Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odpovědnost při hospodaření s majetkem státu
Advertisements

Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Reforma Paktu o stabilitě a růstu a dohled nad makroekonomickými nerovnováhami v EU: hlavní otázky pro ČR Jakub Mazur Vedoucí oddělení 532 Hospodářská.
Možnosti a limity kontroly obcí
Revize Nového přístupu
Kontrola nakládání s dotacemi ze strany FÚ Ing. Jan Minařík prosinec 2010.
EVROPSKÝ FOND REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
Rozpočtové právo I 30. dubna 2014 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 4. prosince 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 13. května 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
FUNGOVÁNÍ EUROZÓNY, FEDERATIVNÍ PRVKY V EU
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. 22. května IFA. 1. Příjmové daně 2. Věcný záměr nového zákona o daních z příjmů 3. Nový zákon o daních z příjmů (NZDP)
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
Rozšíření kompetencí NKÚ jako nástroj boje proti korupci CELOSTÁTNÍ FINANČNÍ KONFERENCE SMO ČR Dopady reforem na hospodaření obcí a měst Stanislav.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 5. května 2014.
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 26. listopadu 2013.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
K návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlech MS RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. dubna 2014 Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 24. března 2014.
Soustava veřejných rozpočtů II.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 16. března 2015.
Ekonomická situace EU a návrhy na silnější hospodářskou koordinaci JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Úřad vlády ČR, SEZ Únor, 2011.
Místní rozpočtové jednotky
Rozpočty územních samosprávných celků
Seminář SoMoPro II. Právní část – nezpůsobilé výdaje, porušení rozpočtové kázně a odvody, možnosti promíjení, nejčastější pochybení Mgr. Benišová/1258.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Ekonomické aspekty veřejné správy
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Konvergenční zprávy, Pakt stability a růstu Hospodářská a měnová unie.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 29. dubna 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Evropská občanská iniciativa
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
Porušení rozpočtové kázně při čerpání dotací z rozpočtů územně samosprávných celku. Ing. Michal Obrusník.
Obecná část rozpočtového práva II 14. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 24.
Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň 25. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací JMK
Obecná část rozpočtového práva II
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet Evropské unie
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Finanční účetnictví RADNICE
Ekonomické aspekty veřejné správy
Rozpočtové právo 3. května 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočtová a fiskální politika
Obsah veřejných rozpočtů III
Transkript prezentace:

Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK Rozpočtová odpovědnost a rozpočtová kázeň Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 2. března 2015

Osnova Rozpočtová odpovědnost Rozpočtová kázeň Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Rozpočtová kázeň 2

1. Rozpočtová odpovědnost Odpovědná rozpočtová politika Zásada dlouhodobé vyrovnanosti veřejných rozpočtů DZ k návrhu rozpočtové ústavy: „Rozpočtovou odpovědností se rozumí transparentnost, účelnost, hospodárnost a efektivnost vynakládání veřejných prostředků.“ Rozpočtová kázeň Nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu se zákonem 3

1. Rozpočtová odpovědnost Na úrovni EU Čl. 126 Smlouvy o fungování EU + Protokol o postupu při nadměrném schodku Navazující sekundární předpisy Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální pakt) Na národní úrovni Rozpočtová ústava 4

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Čl. 126 Smlouvy o fungování EU + Protokol o postupu při nadměrném schodku Členské státy se vyvarují nadměrných schodků veřejných financí Dodržování dvou kritérií: Poměr plánovaného nebo skutečného schodku veřejných financí k HDP vzhledem k referenční hodnotě podle Protokolu (3 % HDP) Poměr veřejného dluhu k HDP vzhledem k referenční hodnotě podle Protokolu (60 % HDP) Postup při nadměrném schodku 5

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Postup při nadměrném schodku podle čl. 126 SFEU ČLENSKÝ STÁT KOMISE RADA Nedodržuje kritéria Zpráva Existuje nebo může vzniknout nadměrný schodek Stanovisko o existenci nebo riziku vzniku schodku Rozhodnutí o existenci nadměrného schodku Doporučení Přijme opatření ve lhůtě Doporučení pro členský stát Nepřijme opatření ve lhůtě Výzva k učinění opatření Nepřijme opatření ve lhůtě Rozhodnutí o použití nebo zesílení opatření 6

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Navazující sekundární předpisy Pakt o stabilitě a růstu Soubor dokumentů vztahující se zejména na státy eurozóny, ale vychází z něj některá pravidla i pro ostatní státy Nařízení Rady (ES) č. 1467/1997 o urychlení a vyjasnění postupů při nadměrném schodku (novelizováno Nařízením EP a Rady 1176/2011) Nařízení Rady (ES) č. 1466/1997 o posílení dohledu nad stabilitou rozpočtů a nad koordinací hospodářských politik (novelizováno Nařízením EP a Rady č. 1175/2011) Nařízení EP a Rady č. 1173/2011 o účinném prosazování rozpočtového dohledu v eurozóně Nařízení EP a Rady č. 1176/2011 o prevenci a nápravě makroekonomické nerovnováhy Preventivní opatření Nápravná opatření Směrnice Rady o požadavcích na rozpočtové rámce členských států (2011/85/EU) 7

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Účel zpřísnění rozpočtové kázně pomocí rozpočtového paktu posílení koordinace hospodářských politik členských států Unie zlepšení správy eurozóny Působnost státy eurozóny ostatní členské státy EU Přijata v březnu 2012, platnost 1. ledna 2013 8

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Právní povaha smlouvy mezinárodní smlouva uzavřená mimo rámec unijního práva jednotlivá ustanovení smlouvy mohou být vykládána a aplikována pouze v souladu s právem EU (čl. 2 odst.1) působnost orgánů EU (Komise, Rada, Soudní dvůr EU) 9

