Spravedlivá reforma zdravotnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Krajské zdravotnictví
Advertisements

Úhradová vyhláška, a regulace v letech 2009, 2010 a 2011.
Ekonomika nemocnic Jihomoravského kraje ve vztahu k poskytované péči Analytická studie Nemocnice ve statistických údajích, které zpracovaly krajské.
24 hodinová dostupnost lékařské péče Lékařská pohotovostní služba
Generická preskripce a substituce Pozitivní listy
Novela zákona o veřejném zdravotním pojištění: iluze a skutečnost 23. září 2008.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Je zdravotnictví veřejný statek? Zdravotnické statky nesplňují základní charakteristiky pro veřejný statek – nejsou nevylučitelné ze spotřeby a nejsou.
Centrová léčba roku několik poznámek
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Rozhodčí soud pro zdravotnictví Externí přezkum nároků z veřejného zdravotního pojištění JUDr. Ondřej Dostál, Ph.D., LL.M. České zdravotnické fórum Centrum.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Leoš Heger, květen 2011 Reformní kroky MZ ČR. Vývoj příjmů a nákladů systému mld. Kč.
PROJEKT EZK ROKY 2001 AŽ 2011 PILOTNÍ PROJEKTY
Restrukturalizace akutní lůžkové péče Ing. Petr Nosek náměstek pro zdravotní pojištění
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
1 Mezinárodní konference 80 let sociálního pojištění „Současnost sociálního pojištění“ Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Zdeněk Liška generální.
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Změny v síti. Transparentnost? Kartel zdravotních pojišťoven? Konference ČLK JUDr. Jan Mach ředitel právní kanceláře ČLK.
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Dnešní možnosti zdravotních pojišťoven při nákupu zdravotní péče Vladimír Kothera generální ředitel Zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE Kladno, září 2005.
MUDr.Dana Kuklová, CSc. Státní zdravotní ústav Praha
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Doporučené postupy nebo standardy – aspekty právní
Reforma zdravotnictví ČSSD Zdravotnický systém potřebuje postupné úpravy a změny, tedy evoluční způsob reformy. Pravicové strany se v posledních letech.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK Senát Parlamentu ČR –
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Pracovní doba lékařů.Josef Vymazal. Evropská směrnice 2003/88/ES v ČR Základní pracovní doba v ČR je 40 hodin Přesčas max. 8 hod. týdně, 150 hod. ročně.
ZDRAVOTNICTVÍ v ČR Jeden z nejlepších a nejdostupnějších systémů v Evropě a na světě Široké pokrytí nároků občanů garantované Ústavou – čl. 31 Nejmodernější.
ČINNOST PŘÍSTROJOVÉ KOMISE
NS-LEV 21 pro lepší zdravotnictví prof. MUDr. Ivan Šterzl, CSc „Nenechat nadnárodní vlivy zprivatizovat české.
REFORMA ZDRAVOTNICTVÍ „Zdravotnictví nejvyšší kvality dostupné pro všechny!“ MUDr. David Rath.
Proč potřebujeme nákupčí zdravotní péče MUDr. Pavel Hroboň, M.S.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
O pravých kořenech… Tomáš Julínek ministr zdravotnictví.
Aktuální krize zdravotnictví
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Generická preskripce a pozitivní listy
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
Systém zdravotní a sociální péče v České republice
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
POJISTNÉ NA ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ. Prameny práva zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění (ZPZP)
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Navyšování platů zdravotníkům MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek ministra zdravotnictví pro zdravotní pojištění.
1 Systém veřejného zdravotního pojištění © Radek Policar.
Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR a jeho vývoj Vladimír Kothera generální ředitel ZP M-A prezident SZP ČR Duben 2008.
ZÁSADY TRANSFORMACE ZDRAVOTNÍCH POJIŠŤOVEN Praha,
Paragraf Fišerové – dopady na pacienty, pojišťovny a poskytovatele zdravotní péče.
