Poruchy chování Poruchy učení Jitka Sinecká SP, Přednáška č. 6.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Jak se UČIT, aby mě to nebolelo
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Školní poradenské pracoviště
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Dysortografie Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Nepostihuje celou oblast gramatiky jazyka, ale týká se tzv. specifických dysortografických.
Reedukace dysortografie
Lidé kolem nás…….. Speciální mateřská škola Blanická 16 Olomouc
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Specifické vývojové poruchy učení
MATEŘSKÁ ŠKOLA OLOMOUC Blanická 16. Charakteristika školy Jedná se o předškolní zařízení, jeho nosným programem a účelem je poskytování výchovy a vzdělání.
Logopedická třída MOTÝLCI
Psychické poruchy – DYSGRAFIE Dostupné z Metodického portálu www. rvp
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Reedukace SPU s využitím počítačů
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Diagnostika a reedukace
Žáci-cizinci na českých školách www.meta-os.cz2 Žáci-cizinci: kolik a odkud? Školní rok 2008 / 2009: základní školy střední školy
Specifické poruchy učení
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Dyslexie jako celoživotní zátěž 2015 Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Problematika neprospěchu žáka
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
DYSKALKULIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
9. Tvorba individuálního plánu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Specifické poruchy učení
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy chování Poruchy učení Jitka Sinecká SP, Přednáška č. 6

Dyslexie - problémy s čtením. Nácvik správných technik čtení, nácvik plynulého čtení, čtení s porozuměním apod. Dysortografie - pravopis, diktáty. Pomáháme například s pravopisem dytyny – ditini, záměny písmen, vynechávání či přidávání písmen, vynechávání háčků, čárek a teček nad písmenky. Diktáty jsou noční můrou, příčinou strachu a také někdy zoufalství rodičů. Dysgrafie - grafomotorika, vizuomotorika Dítě píše třeba hranatě nebo se zdá, že dítě „ drape“ a vše po něm sotva přečtemePoznávacím znamením je často nechuť dětí kreslit, stříhat a dělat cokoliv, co vyžaduje přesnou práci prstů ruky. Dyskalkulie - potíže v matematice Dítě si plete číslice či znaménka, půl příkladu sečte a půl odečte, nepamatuje si násobilku, rýsování je pro ně utrpením, ryje a nedokáže udělat rovnou čáru, nestíhá deseti a pětiminutovky. Nerozumí slovním úlohám. ADHD - poruchy koncentrace a pozornosti Někdy je být s těmito dětmi velká radost a někdy to může být pro každého vysilující, tyto děti si zaslouží naši trpělivost a velmi citlivý přístup, kterým budou nenápadně vedeny a řízeny do šťastného života. ww.poruchy-uceni.wz.cz/poruchy.htm

Metody a techniky zlepšení poruch učení Cvičení grafomotoriky Tato cvičení jsou určena všem dětem, které mají potíže s držením pera, tužky, pastelky Často tyto děti nerady kreslí či píší. Samy říkají, že je bolí při psaní a kreslení ruka. Cvičení zaměřená na rozvoj pozornosti Příprava na 1.třídu Program pro předškoláky, který formou cvičení a úkolů v pracovním sešitě pomáhá předcházet specifickým poruchám učení.. KUPREV - rozvoj základních dovedností u dětí předškolních a na začátku školní docházky. Program na rozvoj a koordinaci hrubé motoriky KUPOZ - programy na podporu komunikace dětí a rodičů, na rozvoj vnímání, je vhodný především pro děti s poruchami pozornosti,

