Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Čárka v souvětí.
Větné členy.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Digitální učební materiál
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Neohebné slovní druhy.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Pravidla interpunkce.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Spojky.
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Interpunkce v souvětí podřadném
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Název prezentace (DUMu) Psaní čárky ve větě jednoduché
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Čárka v souvětí VY_32_INOVACE_03-40 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Pravidla interpunkce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí souřadné.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Spojky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ

ČÁRKA MEZI SOUŘADNĚ SPOJENÝMI VĚTAMI věty hlavní i vedlejší připojené k sobě bez spojovacího výrazu oddělujeme vždy čárkou Z oleje a mouky uděláme jíšku, přidáme sůl, prolisujeme česnek, zředíme vodou, vlijeme do hrachu. Myslel si, že to nebude vadit, že mu to určitě odpustí, že jí to v blízké době vysvětlí. věty hlavní jsou k sobě ve většině případů připojovány pomocí spojovacích výrazů – mohou být spojeny v různých významových poměrech:

VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI vh a VV SLUČOVACÍ – před spojkami A, I, ANI, NEBO, ČI se čárka nepíše (při jiném významovém poměru se čárka píše), před ostatními spojovacími výrazy čárku píšeme (obvykle platí i pro dvojslovné spojovací výrazy) ODPOROVACÍ, STUPŇOVACÍ, VYLUČOVACÍ, DŮSLEDKOVÝ, PŘÍČINNÝ – před všemi spojovacími výrazy píšeme vždy čárku (u dvouslovných se čárka píše vždy před jeho první částí) mezi VV se vyskytují stejné poměry jako mezi VH – pro psaní čárek platí stejná pravidla

ČÁRKA V SOUVĚTÍ PODŘADNÉM čárkou se v souvětí vždy oddělují věty podřadné, které jsou významově závislé na větách řídících – tyto věty mohou být uvozeny různými spojovacími výrazy: podřadící spojky – ŽE, ABY, KDYŽ, PROTOŽE, AČ, JAKO, NEŽ, KDYBY,… vztažná zájmena – KDO, CO, JAKÝ, KTERÝ, ČÍ, JENŽ vztažná příslovce – KDE, KDY, KUDY, KAM, PROČ, JAK,… vztažná neurčitá číslovka KOLIK před spojovacími výrazy NEŽ, JAKO, JAK, CO píšeme čárku pouze v případě, že po nich následuje sloveso čárku nepíšeme mezi výrazy DĚJ SE CO DĚJ, BUĎ JAK BUĎ, DĚLEJ JAK DĚLEJ, AŤ TO BYLO CO TO BYLO, AŤ JE JAKÝ CHCE, AŤ JE JAKÝ JE,…

ČÁRKA V SOUVĚTÍ PODŘADNÉM větu vedlejší vloženou do věty řídící (hlavní) oddělujeme čárkami z obou stran Kos, který seděl nad námi na větvi, začal najednou zpívat. Hosty čeká bohatá večeře, a až dojedí, začne ples. Nechtěla mi říct, s kým teď chodí, a já se urazila. čárku píšeme před dvěma spojovacími výrazy podřadnými, které patří k různým větám Rozhodli jsme se, že než se déšť přežene, skryjeme se v jeskyni. význam VV může být zesílen výrazy ZVLÁŠTĚ, POUZE, TEPRVE, DŘÍVE apod., které se píší před spojovací výraz – čárku píšeme před tyto zesilovací výrazy Rozmyslete si odpověď, dříve než začnete test vyplňovat.

INFINITIVNÍ KONSTRUKCE infinitiv ve větě čárkami neoddělujeme, pokud má funkci některého z větných členů – přísudek, podmět, předmět, přívlastek, příslovečné určení Mohl bych si vzít ještě hrnek kávy? Baví mě pracovat na zahradě. Rozhodl jsem se pracovat až do rána. Schopnost správně reagovat se při horečce snižuje. Běžel jsem na poštu poslat všechny dopisy. infinitiv oddělujeme čárkou, pokud se jím zkracují VV vyjadřující zejména podmínku děje a pokud zastupuje VV, ve které je vypuštěna část přísudku Nesledovat včera televizi, ani bych nevěděl, že festival už začal. Budeme se muset rozhodnout, jak zacházet s novinkami. Jde o to(,) nenadělat více škody. čárku nepíšeme – Nemám vám co říct. Není jak začít. Dnes nemáme co dělat. Nebylo jak naložit s volným večerem. Snažím se o to neusnout. Jde o to nezakolísat. Dnes nemáme co dělat.