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2008 Ministerstvo zdravotnictví Praha,
Úhradová vyhláška2016 MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA Náměstek pro zdravotní pojištění, MZ ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví je odvozené od zdravotní politiky státu, ta vychází z: Stanovených.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Z. Mrozek viceprezident ČLK. Možná korupce - lékaři Léky a zdravotnické prostředky: Indikace léků či léčebně – diagnostických postupů a jejich propagace.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Rozvoj inovací v kontextu finančních možností českého zdravotnictví
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Ministerstva zdravotnictví ČR
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
REFORMA VEŘEJNÉHO ZDRAVOTNÍHO POJIŠTĚNÍ Z POHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNY
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Poptávka po zdravotní péči
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Ing. Ladislav Friedrich, CSc.
Skupina poskytovatelů akutní lůžkové péče Dohodovací řízení pro rok 2020 Společný návrh ZP
Transkript prezentace:

Spravedlivá reforma zdravotnictví MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Zdravotnictví funguje – není třeba dělat revoluci za každou cenu Předcházet by měla analýza kladů i záporů současného systému. Vysvětlit smysl a cíl reformy a také respektovat, že reforma se nedělá na jedno volební období. Spolupráce vlády s opozicí, s regiony… Podpora lékařů a dalších zdravotníků… Komunikace s veřejností… Veřejnost musí reformu vnímat jako spravedlivou ! Důvěryhodnost reformátorů ??? Bezradnost a zmatečnost Platonický boj proti korupci MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Cíl reformy zdravotnictví Hledat pokud možno spravedlivý kompromis mezi „neomezenými“ možnostmi lékařské vědy a omezenými finančními zdroji. Toto medicínské dilema musí řešit všechny vyspělé státy. Vytvořit stabilní a předvídatelné prostředí respektující přirozené sociální a ekonomické zákonitosti. Vytvářet pro pacienty přátelské zdravotnictví s dostatkem kvalifikovaných a spokojených zdravotníků. Ani zdravotnictví není perpetum mobile ! Reforma je nikdy nekončící proces ! MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Nedostatek peněz a nedostatek lékařů Kvůli stárnutí populace a rozvoji medicíny rostou výdaje na zdravotní péči a potřeba lékařů všude ve světě. Výdaje na zdravotnictví Průměr států OECD v roce 2000: 7,8 % HDP (ČR 6,6 %) Průměr států OECD v roce 2008: 9,0 % HDP (ČR 7,2 %) Počet lékařů V uplynulé dekádě se počet lékařů v rámci zemí OECD zvyšoval v průměru o 2 % ročně (v ČR o 1,6 % ročně) Stagnace výdajů = pokles kvality a dostupnosti zdravotní péče ! Chceme to? Ani zdravotnictví není perpetum mobile Za 7 % českého HDP nemůžeme mít německé zdravotnictví MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Problémy vážnější, než si myslíte České zdravotnictví je nejenom chronicky podfinancované, ale ono se v něm navíc ještě krade. Nízká cena lidské práce je příčinou zdánlivě vysoké efektivity českého zdravotnictví. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Reforma = změna = pořádek Reforma ≠ privatizace veřejného zdravotního pojištění ≠ podpora řetězců a likvidace soukromých lékařů ≠ posilování pojišťoven na úkor pacientů a lékařů Existují přece i jiné reformy než ta Hegerovo - Julínkova. Skutečnou reformu podpoří pouze ti, kdo nejsou spokojeni se současným stavem. Akce „Děkujeme, odcházíme“ – proreformní hnutí se silným protikorupčním potenciálem Čím více se utratí za platy lékařů a ostatních zdravotníků, tím méně zůstane na různé „kšefty“. Hlavní příčina politiky organizovaných mediálních útoků na protestující lékaře. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Co brání potřebným změnám ? Historická zátěž – podvědomí veřejnosti i lékařů „Zdravotní péče je zadarmo…“ „Celý život jsem si platil pojištění…“ „Lékařské povolání je poslání…“ „Za našich mladých let jsme pracovali za…“ „Za 30 Kč jsem si koupil doktora…“ Přístup ke zdravotnictví jako k „černé díře“ na peníze Jen zdraví lidé přitom mohou pracovat a vytvářet hodnoty… Zdravotnictví je sociálně stabilizačním prvkem společnosti a může být i motorem ekonomiky. Napojení části politiků, ale i lékařů, na korupční toky peněz ve zdravotnictví MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Poplatky nejsou reforma Nespravedlivá regulace spotřeby zdravotní péče Spravedlnost by zajistil roční limit jako určité procento z příjmů Většina občanů si již zvykla Spotřebu zdravotní péče tedy příliš neregulují Zdroj příjmů pro ZZ Výnos z poplatků částečně kompenzuje stagnaci úhrad od Zpoj. Další kultivace poplatků Vyšší poplatek za hotelové služby po limitovaný počet dní (není to regulace ale spoluúčast) Manipulační poplatek za recept a ne za položku Poplatek za neakutní převoz sanitkou Poplatek za zneužití pohotovostní služby Vysoký poplatek za přístup k AS bez doporučení PL je nesmysl MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Zdravotníci – nedobrovolní sponzoři českého zdravotnictví Světové ceny léků, přístrojů… Nárůst cen energií, potravin, služeb… Úspěchy betonové lobby… Korupce… Nízká cena lidské práce je důvodem zdánlivě vysoké efektivity českého zdravotnictví ! Lékaři „hlasují“ nohama MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Příčiny nedostatku lékařů v ČR Málo studentů – malý příspěvek státu pro LF Exodus lékařů – jeho příčiny: Nízká cena práce lékaře Nízké mzdy a tedy ekonomická závislost na přesčasové práci Samostatná mzdová norma garantující 1,5 – 3 násobek průměrné mzdy se současným omezením množství přesčasové práce Porušování zákoníku práce a EWTD Rozvrat specializačního vzdělávání Ztráta víry v budoucnost v ČR Špatná organizace práce v nemocnicích a bariera mezi nemocnicemi a soukromými lékaři Nepřetržitou péči zajišťuje pouhá 1/3 lékařů Potřeba lékařů stoupá v celé Evropě ! MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Podfinancované české zdravotnictví MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Jak ufinancovat české zdravotnictví ? Solidarita - solidární způsob financování musí zůstat dominantní. Povinná účast všech obyvatel na veřejném zdravotním pojištění. Spravedlnost – každý má stejné právo čerpat zdravotní péči, ale zároveň se musí na jejím financování podílet stejným procentem svých příjmů. Respektování sociálního a ekonomického statutu obyvatel je základní podmínkou politické průchodnosti a stability potřebných změn. Svoboda – kdo si přeje lepší služby, má právo si je zaplatit. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Vývoj výdajů na zdravotnictví v ČR 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Zdravotní pojišťovny 151 701 163 330 170 093 174 200 183 713 197 280 218 628 77,7% 78,0% 76,8% 75,9% 74,6% 76,3% Rozpočty 23 891 21 495 21 263 22 828 22 851 21 439 21 055 12,3% 10,3% 9,7% 10,1% 9,4% 8,1% 7,3% Celkem veřejné výdaje 175 592 184 825 191 356 197 027 206 565 218 719 239 683 90,0% 88,3% 87,5% 86,9% 85,4% 82,7% 83,6% Soukromé výdaje 19 563 24 445 27 418 29 783 35 370 45 801 46 928 10,0% 11,7% 12,6% 13,1% 14,6% 17,3% 16,4% Celkové výdaje 195 155 209 270 218 774 226 810 241 935 264 520 286 611 Podíl na HDP 7,57% 7,35% 7,22% 7,04% 6,84% 7,20% 7,90% MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK 13

