Místní rozpočtové jednotky doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2014
Osnova Rozpočtové hospodaření Klasifikace místních rozpočtových jednotek Organizační složky územních samosprávných celků Místní příspěvkové organizace Veřejné výzkumné instituce územních samosprávných celků Místní školské právnické osoby Obchodní společnosti územních samosprávných celků Obecně prospěšné společnosti územních samosprávných celků Veřejná ústavní zdravotnická zařízení 2
1. Rozpočtové hospodaření prostřednictvím tzv. rozpočtových jednotek obce kraje dobrovolné svazky obcí Regionální rady regionů soudržnosti místní rozpočtové jednotky organizace územních samosprávných celků 3
2. Klasifikace místních rozpočtových jednotek Místní rozpočtové jednotky základní organizační složky příspěvkové organizace ostatní veřejné výzkumné instituce školské právnické osoby obchodní společnosti ústavy 4
3. Organizační složky územních samosprávných celků Základní informace Rozpočtové hospodaření 5
A. Základní informace zařízení bez právní subjektivity rozpočtové organizace obcí vznik rozhodnutím zastupitelstva zřizovací listina druhy činností, pro které jsou vhodné kumulativní či alternativní výčet? závaznost? vedoucí 6
B. Rozpočtové hospodaření jménem svého zřizovatele není účetní jednotkou rozpočet součástí rozpočtu zřizovatele zásada hospodárnosti dispozice s rozpočtem odpovědnost běžná, pravidelná činnost – provozní záloha možnost vybírání rozpočtových příjmů peněžní fondy 7
4. Místní příspěvkové organizace Základní informace Majetek Rozpočtové hospodaření Peněžní fondy 8
A. Základní informace právnické osoby nevytvářející zisk vznik rozhodnutím zastupitelstva obce nebo kraje rozhodnutím nejvyššího orgánu dobrovolného svazku obcí zřizovací listina zápis do obchodního rejstříku přeměny místních příspěvkových organizací 9
B. Majetek Majetek svěřený majetek vlastní majetek svěřený majetek zřizovací listina vlastní majetek taxativní důvody nabytí odpisování omezení dispozice s majetkem 10
C. Rozpočtové hospodaření rozpočet netto princip rozpočtového hospodaření zdroje financování rozpočtu hlavní činnost prostředky z rozpočtu zřizovatele dotace na úhradu provozních výdajů doplňková činnost odvod 11
C. Rozpočtové hospodaření odvody taxativně stanovené důvody plánované výnosy překračují plánované náklady, a to jako závazný ukazatel rozpočtu investiční zdroje jsou větší, než je jejich potřeba užití podle rozhodnutí zřizovatele porušení rozpočtové kázně ve výši neoprávněně použitých prostředků snížení nebo prominutí odvodu 12
D. Peněžní fondy rezervní fond investiční fond fond odměn fond kulturních a sociálních potřeb 13
I. Rezervní fond příjmy výdaje zlepšený výsledek hospodaření dary rozvoj činnosti k překlenutí dočasného nesouladu mezi výnosy a náklady odvody za porušení rozpočtové kázně k úhradě ztráty převod do investičního fondu 14
II. Investiční fond příjmy výdaje nově - fond investic 15 odpisy majetku investiční dotace investiční příspěvky ze státních fondů výnosy z prodeje svěřeného majetku výnosy z prodeje vlastního majetku dary převody z rezervního fondu výdaje investiční výdaje investiční úvěry a půjčky odvod do rozpočtu zřizovatele údržba a opravy majetku nově - fond investic 15
III. Fond odměn příjmy výdaje zlepšený hospodářský výsledek (80 % a 80 %) výdaje odměny zaměstnancům 16
IV. Fond kulturních a sociálních potřeb příjmy základní příděl na vrub nákladů příspěvkové organizace z ročního objemu nákladů zúčtovaných na platy a náhrady platů výdaje na zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb vyhláška č. 114/2002 Sb. 17
Příklad fond kulturních a sociálních potřeb (1) Z fondu lze poskytovat zaměstnancům věcné nebo peněžní dary za mimořádnou aktivitu ve prospěch zaměstnavatele při poskytnutí osobní pomoci při požáru, živelní události a při jiných mimořádných případech a za aktivitu humanitárního a sociálního charakteru a péči o zaměstnance a jejich rodinné příslušníky, při pracovních výročích 20 a každých dalších 5 let trvání pracovního nebo služebního poměru u zaměstnavatele; do pracovního výročí lze započítat i dobu trvání pracovního poměru u jiných zaměstnavatelů. Do pracovních výročí nelze zahrnout dobu výkonu práce konané na základě dohody o práci konané mimo pracovní poměr, při životních výročích 50 let a každých dalších 5 let věku, při prvním odchodu do starobního nebo plného invalidního důchodu. 18
5. Veřejné výzkumné instituce územních samosprávných celků Základní informace Činnosti Rozpočtové hospodaření Peněžní fondy 19
A. Základní informace zákon č. 341/2005 Sb. veřejné výzkumné instituce právnické osoby, jejímž hlavním předmětem činnosti je výzkum zřízení a vznik Veřejné výzkumné instituce státní územních samosprávných celků 20
B. Činnosti Činnosti hlavní další jiné 21
C. Rozpočtové hospodaření rozpočet vyrovnanost příjmy podpory hlavní nebo další činnosti z veřejných a jiných prostředků finanční prostředky z majetku dary, dědictví, dotace příjmy z jiné činnosti výdaje na hlavní činnost na další činnost na jinou činnost 22
D. Peněžní fondy rezervní fond fond reprodukce majetku fond účelově určených prostředků fond sociální 23
6. Místní školské právnické osoby Základní informace Rozpočtové hospodaření 24
Školské právnické osoby A. Základní informace Školské právnické osoby veřejné státní místní soukromé církevní ostatní právnické osoby členění: hlavní činnost zřízení a vznik 25
B. Rozpočtové hospodaření příjmy finanční prostředky ze státního rozpočtu finanční prostředky z rozpočtů územních samosprávných celků příjmy z hlavní a doplňkové činnosti finanční prostředky přijaté od zřizovatele úplata za vzdělávání a školské služby příjmy z majetku ve vlastnictví školské právnické osoby dary a dědictví 26
B. Rozpočtové hospodaření rozpočet pouze hlavní činnost doplňková činnost peněžní fondy rezervní fond fond investic fond kulturních a sociálních potřeb 27
7. Obchodní společnosti územních samosprávných celků založení s.r.o. a.s. společník obchodní společnosti dobrovolné svazky obcí? Místní rozpočtové jednotky JUDr. Radim Boháč Ph.D. 28
8. Obecně prospěšné společnosti územních samosprávných celků založení nově od 1. ledna 2014 ústavy účastník obecně prospěšné společnosti dobrovolné svazky obcí? Místní rozpočtové jednotky JUDr. Radim Boháč Ph.D. 29
9. Veřejná ústavní zdravotnická zařízení zákon č. 245/2006 Sb. nález Ústavního soudu č. 483/2006 Sb. zákon č. 466/2011 Sb. Místní rozpočtové jednotky JUDr. Radim Boháč Ph.D. 30
Děkuji za pozornost ! doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových 7 116 40 Praha 1 email: bohac@prf.cuni.cz www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 31