Vztah teoretického vyučování a hospodářské praxe v ekonomickém vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
Vztah teoretického vyučování a hospodářské praxe v ekonomickém vzdělávání 1.Místo praxe v ekonomickém vzdělávání 2.Formy spojení teoretického vyučování v ekonomických předmětech a hospodářské praxe 3.Funkce ekonomické praxe z hlediska vyváření představ o ekonomické realitě 4.Funkce ekonomické praxe při vytváření a rozvíjení pohybových dovedností žáků 5.Funkce ekonomické praxe při vytváření rozumových dovedností 6.Funkce ekonomické praxe v syntéze vědomostí a dovedností
1) Místo praxe v ekonomickém vzdělávání Poslání ekonomického vzdělávání ve školských vzdělávacích systémech (význam ekonomického vzdělání pro společenské uplatnění absolventů a pro výkon jejich povolání, jeho praktická upotřebitelnost) Znalosti hospodářské praxe (jsou cílem ekonomického vzdělání i prostředkem jeho zkvalitňování)
2) Formy spojení teoretického vyučování v ekonomických předmětech a hospodářské praxe podle místa konání praxe (ekonomická praxe může být konána v prostorách firem, které umožňují žákům plnit úkoly kladené na praxi, nebo spojení teoretického vyučování s hospodářskou praxi probíhá v rámci školy různými formami – práce ve fiktivních firmách nebo v cvičných kancelářích, uvádění příkladů z hospodářského života, používání dokumentů, formulářů a jiných písemností, které se vyskytují v praxi, práce na počítačích atd.) podle organizace praxe (ekonomickou praxi ve firmách může organizovat škola, která praxe zajišťuje, organizuje a hodnotí, nebo si praxi zajišťují žáci sami tím, že se kontaktují s podniky, škola může průběžně praxi kontrolovat, žák škole předloží doklad, kterým firma absolvování praxe potvrzuje)
podle formy účasti žáka na praxi (žák se může v hospodářské praxi pouze účastnit pozorování a sledování činnosti pracovníků v různých útvarech a odděleních organizací a institucí - stáž, nebo žák může být na těchto místech pověřen vykonáváním jednodušších ekonomických aktivit bez větší odpovědnosti a pod dohledem odpovědného pracovníka) podle forem odměn poskytovaných žákům (žáci vykonávají ekonomickou praxi bez pracovní smlouvy a bez nároků na pravidelnou mzdu, praxi vykonávají bezplatně, nebo mohou za svou práci, aktivitu a chování získat morální nebo finanční ohodnocení) podle časového zařazení praxe do výuky (ekonomická praxe může být souvislá během určité doby, např. čtrnáctidenní souvislá praxe, nebo může být jednodenní zařazená do týdenního rozvrhu v rámci jednoho pololetí) podle zařazení praxe do rozvrhu hodin (praxe může být zařazena do rozvrhu hodin jako každý vyučovací předmět, nebo se může organizovat mimo řádný rozvrh hodin)
podle forem zařazení praxe do učebního plánu (ekonomická praxe se může organizovat mimo samostatný předmět a to ve firmách, nebo v podobě předmětu práce ve fiktivní firmě, nebo žáci mohou zpracovávat projekty, např. podnikatelský záměr, marketingový projekt) podle vyčlenění vyučovacích hodin (pro provozní praxi může být vyčleněn určitý počet vyučovacích hodin v rámci ekonomických předmětů, nebo může být praxe provedena i na úkor ostatních předmětů s eventuální náhradou vyučovacích hodin)
3) Funkce ekonomické praxe z hlediska vyváření představ o ekonomické realitě vyvolávání představ žáků o podstatě ekonomických jevů a procesů (je to první setkání žáků s hospodářským životem pozorováním a sledováním ekonomické reality na základě smyslových zkušeností, které vedou k pochopení podstaty ekonomických dějů a může být realizováno v různých formách) demonstrace (žákům předvádíme různé předměty a prostředky užívané v praxi a práci s nimi jako jsou počítače, tiskopisy v tištěné i v elektronické podobě, hotové peníze, šeky apod., žáci tak získají představy o jejich podstatě a funkcích)
exkurze do podniků (využíváme možností a nabídek podniků a firem různých právních forem a odvětví k návštěvám jejich provozního a ekonomického zázemí k tomu, aby žáci pozorováním a sledováním jejich činnosti získávali představy o ekonomice. Začlenění vytváření představ do osvojovacího procesu může být různé: před zahájením výuky ekonomické tématiky, v průběhu výuky této tématiky nebo na závěr probírané látky) účast žáků na výstavách a veletrzích (žáci sledují a pozorují vystavované objekty a exponáty, sledují jejich ekonomické využití, získávají představy o marketingu, mívají obecně vzdělávací a kulturní povahu, nebývají časově sladěny s probíranou ekonomickou tématikou) kontakty s ekonomickými odborníky z praxe (bývají nesoustavné, mají však význam pro přiblížení praxe k teorii, líčením ekonomické situace vytvářejí možnosti jejich plastického a věrohodného popisu, na základě praktických ukázek podnikových materiálů si žáci vytvářejí obraz a představy o ekonomické činnosti)
