 – 627). Podnikání v e-komerci Právní minimum Příklad: informace o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, záruční lhůta 24 měsíců na spotřební zboží, informace o tzv. shodě s kupní smlouvou, řešení záručních oprav nebo místo a způsob reklamace písemné potvrzení o přijetí a obsah reklamace, lhůty pro vyřízení reklamace atd.

Odstoupení od kupní smlouvy dle § 53 odst. 7 občanského zákoníku Institut odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu, který umožňuje spotřebitelům občanský zákoník, je nejdiskutovanějším právním tématem v souvislosti s prodejem zboží po internetu. Jaké jsou nejdůležitější otázky, které s odstoupením od kupní smlouvy souvisí? Pro odstoupení není rozhodující moment vrácení zboží, ale moment doručení samotného aktu odstoupení (poštou, mailem, teoreticky telefonicky). Lhůta pro vrácení zboží není zatím spotřebiteli stanovena. Je povinen je vrátit na výzvu či lze upravit v obchodních podmínkách (doporučujeme lhůtu alespoň 10 dnů od odstoupení). Spotřebitel může odstoupit od smlouvy ještě před doručením zboží. Spotřebitel má nárok na vrácení „dopravného“, které zaplatil za dodání od prodávajícího. Spotřebitel nesmí být nijak sankcionován za odstoupení. Prodávající má právo na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží. Podnikání v e-komerci Právní minimum

Co často OP (ne)obsahují? § 53 odst. 6) zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník Nejčastěji obchodníci chybují v informacích o podmínkách a postupech pro uplatnění práva odstoupit od smlouvy; Řadu nepřesností lze nalézt také v poskytovaných informacích o zárukách. V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli uvedené informace, činí lhůta pro odstoupení od kupní smlouvy dle § 53 odst. 7 celé 3 měsíce od převzetí plnění namísto 14 dnů! Podnikání v e-komerci Právní minimum

Nejčastější chyby v OP internetových obchodů Odstoupení od kupní smlouvy dle § 53 odst. 7 občanského zákoníku Omezování spotřebitele v rozporu s platnou legislativou: „Obal zboží nesmí být poškozen“ – obal není součástí výrobku a proto jej může spotřebitel při otevření přiměřeně poškodit za účelem vyzkoušení zboží. „Zboží nesmí jevit známky použití“ – spotřebitel má právo si zboží vyzkoušet, tedy zboží by nemělo jevit známky používání… „Odstoupení je platné, jestliže zákazník vrátí zboží do 14 dnů zpět“ – pro platnost odstoupení není klíčové, kdy je vráceno zboží, ale doručen akt odstoupení (dopis, , teoreticky telefonicky). Podnikání v e-komerci Právní minimum

Nejčastější chyby v OP internetových obchodů Reklamace a vše, co s nimi souvisí Omezování spotřebitele v rozporu s platnou legislativou: „Reklamované zboží musí být v originálním obalu“ – žádná taková povinnost spotřebitele neexistuje. „Při reklamaci musí zákazník předložit doklad o koupi zboží“ – spotřebitel musí pouze prokázat zakoupení zboží u konkrétního obchodníka (teoreticky i jen čestným prohlášením). „Pro reklamaci je zákazník povinen vyplnit náš formulář“ – stejně jako při odstoupení od smlouvy můžeme jakékoli vlastní formuláře pouze „doporučit“. Podnikání v e-komerci Právní minimum

Nejčastější chyby v OP internetových obchodů Závěr a doporučení V textech obchodních podmínek se držte co nejvíce platné legislativy. Při kontrolách ČOI je nejsnadnější „nachytat“ obchodníka na doplňujících textech nad rámec zákona. Vyhněte se uvádění jakýchkoli sankcí. Ty jsou prakticky vždy chybné. Jakékoli postupy, které Vám usnadní řešení reklamací či odstoupení od kupní smlouvy, uvádějte v OP jako „doporučení“. Nezapomeňte uvádět žádný z bodů § 53 odst. 4 a 6 občanského zákoníku, lhůta pro odstoupení do smlouvy se tím prodlouží až na 3 měsíce. Podnikání v e-komerci Právní minimum

Děkuji za pozornost Prostor pro Vaše otázky

Jan Vetyška Výkonný ředitel Kontaktní informace: tel.: Asociace pro elektronickou komerci