TRH PRÁCE V ROCE 2015 Mgr. Jan Záruba Ing. Jiří Halbrštát KA Director Marketing manager
Svět stále bojuje s vysokou nezaměstnaností, ale … 36% zaměstnavatelů celosvětově uvádí, že má problémy s obsazením svých volných pracovních míst Roste nedostatek lidí s potřebným profilem na správném místě ve správný čas.
Nedostatek lidí s potřebnou kvalifikací Procento zaměstnavatelů, kteří mají problémy s obsazením volných pracovních míst z důvodu nedostatku vhodných uchazečů 3
Demografické změny - lidí je stále méně Počet 15letých osob v ČR Talent bez hranic Demografické změny - lidí je stále méně Počet 15letých osob v ČR
Talent bez hranic Demografické změny - lidí je stále méně Vývoj počtu žáků v 1. ročníku SŠ
pod 7% Rostoucí konkurence na trhu práce Méně nezaměstnanosti, více pracovních míst Nezaměstnanost pod 7% v létě 2015
MEOS – optimismus zaměstnavatelů roste Především těch velkých Manpower index trhu práce MEOS – optimismus zaměstnavatelů roste Především těch velkých
8
Jak se nedostatek talentů projeví ve vaší společnosti? 9
Vývoj agenturního zaměstnávání v ČR Roste důraz na flexibilitu Počet zaměstnanců
40,2 milionů agenturních zaměstnanců Agenturní zaměstnávání ve světě Běžný způsob zaměstnávání 40,2 milionů agenturních zaměstnanců v roce 2013 představuje 12 milionů plných pracovních úvazků denně (FTE´s) 260 tis. 236 tis. 1,66 mil. Agentur poboček kmenových práce zaměstnanců 1,6 % PENETRACE Ve světě 1,7 % PENETRACE V EVROPĚ 0,9 % PENETRACE V ČR Zdroj: Ciett Economic Report
Agenturní zaměstnávání ve světě Běžný způsob zaměstnávání V jakých sektorech je agenturní zaměstnávání nejvíce využíváno Služby Výroba Stavebnictví Veřejný sektor Zemědělství Velikost firem využívajících agenturní zaměstnance
Agenturní zaměstnávání ve světě Zajímavosti z Evropy FRANCIE 25% všech agenturních zaměstnanců je mladších 25 let a více než 10% z nich je ve věku 50+ V.BRITÁNIE 24% všech Britů někdy pracovalo jako agenturní zaměstnanec a 43% by pracovalo znovu jako agenturní zaměstnanec ITÁLIE mezi roky 2002 a 2011 se zvýšil počet agenturních zaměstnanců 50+ o 4% na více než 7%
Nové trendy na trhu práce přinášejí mnoho výzev TLAK NA POKLES MARŽÍ. ZÁKAZNÍCI POŽADUJÍ STÁLE VÍCE ZA NIŽŠÍ CENU. JE POTŘEBA PRODUKOVAT STÁLE VÍCE S MENŠÍM POČTEM ZAMĚSTNANCŮ POPULACE STRÁRNE, LIDÍ V PRODUKTIVNÍM VĚKU JE STÁLE MÉNĚ A JEJICH KVALIFIKAČNÍ STRUKTURA STÁLE VÍCE NEODPOVÍDÁ POTŘEBÁM FIREM POŽADAVKY FIREM NA ZAMĚSTNANCE SE S TECHNOLOGICKÝM POKROKEM MĚNÍ RYCHLEJI, NEŽ SE MĚNÍ JEJICH KVALIFIKAČNÍ STRUKTURA INTERNET, SOCIÁLNÍ SÍTĚ A PROPOJENÝ SVĚT ROZŠIŘUJÍ MOŽNOSTI VOLBY PRO JEDNOTLIVCE JÍT PRACOVAT KDYKOLI KAMKOLI Po Kapitalismu přichází Talentismus
Náborové trendy pro rok 2015 Fluktuace stoupne o 25%, je nutné se více zaměřit na péči o stávající zaměstnance. Rychlost a efektivita náboru bude klíčová pro růst firem, jako nikdy předtím. Vykrádání úspěšných firem. Trend oslovování uchazečů na přímo bude posilujícím trendem. Vaše kariérní stránky a standardní forma inzerce nabídek práce klesne o 15%. Uchazeči chtějí vidět konkrétní kolegy, poznat vás více do hloubky, porozumět vám.
Náborové trendy pro rok 2015 Je kladen důraz na efektivitu personálních aktivit personálního oddělení, stanovují se přesné metriky a KPI´s. Realizují se detailní konkurenční analýzy mezi zaměstnavateli v oblasti pracovních podmínek, hodnocení, motivace, strategie apod.. Ukázka toho PROČ to děláme bude důležitější než CO a JAK. Do firem se začnou cíleně náborovat uchazeči z jiných oblastí, nesouvisející s povahou a působením firmy, kteří budou mít jinou přidanou hodnotu, ale jsou klíčoví pro jejich vnitřní dynamiku a motivaci.