Financování politických stran ve srovnávací perspektivě - Polská republika Patrik Eichler, Masarykova demokratická akademie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kolik opravdu stojí veřejná správa?
Advertisements

FINANCOVÁNÍ ČESKÉHO SPORTU
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
KONEC ŠPINAVÉHO FINANCOVÁNÍ POLITICKÝCH STRAN Návrh novely o financování politických stran STRANA ZELENÝCH.
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
Rozpočty územně samosprávných celků v roce 2011 Leden 2011.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Podnikatel – fyzická osoba.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.
Obecná část rozpočtového práva III
Biologické centrum AV ČR, v. v. i. Hospodaření instituce Úprava rozpočtu.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozpočtové hospodaření obcí
Návrhy usnesení Členská schůze občanského sdružení MAESTRO CLUB Kolovraty dne
Uznatelné výdaje v projektech podpořených ze strukturálních fondů EU v administraci NROS Vyúčtování globálních grantů.
Členské příspěvky 2005 – 2010 Analýza struktury členské základny, výše členských poplatků a dopad na rozpočet ČSA.
Majetkové narovnání Stručný přehled. Kontaktní údaje: tel.: , Jak je dnes financována naše církev? o Vlastní zdroje.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky, o.s. CIFA forum PRAHA duben 2008 Investiční příležitosti.
FINANCOVÁNÍ ČESKÉHO SPORTU 2014 Dopady změn v daních z příjmů platných od 1.ledna 2014 na činnost sportovních svazů a organizací Jiří Topinka člen ekonomické.
Volby VY_32_INOVACE_29-12 volební systémy.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Volební systém České republiky
Předčasné ukončení zemědělské činnosti Nařízení vlády 69/2005
Sociální pojištění Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
Daňová teorie a politika
 Příspěvek ze státního rozpočtu ČR (na úhradu volební kampaně a na činnost strany)  Členské příspěvky  Dary a dědictví  Příjmy z pronájmů a prodeje.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.. VOLBY V ČESKÉ.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Vkladové služby.
Kliknutím lze upravit styl předlohy. Nestátní neziskové organizace.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Závěrka ve fiktivní firmě.
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
TEST 17. POLITOLOGIE
MAJETEK PODNIKU září 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070106
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
Vládní neziskové organizace
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
ZDP - Zdanění právnických osob – veřejně prospěšných poplatníků (VPP) VPP = v souladu se statutem, stanovami apod. jako svou hlavní činnost vykonává činnost.
Financování kapitol státního rozpočtu II
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1 Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Administrace projektu (finanční část) Pracovní workshop pro příjemce – 2. výzva PO 1, 2. GG
Státní fond dopravní infrastruktury Objemy finančních prostředků pro budování infrastruktury v ČR, Ing. Kristýna Kastlová, Ph.D. referent specialista.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Volební právo VY_32_INOVACE_03-54 Ročník: 9. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo Téma:
Nestátní neziskové organizace
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Střední škola obchodně technická s. r. o.
POLITICKÝ PLURALISMUS
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Financování politických stran ve srovnávací perspektivě - Polská republika Patrik Eichler, Masarykova demokratická akademie

Hlavní body diskuse Změna zákona o politických stranách - (Dz.U nr 254 poz. 1702, ze dne ) - omezení výše finančních prostředků poskytovaných stranám ze státního rozpočtu Návrh zákona o politických nadacích - (Sejm RP, tisk č. 3760, předložen ) - omezení podoby a rozsahu volebních kampaní - zrušení expertního fondu a vznik politických nadací

„Žijeme v čase krize, finanční krize. Státní rozpočet vyžaduje úspory a omezování nových výdajů. V čase hospodářského boomu nebylo dbáno na státní finance a nebylo využito dobrého tempa hospodářského růstu na to, aby dnešní deficit veřejných financí byl výrazně menší.“ Renata Zaremba, Občanská platforma

„Otázka nezní ‚platit nebo neplatit politické strany z rozpočtu‘. Platit, protože volné místo po veřejných prostředcích okamžitě zaplní peníze velkých zájmových skupin. Skutečnou změnu může ale přinést teprve demokratizace rozdělování prostředků a kontrola stranických výdajů. Dnes nejvíce hlasů (a ve výsledku dotací) dostanou ti, kteří provádějí největší kampaně.“ Michał Sutowski, Krytyka Polityczna

Ústava RP -financování politických stran je veřejné -poslanec nemůže vykonávat hospodářskou činnost, ve které by měl příjem ze státního rozpočtu nebo rozpočtu místní samosprávy, a nemůže nabývat jejich majetek -volební období Sejmu (460 poslanců) i Senátu (100 senátorů) je čtyřleté -Sejm může hlasy 2/3 poslanců zkrátit své volební období, což platí i pro volební období Senátu -volby do Sejmu i Senátu se konají ve stejném termínu

Zákon o politických stranách -zdroje financování politických stran jsou veřejné -majetek strany vzniká z členských příspěvků, dědictví, darů, výnosů z majetku a státních příspěvků -strana nemůže vykonávat hospodářskou činnost -strana nemůže pořádat veřejné sbírky -strana může finanční prostředky ukládat pouze na bankovních účtech (s výjimkou části členských příspěvků) -strana si může půjčovat na cíle uvedené ve svém statutu

