Projekt: ZKVALITNĚNÍ PROGRAMU PEDAGOGICKÉ ZPŮSOBILOSTI PROSTŘEDNICTVÍM REALIZACE SYSTÉMOVÉHO ROZVOJE TRENÉRSKÝCH ZDROJŮ Plánování a projektování výuky na středních školách
ICT v edukačním procesu230. května 2007 Plánování výuky Předměty související s informatikou – tvoří zvláštní skupinu předmětů s mnoha specifickými vlastnostmi Plánování a projektování výuky – obecný proces, aplikace na informatiku Diskuse a hledání vhodných kurikulárních prvků
ICT v edukačním procesu330. května 2007 Plánování výuky Plán – podrobná představa o cílech, získaných kompetencích žáků a o metodách a prostředcích, jak těchto cílů dosáhnout příprava pomůcek příprava učebních úloh příprava didaktických testů příprava učebních textů a prezentací
ICT v edukačním procesu430. května 2007 Kurikulární dokumenty Kurikulum výuka ve své celistvosti globální a systémový pohled Rámcový vzdělávací program oblasti vymezuje kompetence žáků Školní vzdělávací program rozpracování RVP ve škole reflexe lokálních podmínek zaměření na některé oblasti Tematický plán učiva tematické celky a hlavní výukové cíle konkrétní představa výuky provázanost mezi předměty
ICT v edukačním procesu530. května 2007 Kurikulární dokumenty Příprava na vyučování blesková středně podrobná podrobná Při podrobné přípravě učitel analyzuje veškeré děje v průběhu výchovně vzdělávacího procesu. Jednou z pomůcek pro stanovení posloupnosti učiva může být pojmová síť.
ICT v edukačním procesu630. května 2007 Pojmová síť uzly – tematické celky (nižší celky – pojmy) orientované hrany – logické návaznosti zásady „od jednoduchého ke složitějšímu“, „od teorie k praxi“ tvar: obecný graf složený ze stromových podstruktur kořeny: počáteční axiomy, listy: cílové pojmy
ICT v edukačním procesu730. května 2007 Specifika výuky informatiky Oblast zasahující do běžného života v mnoha aplikacích na jedné straně vzniká dojem jednoduchosti někteří uživatelé mají naopak vysoký respekt intuitivní znalosti velké rozdíly mezi vstupními znalostmi žáků mnoho různých aplikací, ale nepříliš mnoho principů
ICT v edukačním procesu830. května 2007 Specifika výuky informatiky Velmi rychlý vývoj zpožděná reakce školy rozdíly mezi vybavením potřebnou technikou rozdílný důraz na určité části učiva krátká doba platnosti mnohých partií učiva
ICT v edukačním procesu930. května 2007 Specifika výuky informatiky Neexistuje propracovaná didaktika existuje více cest k dosažení cíle (řešení nějaké úlohy), ale neexistuje ustálený způsob, jak řešení úloh učit velké rozdíly mezi použitým softwarem neexistují uznávané návaznosti v učivu „každý učí, co umí“
ICT v edukačním procesu1030. května 2007 Specifika výuky informatiky Nízká aprobovanost učitelů informatiky aprobace velmi podceňována nevyjasněná koncepce výuky informatiky neumožňuje kvalitní přípravu učitelů suplování z řad matematikářů a fyzikářů
ICT v edukačním procesu1130. května 2007 Specifika výuky informatiky Velké vstupní diference mezi žáky různé podmínky v domácím prostředí negativní sebehodnocení („to se v životě nenaučím“, „to není pro holky“ apod.) zcela náhodné setkávání žáků s různou počítačovou problematikou
ICT v edukačním procesu1230. května 2007 Specifika výuky informatiky Neustálený pojmový aparát je dán rychlým vývojem oboru silný vliv slangových výrazů chybné překlady a přejímání z angličtiny přechylování významů množství zkratek nepřesná nebo chybná interpretace pojmů
ICT v edukačním procesu1330. května 2007 Specifika výuky informatiky Vliv komerční sféry dominantní vliv některých firem chybí standardizace „vnucování“ technologií a postupů negativní vliv placených i volně dostupných programů
ICT v edukačním procesu1430. května 2007 Specifika výuky informatiky Závislost na technickém vybavení ve škole rozdíly mezi vybavením ve škole a doma nedostatek finančních prostředků školy pro sledování špičky vývoje nedostatek špičkových odborníků ve škole reflexe jen určitého výseku reality
ICT v edukačním procesu1530. května 2007 Specifika výuky informatiky Exaktní charakter s mnoha návaznostmi výuka principů je velmi obtížně prosazována postižení různých návazností mezi počítačovými programy, jevy a procesy není na první pohled jasné důraz kladen chybně na „ovládání“, tj. na „slepé“ manipulace neschopnost učitelů dohodnout se na soustavě principů, kterou je nutné naučit (například algoritmizace)
ICT v edukačním procesu1630. května 2007 RVP G pro oblast informatiky Celek Digitální technologie Témata k diskusi: informatika hardware software informační sítě digitální svět údržba a ochrana dat ergonomie, hygiena a bezpečnost práce s ICT
ICT v edukačním procesu1730. května 2007 RVP G – pokračování Celek Zdroje a vyhledávání informací Témata k diskusi: komunikace internet informace sdílení odborných informací informační etika, legislativa
ICT v edukačním procesu1830. května 2007 RVP G – pokračování Celek Zpracování a prezentace informací Témata k diskusi: publikování aplikační software pro práci s informacemi algoritmizace úloh
ICT v edukačním procesu1930. května 2007 Aplikace RVP v praxi Školní vzdělávací program rozpracování RVP pro podmínky školy zohlednění zaměření školy zohlednění potřeb žáků diskuse
ICT v edukačním procesu2030. května 2007Závěr Děkuji za pozornost. Dotazy?