Vícezdrojové financování Pojištění Povinné veřejné zdravotní pojištění zůstane základním zdrojem (Zpoj. hradí cca 75 % výdajů) Státní a regionální rozpočty Od převodu okresních nemocnic pod kraje jejich podíl klesá V roce 2009 o 2,8 mld. Kč nižší výdaje než v roce 2003 Přímá spoluúčast V roce 2009 již 16,4% - nejrychleji rostoucí položka Zatím co celkové výdaje se mezi roky 2003 a 2008 zvýšily o 35 %, tak přímá spoluúčast pacientů vzrostla o 123 %. Připojištění V ČR zatím neexistuje, podmínkou jsou úhradové standardy Dnes není na co se připojišťovat MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Úhradové standardy Aby bylo možno se připojistit na nadstandard, musí být nejprve definován standard ! Pojištěnec má právo na zdravotní péči bez přímé úhrady, pokud mu byla poskytnuta v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem. Lze-li zdravotní výkon provést několika způsoby, je z veřejného zdravotního pojištění hrazen nejlevnější způsob provedení výkonu, který je v souladu se současnými poznatky lékařské vědy. Žádá-li pojištěnec provedení zdravotního výkonu jiným, nákladnějším způsobem, uhradí zdravotnickému zařízení rozdíl mezi hodnotou nejlevnějšího způsobu provedení výkonu a hodnotou výkonu provedeného způsobem, kterým žádal. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Jak nevytvořit úhradové standardy Odborné společnosti Guidelines existují, nesmí být právně závazné, jsou neufinancovatelným ideálem Zdravotní pojišťovny Jejich standard by nemusel stačit ani na přežití Politici Hodně slov a málo práce, „všechno všem a zadarmo“ Politici mají vytvořit zákonný rámec pro jednání o úhradových standardech, jehož výsledek musí být politickým rozhodnutím převeden v závaznou právní normu. Novela zákona 48/1997 Sb. ministra Hegera tento nezbytný zákonný rámec nevytváří a otevírá tak prostor korupci. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Jak vytvořit úhradové standardy Tvorba úhradových standardů v gesci profesních komor (ČLK, ČSK) Seznam nadstandardních výkonů vydává Mz vyhláškou (na základě zmocnění v zákoně 48/1997 Sb.) a to na návrh komory poté, co posoudí zda její návrh je ve veřejném zájmu. Komora (ČLK, ČSK) při tvorbě návrhu spolupracuje s: Odbornými společnostmi Lékařskými fakultami Sdruženími poskytovatelů zdravotní péče Zdravotními pojišťovnami Zájmovými sdruženími pojištěnců Na úhradu nadstandardní péče lze uzavřít připojištění u zdravotní pojišťovny. Tvorba úhradových standardů je nekončící dynamický proces. Spolupráce se: ZPoj, odborné společnosti, sdružení poskytovatelů, organizace pacientů Tvorba standardů je dynamický nikdy nekončící proces Negativní výčet MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Nespravedlnost v platbách pojistného Průměrné pojistné v roce 2011 (zdravotně pojistný plán VZP) Měsíční pojistné Zaměstnanec 2 865,- Kč OSVČ 1 243,- Kč Osoba bez zdanitelných příjmů 1 080,- Kč Státní pojištěnec 723,- Kč Pojištění leží na bedrech zaměstnanců a jejich zaměstnavatelů. Stropy činí z pojistného daň s degresní sazbou. OSVČ platí nepřiměřeně nízké pojistné a stát tak podporuje drobné podnikání na úkor zdravotnictví. Některé druhy příjmů jsou od placení pojistného osvobozeny. - Největším dlužníkem je stát ! MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK 18