4) Funkce ekonomické praxe při vytváření a rozvíjení pohybových dovedností žáků psychomotorické dovednosti (v souvislosti s ekonomickými činnostmi v praxi, s činnostmi žáků v rámci praktického vyučování ve škole, souvisí řada forem pohybových dovedností, které je třeba rozvíjet s ohledem na efektivitu a racionalizaci práce, jejich vyváření má různé formy a podoby, zejména v podmínkách práce v kancelářích) obsluha výpočetní techniky (ovládání práce s počítačem, rychlé a přesné psaní a zautomatizované využívání jeho funkcí) manipulace s reprodukční technikou (rozmnožování různé ekonomické dokumentace, zpráv, výkazů a formulářů vyjadřujících ekonomické informace pro podnikové i nadpodnikové využití)
ovládání organizační techniky (tvorba tabulí a nástěnek, výměna a aktualizace informací o podniku, jejich prostorové umísťování) manipulace s dokumentací (přehledné uspořádání písemné firemní dokumentace, její zpracování, ukládání v šanonech, archivování a likvidace) obsluha spojovací a komunikační techniky (práce s telefony, dálnopisy, faxy a s podnikovým rozhlasem vyžaduje určitou šikovnost a kulturnost)
5) Funkce ekonomické praxe při vytváření rozumových dovedností význam rozumových dovedností (jejich dominance nad pohybovými dovednostmi, potřeba racionálního myšlení pro hospodářskou praxi zejména na úrovni firem, praktické upotřebení různých nápadů ke zlepšení ekonomické činnosti) aplikace názornosti a myšlenkových pochodů (využití didaktických postupů v průběhu ekonomické praxe ve firmách i v rámci školního vyučování, zaměření na pochopení praktických ekonomických situací, seznamování žáků s ekonomickými problémy vybraných firem a s problémy národní a globální ekonomiky) řešení jednoduchých problémových situací (v průběhu školního vyučování i v rámci ekonomické praxe ve firmách zapojování žáků do sledování jednoduchých problémových situací, řešení zadávaných úkolů žákům ke zpracování v podmínkách hospodářské praxe, v útvarech, na které jsou zařazeni)
vypracování dílčích souvislých příkladů (v rámci výuky ekonomických předmětů, zejména v ekonomice a v účetnictví, zadávání příkladů v návaznosti na jejich praktickou orientaci, zvláště u širších tematických celků)
6) Funkce ekonomické praxe v syntéze vědomostí a dovedností význam syntézy vědomostí a dovednosti v ekonomickém vzdělávání (vysoká vzdělávací hodnota schopnosti syntézy v myšlení žáků, závažnost vyváženosti vědomostí a dovedností pro praktické využití ekonomických znalostí ve školním vyučování i v hospodářské praxi, pochopení komplexnosti ekonomických činností a využívání faktorů a zdrojů pro ekonomický růst, zvyšování produktivity práce a efektivnosti podnikání) účast žáků ve fiktivním podnikání (plnění ekonomických úkolů ve cvičném podnikání, vedení žáků k chápání fiktivní firmy jako organizovaného systému, plnění dílčích úkolů přidělených jednotlivým žákům nebo skupinám v souvislosti s celkovým řízením takové firmy, zpravidla provedeném učitelem tohoto předmětu)
organizace provozní praxe žáků (zapojování žáků do plnění úkolů firmy formou stáže nebo činnosti odpovídající znalostem a schopnostem žáků, vhodnost pobytu žáků v několika útvarech podniku k chápání spojení dílčích a podnikových ekonomických potřeb) řešení komplexních souvislých příkladů (zařazení příkladů, v rámci nichž se řeší praktické ekonomické úlohy vnitropodnikových úvarů a podniku, většinou ve formě školní výuky, takové úlohy se vyskytují v základních ekonomických předmětech jako je Ekonomika a Účetnictví, vhodné pro ukončení výuky předmětu, zpravidla jako příprava k praktické maturitní zkoušce) zařazení integrovaného ekonomického předmětu do studijního programu (simulace ekonomické praxe zařazená do výuky samostatného předmětu k dovršení ekonomického vzdělání v závěru studia, syntéza znalostí žáků získaných v jednotlivých ekonomických předmětech, posuzování ekonomických jevů a procesů z více stránek)