Skladba – stavba větná Základní větné členy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Procvičujeme větné členy 2
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Opakujeme Slovesa Přísudek.
Větné členy, základní větné členy
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory 1.4 – Zlepšení podmínek ve vzdělávání na základní škole OP VK Podmět.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Základní větné členy, shoda podmětu s přísudkem Cvičení
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm
Procvičujeme větné členy 1 Český jazyk 2. stupeň Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_11_Procvičujeme větné členy 1 1.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
Slovesa modální a fázová
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Základní větné členy Shoda přísudku s podmětem 6. ročník.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
PŘÍSUDEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Druhy přísudku Skladba věty.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Základní větné členy – přísudek
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Transkript prezentace:

Skladba – stavba větná Základní větné členy

Základní větné členy Přísudek Jak je vyjádřen Příklady slovesný jednoduchý tvar jednoho slovesa Sedněte si. Petr by určitě přišel. Byla jsem tou otázkou zaskočena. Kde jsi? To se stalo včera. Řekni mu, aby šel. slovesný složený způsobové sloveso (moci, chtít, smět, muset, mít, chtít) nebo fázové sloveso (začít, začínat, přestat, přestávat, zůstat, zůstávat)+ infinitiv Po hodině jsem se musel vrátit domů. Přestaň se už smát. Byl bych mu chtěl všechno říct. Já nechci přestat hrát košíkovou! Směl bych mu pomoct, aby se mohl zúčastnit té soutěže?

Základní větné členy Přísudek Jak je vyjádřen Příklady jmenný se sponou sponové sloveso (být, bývat, stát, stávat se) + jméno Eliška je už zdravá Den ze dne se stával lepším odborníkem. Je mi dobře. Konečně je po dešti. jmenný beze spony v přísudku pouze jméno Mluviti stříbro, mlčeti zlato. vyjádřený citoslovcem v přísudku citoslovce Kočka hop na plot.

Základní větné členy Podmět Příklady Podmět vyjádřený: podstatným jménem zpodstatnělým přídavným jménem zájmenem číslovkou infinitivem neohebným slovním druhem Příbory jsou v horní zásuvce. Navštívili nás naši příbuzní ze Slovenska. My s tím souhlasíme. Oba přišli včas. Baví mě hrát basketbal. Hlasité hepčí přerušilo napjaté ticho. Podmět nevyjádřený (je dostatečně patrný z tvaru slovesa v přísudku). Podmět všeobecný (rozumíme široký okruh lidí, které neumíme nebo nechceme pojmenovat). Co si o tom myslíš? (ty) Vlastní jména píšeme s velkým počátečním písmenem.

Cvičení: Vymyslete tři věty, v nichž bude přísudek vyjádřen slovesem ve tvaru: oznamovacího způsobu v čase přítomném, minulém i budoucím. ve tvaru rozkazovacího způsobu v různých osobách ve tvaru podmiňovacího způsobu v 1. a 2. os. j. č. a v 1. os. mn. č.

Možnosti řešení: Každý den chodím kolem starého parku. V mládí jsem rád četl dobrodružnou literaturu. Dnes večer se budu dívat na nový seriál. Uhni! Poběžme! Zmizte! Rád bych si koupil nové auto. Rád bys usnul. Přečetli bychom s radostí všechny články o fotbalu.

Cvičení Vymyslete věty, v nichž bude přísudek: slovesný složený jmenný se sponou jmenný beze spony vyjádřený citoslovcem

Možnosti řešení Každou chvíli začne pršet. Moje maminka se stala dámskou krejčovou. Pes přítel člověka Hrr na ně!

Vyhledejte podměty a určete, čím jsou vyjádřeny. To se v žádném případě nemělo stát. Voda v hrnci už začíná být horká. bylo by nádherné prožít několik měsíců na ostrově v Tichomoří. Naši se na nás budou určitě hněvat. Jako poslední dorazil do cíle Ondřej. Co se stalo, Babiččin pes býval vděčný za každé pohlazení. Kvůli zaorávání mezí a práškování polí by byly koroptve u nás málem vyhubeny. Je zbytečné plakat nad rozlitým mlékem. Kdopak by se na něho zlobil. Vašku, přestaň si už konečně vymýšlet nesmysly! Co bych měl udělat? Po všech špatných zkušenostech se stal vůči všemu nedůvěřivým. Mladí ležáci – staří žebráci.

Řešení To se v žádném případě nemělo stát. Voda v hrnci už začíná být horká. Bylo by nádherné prožít několik měsíců na ostrově v Tichomoří. Naši se na nás budou určitě hněvat. Jako poslední dorazil do cíle Ondřej. Co se stalo, Babiččin pes býval vděčný za každé pohlazení. Kvůli zaorávání mezí a práškování polí by byly koroptve u nás málem vyhubeny. Je zbytečné plakat nad rozlitým mlékem. Kdopak by se na něho zlobil. Vašku, přestaň si už konečně vymýšlet nesmysly! (ty) Co bych měl udělat?(já) Po všech špatných zkušenostech se stal vůči všemu nedůvěřivým.(on) Mladí ležáci – staří žebráci.

Změňte přísudek jmenný na slovesný tak, aby se nezměnil smysl Choulostivé dítě je často nemocné. Vlak byl dlouho před odjezdem plný. Chodové bývali strážci šumavských hranic. Podle pověsti byl Přemysl Oráč s kněžnou Libuší zakladatelem rodu Přemyslovců. Všichni si byli vědomi velkého nebezpečí. Přítelova dcera je opět zdráva. Strýc s tetou jsou našimi častými hosty. Choulostivé dítě často onemocní. Vlak se zaplnil dlouho před odjezdem. Chodové strážili šumavské hranice. Podle pověsti Přemysl Oráč s kněžnou Libuší založili rod Přemyslovců. Všichni si uvědomovali velké nebezpečí. Přítelova dcera se už uzdravila. Strýc s tetou nás často navštěvují.

Slovesný přísudek změň ve jmenný se sponou. Smysl věty se nezmění. Karel velel prvnímu družstvu. Otce velice potěšily mé pohlednice z cest po cizích zemích. Pobyt na horách prospěl všem dětem. Manželčin bratr pracuje jako vedoucí velké samoobsluhy. Věruška už od mládí dobře hraje na housle. Jiří horlivě čte knihy. Jeho tvář se zachmuřila. Dívčiny vlasy se černaly jako uhel, její oči se modraly jako pomněnky. Pavel učil na venkovské škole. Hladina Vltavy se leskla jako zrcadlo. Maminčiny koláče vždy nejvíc chutnaly. Karel byl velitelem… Otec byl velice potěšený… Pobyt na horách byl velice prospěšný… Manželčin bratr je vedoucí(m)… Věruška je už od mládí velice dobrá houslistka. Jiří je horlivý čtenář. Jeho tvář byla zachmuřená. Dívčiny… byly černé,…. oči byly modré… Pavel byl učitelem… Hladina Vltavy byla lesklá… Maminčiny koláče byly vždy nejvíce chutné.

Nahraď tvary slovesa být plnovýznamovými. V zahradě bylo několik stromů. U chalupy byla velká zahrada. Na věšáku byl jen jeden kabát. Na nádraží budeme včas. Na stěnách sálu byly krásné obrazy. Na stole byla váza. Na obloze byly bílé obláčky. Housle byly ve skříni. V každé lavici byli dva žáci. Letadlo už bylo na startovací dráze. Na pokraji lesa bylo husté křoví.