Stát – největší dlužník Zástupná platba státu za ekonomicky neaktivní obyvatele Jednoduchý a levný systém zajišťující 100% výběr pojistného. Stát za 60 % obyvatel spotřebovávajících 80 % péče platí jen 24 % příjmů pojišťoven. Platba státu zůstane i v roce 2012 (3. rok) pouhých 723 Kč/měsíc (30 euro). Zvýšení plateb státu - čistě politické rozhodnutí Investice do zdravotnictví se vyplácí Zdravotnictví není černá díra na peníze MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Vláda – hasič i pyroman Zvýšením dolní sazby DPH z 10 na 14 % stát vysaje ze zdravotnictví v roce 2012 částku minimálně 4 mld. Kč. Tyto peníze by měl stát zdravotnictví vrátit, ale nevrátí Sjednocení sazby DPH způsobí další mnohamiliardové ztráty. Vláda se svojí reformou snaží řešit problémy, které sama způsobila. Zdravotnictví „dotuje státní rozpočet“ a zůstává „dojnou krávou“ pro některé typy podnikatelů i „podnikatelů“. Vláda obviní lékaře, že ekonomické problémy způsobila jejich „chamtivost“ – nutnost upravit platy. Ekonomické problémy pak zdůvodní „nutnost“ další privatizace a růstu spoluúčasti pacientů na úhradě zdravotní péče. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Náklady na 1 pojištěnce v roce 2009 Počet pojištěnců Náklady na 1 pojištěnce (Kč/rok) VZP 111 6 320 753 22 163 VoZP 201 569 696 19 262 CPZP 205 727 599 16 329 OZP 207 679 041 18 143 Škoda 209 133 214 19 711 ZPMV 211 1 113 019 17 707 RBP 213 413 848 16 064 ZPMA 217 398 362 16 024 Média 228 20 352 10 507 Celkem 10 375 884 20 320 MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Vysoké výdaje za příliš drahé léky Průměrná cena 1 balení léčiva Meziroční nárůst výdajů Za léky Na zdravotnictví 2005 175,0 Kč + 13,9 % + 4,5 % 2006 184,3 Kč - 9,1 % + 3,7 % 2007 195,8 Kč + 6,7 % 2008 229,0 Kč + 8,3 % + 7,2 % 2009 255,7 Kč + 9,6 % + 8,4 % Používané léky jsou stále dražší. Výdaje za léky rostou rychleji než celkové výdaje na zdravotnictví. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Farmakoekonomika – urgentní opatření Revize maximálních cen a úhrad léků z veřejného zdravotního pojištění. Zákon č. 281/2007 Sb. zdevastoval cenotvorbu v zájmu FF Podle zákona měl SÚKL toto provést do konce roku 2008 a poté každoročně opakovat SÚKL úkol nesplnil a zdravotnictví za léky utratilo zbytečně 10 mld. Kč Snížit o 15 % maximální ceny a úhrady u léků, kde SÚKL ještě neudělal revizi. Každý měsíc by se ušetřilo 100 milionů Kč Farmaceutickým firmám bude krácen zisk neoprávněně získaný na úkor zdravotního pojištění díky nečinnosti SÚKLu. FF ztratí motivaci se odvolávat proti rozhodnutím SÚKLu MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Farmakoekonomika – urgentní opatření Dočasně nepřiznávat úhradu z veřejného pojištění těm lékům, jejichž výrobce není schopen doložit vyšší účinnost oproti dosavadní levnější terapii Nejsme tak bohatí, abychom mohli platit léky, které si nedovolí platit v Německu nebo Velké Británii Regulovat náklady na léčbu ve specializovaných centrech Novela úhradové vyhlášky VZP udává mezi roky 2007 a 2009 nárůst výdajů za onkologické léky v průměru i o více než 200 % Jaký profit z toho mají pacienti? (nárůst procenta vyléčených, prodloužení doby přežívání, zlepšení kvality života…) MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Předražené nákupy Velké rozdíly v cenách