Co nás může na možnost specifické poruchy učení u našeho dítěte upozornit? Dítě má některé z dále uvedených potíží: skládání hlásek do slov, rozkládání slabik na hlásky (písmenka) vynechává písmenka v psaném projevu zaměňuje tvary písmen v písemném projevu jeho písmo je neuspořádané - každé písmenko je jiným směrem, písmenka lítají nad řádkou příliš tlačí na tužku nejprve si to, co čte, potichu šeptá nepamatuje si, co čte, zaměňuje písmenka při čtení či psaní občas si nemůže vzpomenout, jak se které písmenko píše odhaduje slova má potíže s pravopisem po tvrdých a měkkých souhláskách hojně chybí v psaném projevu háčky, čárky a tečky nesprávně rozděluje slova na konci řádku nestihne napsat v časovém limitu zadané úkoly má potíže s levou a pravou stranou, neorientuje se v prostoru nedokáže stále říci správně například dny v týdnu za sebou, či v kterých měsících jsou prázdniny

Nejčastější dotazy rodičů a jejich pochybnosti, které jsem během své praxe zaznamenala: Zásadně si nepamatuje, co jsem mu ( jí ) říkala. Nepamatuje si, co dělali ve škole. Zjistit, co mají za úkol je dost náročné. Často musím volat jeho ( jejím ) spolužákům. V letošním školním roce půjdeme k zápisu, já stále nevím, kterou rukou bude syn ( dcera ) psát. Tužku sice bere více do jedné ruky, ale občas mám pocit, že je mu ( jí ) jedno, kterou rukou bude zrovna kreslit. Nikdy dítěti nenutíme, aby drželo tužku v té ruce, o které jsme přesvědčeni, že je dominantní. Necháme vše vždy na dítěti! Tužku, lžíci vždy nabízíme, dítě samo určí, kterou ruku použije. Půjde do školy, ale vůbec nechce kreslit. Nikdy ho ( jí ) to nebavilo. Natož abychom někdy museli koupit nějaké omalovánky. To by byly vyhozené peníze. V jeho ( jejím ) věku jsem moc ráda kreslila. Ona ( on ) kreslit ale nechce nebo kreslí stále dokola to samé. Když píše, všechno vypadá jako telegram - zapomíná na háčky, čárky a tečky. Při psaní vynechává písmenka. Velmi obtížně se učí básničky. hrozně rychle zapomíná. Naučit se vyjmenovaná slova, to byl úkol na hrozně dlouhou dobu. Stejně si je zase nepamatuje. Stejné to je s násobilkou. Doma nechce nic dělat - chce si jen hrát, říká, že je unavený(á). Udělat všechny domácí úkoly - to je úkol na celé odpoledne.

Ukázky prací studentů s poruchami učení

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ I když to na první pohled z názvu m ů že tak vyznívat, tyto poruchy u č ení nemají nic spole č né s inteligencí. Mnoho rodi čů, kterých d ě ti se potýkají s t ě mito specifickými poruchami u č ení, mají inteligenci v pásmu pr ů m ě ru, nebo jsou dokonce nadpr ů m ě rné. Mnoho úspěšných lidí jako např. Walt Disney, Alexander Graham Bell či Winston Churchill měli potíže s učením, nebo-li tzv. specifické poruchy učení. Co to teda je? Specifické poruchy učení představují potíže při učení, které se spojují se schopností mozku přijímat, zpracovávat, analyzovat či uchovávat informace. To znamená, že inteligence v tom vůbec nehraje nebo nemusí hrát roli. Jde spíše o oblast paměti a učení než-li inteligenci. Více informací na: poruchy-uceni.htm#ixzz14JrJs8lahttp:// poruchy-uceni.htm#ixzz14JrJs8la

P ř í č iny vzniku specifických poruch u č ení u jedince zahrnují jak vlivy genetické (d ě di č nost), tak i charakteristiky nervové soustavy (vývoj mozkových struktur p ř ed i po narození), tak i vlivy prost ř edí. Dnes se však již stírají rozdíly mezi d ě tmi bez t ě chto poruch a d ě tmi se specifickými poruchami u č ení a tyto d ě ti se tedy integrují do b ě žných t ř íd. Vyžadují však individuální p ř ístup jak u č itele, školy, tak i rodi č e.