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Rozpočtový pakt tzv. zlaté pravidlo = veřejné rozpočty smluvních stran musí být vyrovnané nebo přebytkové povinnost dodržovat střednědobý cíl - spodní limit schodku činí 0,5 % HDP pokud je poměr veřejného dluhu k HDP výrazně nižší než 60 %, může spodní limit schodku dosahovat výše 1 % HDP 10

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Rozpočtový pakt odchýlení se od střednědobého cíle možné pouze dočasně v případě výjimečných okolností závažné odchýlení - mechanismus nápravy povinnost začlenit pravidla do národních právních řádů příslušné předpisy musí nabýt účinnost do 1 roku od platnosti smlouvy speciální režim pro zavedení mechanismu nápravy přezkum dodržení povinnosti SDEU - sankce 11

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Rozpočtový pakt dluhové kritérium jestliže poměr veřejného dluhu k HDP překračuje 60 %, je smluvní stát povinen tento poměr snižovat průměrným tempem jedné dvacetiny za rok o existenci nadměrného schodku se rozhodne podle čl. 126 SFEU další pravidla postupu při nadměrném schodku Program rozpočtového a hospodářského partnerství povinnost smluvních států podporovat doporučení Komise v rámci postupu při nadměrném schodku 12

1.1 Rozpočtová odpovědnost na úrovni EU Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) Koordinace hospodářských politik a konvergence závazek společné hospodářské politiky projednání a vzájemná koordinace zásadních reforem hospodářské politiky Správa eurozóny vrcholné schůzky eurozóny 13

1.2 Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Smlouva o stabilitě, koordinaci a řízení v hospodářské a měnové unii (tzv. Fiskální úmluva) vláda vyslovila souhlas s přístupem ČR ke smlouvě (usnesení vlády č. 189 ze dne 24. března 2014) momentálně projednáván Parlamentem souhlas s ratifikací jedná se o smlouvu podle článku 10 nebo článku 10a Ústavy? – vliv na způsob ratifikace účinnost jednotlivých opatření smlouvy bude navázána na přijetí eura přijetí pravidel ze smlouvy do právního řádu 14

1.2 Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Rozpočtová ústava Návrh ústavního zákona o rozpočtové odpovědnosti Návrh zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti Základní princip: stát a územní samosprávné celky dbají o zdravé a udržitelné veřejné finance (čl. 1 odst. 1 ÚZ) Veřejná instituce Pravidlo dluhové brzdy Pravidla pro územní samosprávné celky Nezávislé orgány 15

1.2 Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Rozpočtová ústava – pravidlo dluhové brzdy stát, ÚSC a další veřejné instituce vykonávají svou činnost tak, aby výše veřejného dluhu nenarušila dlouhodobě udržitelný stav veřejných financí (čl. 3 ÚZ) pokud výše dluhu překročí 55 % HDP – uplatní se opatření podle ZPRO vláda předloží PSP návrh státního rozpočtu, který vede k dlouhodobě udržitelnému stavu veřejných financí řada výjimek z postupu pokud výše dluhu překročí 60 % HDP – vláda navrhne opatření ke snížení této výše 16

1.2 Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Rozpočtová ústava – povinnosti ÚSC pokud dluh ÚSC přesahuje 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 roky, je ÚSC povinen jej snížit o zákonem stanovený limit nesníží-li → bude mu pozastaven převod výnosu daní 17

1.2 Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Rozpočtová ústava – Výbor pro rozpočtové prognózy pravidelně posuzuje markoekonomické prognózy připravené MF veřejné instituce při přípravě rozpočtů a výhledů povinny vycházet z prognóz, které Výbor schválil 7 členů jmenuje vláda na návrh Rozpočtové rady čestná funkce 18

1.2 Rozpočtová odpovědnost na národní úrovni Rozpočtová ústava – Národní rozpočtová rada nezávislý orgán, který působí v oblasti fiskální a rozpočtové politiky činnost 3 členové zajištění nezávislosti Úřad rady 19

2. Rozpočtová kázeň Rozpočtová kázeň Porušení rozpočtové kázně = nakládání s peněžními prostředky poskytnutými z veřejného rozpočtu v souladu se zákonem Porušení rozpočtové kázně = porušení pravidel nakládání s peněžními prostředky veřejných rozpočtů právní úprava zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů 20

2. Rozpočtová kázeň Porušení rozpočtové kázně Podle porušitele neoprávněné použití peněžních prostředků neoprávněné zadržení peněžních prostředků porušení povinnosti v souvislosti s poskytnutím dotace nebo návratné finanční výpomoci (zejm. porušení účelu poskytnutí) porušení povinnost učinit odvod stanovené zákonem Podle porušitele ze strany příjemce dotace, ze strany subjektu, který není příjemcem dotace 21

2. Rozpočtová kázeň Odvod za porušení rozpočtové kázně sankční následek porušení rozpočtové kázně cílem je vrácení prostředků do veřejného rozpočtu výše odvodu a její stanovení se rovná výši porušení rozpočtové kázně odvozena procentem od výše dotace nebo výše porušení rozpočtové kázně vznik odvodu penále 22

2. Rozpočtová kázeň Odvod za porušení rozpočtové kázně proces správy odvodů působnost k ukládání odvodu rozpočtová pravidla rozpočtová pravidla územních rozpočtů promíjení 23

Děkuji za pozornost ! Mgr. Lenka Geržová 24 doktorand na katedře finančního práva a finanční vědy PF UK nám. Curieových 7 116 40 Praha 1 email: lenka.gerzova@gmail.com 24