hotelových služeb mezi nemocnicemi. Pro koho je výhodný out-sourcing? Vytrhávání lukrativních provozů z nemocnic. Zveřejňovat jednotkové ceny veškerých nákupů pro nemocnice na internetu. Koordinovat nákupy – možnost množstevních slev Katalog zdravotnické techniky s ceníkem Platonický boj s korupcí Mz, ale ani kraje, nemají vůli závažnou korupci omezit. Vyšetřit staré kauzy (ne politika tlusté čáry za minulostí ). V sázce je důvěra ! MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Náklady nemocnic Regionální Fakultní Hotelové 1 230 Kč 2 120 Kč Medicínské 2 805 Kč 4 885 Kč Celkem 4 035 Kč 7 005 Kč Náklady na 1 ošetřovací den v roce 2006 Nespravedlivé úhradové systémy zvýhodňující velké nemocnice. Individuální úhrady = prokorupční prostředí. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Zdravotnictví prorůstá korupce „Na planetě malého prince byla strašná semena… semena baobabů. Půda planety byla jimi zamořena. A pustíme-li se do baobabu příliš pozdě, už se ho nezbavíme. Zaroste celou planetu. …. Plevel musíme vytrhnout hned, jak ho rozeznáme.“ MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Regulace cen a úhrad Komise pro úhradu nákladných metod z veřejného zdravotního pojištění „Přístrojová komise“ – neomezuje nákup přístrojů, ale reguluje smluvní politiku Zpoj. Komise pro farmakoekonomiku Zákon o regulaci maximálních cen a úhrad léků a zdravotnických prostředků Možnost uspořit několik miliard Kč Veřejným zájmem je: Dostupnost kvalitních léků a zdravotnických prostředků Dobrá cena - neplatit více, než kolik je nezbytně nutné MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Restrukturalizace lůžkového fondu Analýza potřebnosti – nemocnice jsou pro pacienty, ne naopak Různá regionální dostupnost péče Restrukturalizace nemůže přinést významné úspory Plán „zrušit 10 000 lůžek“ je nesmysl ČR nemá nadbytek lůžek, avšak: Přebytek lůžek akutních a nedostatek lůžek pro následnou péči Velký podíl lůžek v drahých FN Pozitivní motivace pro transformaci lůžek – změny úhrady DRG Zvýšení úhrady za následnou péči Zdravotnictví nemůže suplovat insuficientní sociální služby ! Redukce akutních lůžek vyvolá potřebu posílení ambulantní specializované péče. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Vývoj počtu lůžek MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Lůžková péče v Rakousku a v ČR Rakousko Velikost Nemocnic Lůžek % - 200 95 9 683 16 % 167 30 128 62 % 200 - 500 61 20 459 32 % 75 15 879 27 % 500 - 1000 23 15 427 24 % 22 11 205 8 % 1000 + 12 17 423 28 % 8 10 525 3 % Celkem 191 62 292 100 % 272 67 737 MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Priority spravedlivé reformy Zajištění finančních prostředků pro zdravotnictví Spravedlnost ve zdravotním pojištění Na straně příjmové - výše pojistného Na straně výdajové - dostupnost zdravotní péče - platby jednotlivých pojišťoven Úhradové standardy a připojištění Efektivní vynakládání finančních prostředků Restrukturalizace lůžkového fondu Pořádek v cenách a úhradách léků i zdravotnického materiálu Omezení korupce Kontrola hospodaření nemocnic i zdravotních pojišťoven Udržení kvalifikované pracovní síly Růst platů a zlepšení profesních podmínek (vzdělávání, odpočinek…) MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK

Nespravedlivou reformu zdravotnictví veřejnost nepřijme. Lékaři a ostatní zdravotníci již nemají chuť systém dále sponzorovat. Bez podpory zdravotníků je každá reforma odsouzena k nezdaru. MUDr. Milan Kubek - prezident ČLK