Zákon o politických stranách -celková částka od fyzické osoby s výjimkou základního členského příspěvku a příspěvku na volební fond strany nesmí překročit patnáctinásobek minimální mzdy, tedy asi zlotých / Kč -částku vyšší než je aktuální minimální mzda (tj zlotých / 7785 Kč) nelze zaplatit v hotovosti

Volební fond -politická strana tvoří Volební fond pro volby do Sejmu a Senátu, volby prezidenta, volby do Evropského parlamentu a volby místních samospráv -výdaje na volební kampaně mohou být vedeny pouze prostřednictvím fondu, který za tím účelem zřizuje zvláštní bankovní účet -celkový příspěvek jedné osoby na volební fond strany nemůže v jednom roce překročit patnáctinásobek (pětadvacetinásobek ) minimální mzdy

Limity na volební kampaně Státní volební kancelář (Státní volební komise) všechny obvody ve volbách do Sejmu i Senátu -Právo a spravedlnost ( ,21 zł) jeden senátní obvod -KWW Cimoszewicz do Senatu (55 102,13 zł)

Volební zákon - příspěvek za mandát poslance/senátora Dp = (W / 560) x M -Dp - vypočtená výše dotace -W - výše výdajů na volební kampaň -M - počet získaných křesel poslance nebo senátora celkový počet poslanců a senátorů

Státní příspěvek -na státní příspěvek mají nárok strany, které samostatně získaly nejméně 3 % platných hlasů, nebo kandidovaly v rámci koalice, která získala nejméně 6 % platných hlasů -příspěvek straně náleží od 1. ledna roku následujícího po termínu voleb a vyplácena je do konce roku, ve kterém se volby konaly

Změna zákona o politických stranách (Dz.U nr 254 poz. 1702, ze dne , dr. 3568) -omezení výše finančních prostředků poskytovaných stranám ze státního rozpočtu na jednu polovinu dosavadní částky -původní návrh snížit příspěvek v letech 2012 a 2013 dotaci na polovinu dotace z roku 2010 byl uznán za zmatečný, odvozoval by výši dotace od výsledku voleb z roku došlo k proměně částek, ze kterých je výše příspěvku vypočítávána a byla zrušena valorizace státního příspěvku

Řádek Platné hlasy odevzdané v celé zemi kandidátním listinám dané politické strany nebo volební koalice částka za jeden hlas (M) rozdělenípočet hlasů (W) 1do 5 % (včetně) 5 zlotých 77 grošů 2od 5 do 10 % 4 zloté 61 grošů 3od 10 do 20 % 4 zloté 4 groše 4od 20 do 30 % 2 zloté 31 grošů 5nad 30 %87 grošů Výpočet výše státního příspěvku

S = W1 x M1 + W2 x M2 + W3 x M3 + W4 x M4 + W5 x M5 S – velikost roční podpory W1-5 – počet hlasů vypočtený jednotlivě pro každý řádek výše uvedené tabulky podle výsledku rozdělení celkového počtu platných hlasů, které v celé zemi připadly na poslanecké kandidátky dané strany nebo volební koalice M1-5 – částka v zlotých podle řádků výše uvedené tabulky

Výše státního příspěvku Občanská platforma 2009 » ,40 zł 2011 » ,20 zł ( hlasů ve volbách 2007 / 41,51 %) Svaz demokratické levice (v koalici) 2009 » ,69 zł 2011 » ,60 zł ( hlasů ve volbách 2007 / 13,15 %, v koalici s dalšími stranami ji připadá 69 % z příspěvku pro koalici )

Návrh zákona o politických nadacích (Sejm RP, tisk č. 3760, předložen ) - omezení podoby a rozsahu volebních kampaní - zákaz volební agitace (hesel, plakátů, fotografií) přesahující svými rozměry 2 m 2, stejná možnost vysílat zdarma předvolební spoty v rozhlase a televizi - zrušení Expertního fondu, do kterého strany odvádějí 5–15 % státního příspěvku a zřízení politických nadací - k aždá politická strana mohla založit právě jednu politickou nadaci, politické nadaci by připadlo 25 % prostředků ze státního příspěvku politické straně

Návrh zákona o politických nadacích - členy statutárního orgánu jmenuje a odvolává zakladatel nadace, pracují bez nároku na honorář - nadace nesmí získávat prostředky od právnických osob - výdělečná činnost nadací je omezena na prodej publikací, vlastních propagačních předmětů a poplatky za různá školení - příjmy z výdělečné činnosti by přitom nesměly překročit 10 % celkových příjmů nadace v daném roce - politická nadace nemůže straně poskytovat půjčky ani dary, nemůže ani ručit za závazky strany

Občanská platforma vidí ohrožení své politické existence v nadcházejících volbách, je si už vědoma, že jen PR si nelze udržet silnou pozici. Poláci již pochopili, že Občanská platforma pro Polsko neudělala nic a jedině mu škodí. Antoni Błądek, Právo a spravedlnost

Masarykova demokratická akademie, o. s. Hybernská 7, Praha