Modifikace prostředí a výuky

Multiple intelligences – každý se učíme jinak a každý jsme jinak chytrý!

Příklady adaptací výuky Násady na tužky pro lepšímotoriku

Příklady adaptací při psaní úkolů a esejů (AT=asistenční pomůcky)

Pomůcky při psaní Items presented on this slide: 1. Book adapted with page fluffers 2. Flaps on board book adapted with pony tail holders 3. Home made book with attached manipulatives 4. Adapted software: Don Johnston, “ A Day at Play ” and “ Story time Songbook ” from Creative Communicating 5. Intellikeys from Intellitools, overlay from Story time Songbook 6. Resource books: Book Shoppe by Jean Feldman, Books Made Easy from Creative Communicating

Programy, které předpovídají, co píši Co-writer 4000Write Out Loud

Pomůcky pro čtení 1.Carbonless notepaper and page tabs. 2. Reading highlighters. 3. Standard markers. 4. The LoTTIE Kit (Low Tech Tools for Inclusive Education – is equipped with a large selection of ‘ low tech ’ tools such as those displayed on this slide. 5. Small plastic magnifier. 6. Highlighter tape which can be easily removed so books will not permanently be damaged. 7. See It Right, colored plastic sheets to assist reading. 8. Textbooks broken down chapter by chapter for easy transporting and manipulating.

Pomůcky při čtení – elektronické knihy

Adaptace při čtení

Adaptace při matematice

Pomůcky při výuky matematiky Mluvící kalkulačka Program Quarter Mile Math – soutěž s koňmi nebo formulemi na základě rychlého a správného řešení matemat. úkolů dle věku a problému (+ - :.) Elektronická kalkulačka, která mluví

Poruchy chování Poruchy chování jsou charakteristické takovými projevy jedince, které se vymykají přiměřenému chování dané věkové a sociokulturní skupiny. PŘÍKLADY: zlozvyky, lhaní krádeže záškoláctví, útěky, toulání agresivita a šikanování patologické závislosti (drogové závislosti včetněalkoholismu a nikotinismu, gamblerství, závislosti na kultech nebo sektách apod.) sexuální deviace sebevražedné (suicidální) jednání atd.

/190-autismus/video/ Chování – behaviorální terapie Výuka malých dětí s autismem /197-autismus-malych-deti/video/ Tourettův syndrom /81-tourettuv-syndrom/video/

Specifické poruchy chování: ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) CAN (Child Abuse and Neglect) PAS (Parental Alienation Syndrome)

Intervence a náprava: prevence pozitivní úprava prostředí a podmínek poradenská zařízení (PPP, SVP) nízkoprahová zařízení diagnostické ústavy ústavní a ochranná výchova náhradní rodinná péče

ŠIKANA – ZABRAŇTE JÍ! 7KQHI4&FEATURE=RELATED UDĚLEJ NĚCO – TŘEBA SI OBARVI VLASY! HOKZU&NR=1&FEATURE=FVWP LIDÉ, KTEŘÍ SPÁCHALI SEBEVRAŽDU ON4N4&FEATURE=RELATED -JCY 7KQHI4&FEATURE=RELATED– HOKZU&NR=1&FEATURE=FVWP ON4N4&FEATURE=RELATED

Aktivita Napište v 5 větách, co jste dělali o víkendu a nesmíte použít písmena K, M, P, a S (5min)

Aktivita (5 bodů) Poté se zamyslete nad tím, co d ě lají d ě ti, které mají poruchu psaní, a co by jim mohlo ve škole pomoci (pom ů cky, zm ě na výuky, technologie, p ř ístup u č itele…). Bu ď te velmi KONKRÉTNÍ! (5min)

Důležité zákony a vyhlášky, které se týkají dětí s poruchami učení a chování Zákony a vyhlášky Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon ) Vyhláška MŠMT č.73/2005 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Vyhláška MŠMT č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb na školách a zařízeních