Webové stránky Stránky katedry aplikované chemie:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Advertisements

Gymnázium, Hranice, Zborovská 293 Maturitní zkouška 2010.
Christina Bočáková 3. ročník
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Čtyřleté studium.
Chemie.
VŠB – Technická univerzita Ostrava
TUL H 32 Setkání realizátorů inovace předmětů 4.
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
Informace pro studenty kombinovaneho studia - AJ
PROGRAM  Struktura studia  Přednášky, semináře  Zápočty a zkoušky  Zapisování cizích jazyků a sport. aktivit  Vnitřní předpisy  Studijní oddělení.
Kvantitativní analytická chemie
Cisco Networking Academy
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Základy informatiky Ing. Roman Danel, Ph.D.
VŠB – Technická univerzita Ostrava VŠB – Technická univerzita Ostrava Hezký den Hezký den.
Analytická chemie KCH/SPANA
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Hodnocení e-learninkových opor Inovace kombinované formy studia bakalářského a magisterského studijního programu „Tělesná výchova a sport“ a jeho učitelských.
4EK416 Ekonometrie Úvod do předmětu – obecné informace
Maturita 2010/2011 Co je potřeba znát z maturitní vyhlášky.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Informace pro studenty kombinovaneho studia AJ PEF, FLD, FŽP
Přijímací řízení pro školní rok 2014/15 Osmileté studium.
Konduktometrie.
Maturita 2015.
Elektrochemie.
Cvičení I. Ing. Martina Hedvičáková, Ph.D. 16. –
Maturitní zkouška z cizího jazyka Anglický a německý jazyk.
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ – TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA FAKULTA STROJNÍ
Maturita 2011? Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA2_19  Název materiálu: Fyzika elektronového obalu atomu.  Tematická oblast:Fyzika 2.ročník  Anotace:
Úvod do managementu 1. seminář
Elektrický proud v látkách
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_109.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Přehled analytických metod
Instrumentální analýzy
Praktická analytická chemie
Přijímací řízení pro školní rok 2015/16 Čtyřleté studium.
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Management PAE DS 5. ročník. Témata přednášek Vývojové tendence managementu, charakteristika strategického řízení. Poslání podniku, podnikové cíle, identifikace.
Potenciometrie, konduktometrie, elektrogravimetrie, coulometrie
PRAVDĚPODOBNOST A MATEMATICKÁ STATISTIKA Úvod, kombinatorika
Environmentální chemie I
NOVÁ MATURITA Stručná informace o jejím průběhu a přípravě.
APLIKOVANÁ STATISTIKA
Písemná forma zkoušení z klinické biochemie ÚBAP 3.LF UK Laburda M., Čechák P., Hátle K., Nováková H.
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Fyzikálně chemické analýza A. Dufka  Chemická analýza  Diferenční termická analýza (DTA)  Stanovení pH betonu ve výluhu  Rentgenová difrakční analýza.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
INSTRUMENTÁLNÍ METODY. Instrumentální metody využití přístrojů.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Metoda IČ (IR) spektrometrie
za akademický rok 2015/2016 Hana Kolářová proděkanka LF UP
Maturity – jaro 2017.
Doc. Ing. Petr Suchánek, Ph.D.
Pravděpodobnost a matematická statistika I.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Kreditní systém studia
Transkript prezentace:

Webové stránky Stránky katedry aplikované chemie: http://jdem.cz/kv2s9 Stránky „výuka“: http://jdem.cz/abmr5 Stránky e-learning (videozáznamy): http://jdem.cz/kv2p6

Katedra aplikované chemie http://home.zf.jcu.cz/public/departments/kch

Analytická chemie I a II prof.Ing. Martin Křížek, CSc. (1.patro, dveře č. 204)

Rozsah předmětu: Učitelství pro ZŠ: 2/0 (ZS) 2/2 (LS) Oborová chemie a učitelství pro SŠ: 2/1 (ZS) 2/3 (LS) Literatura doporučená pro studium:   Základní literatura doporučená ke složení zkoušky:   Drbal,K.-Křížek,M.: Analytická chemie, skriptum JU, 1999. Křížek,M.-Jírovcová,E.: Cvičení z anorganické a analytické chemie, skriptum JU, 2010. Křížek,M.: Základy výpočtů v analytické chemii, skriptum JU, 2001.

Literatura v češtině Holzbecher,Z.-Churáček,J.: Analytická chemie, SNTL, Praha 1987, 652 s. Holzbecher,Z. et al.: Analytická chemie, SNTL/ALFA, Praha 1974, 506 s. (dvě základní české vysokoškolské učebnice analytické chemie. Starší vydání je zaměřeno podrobněji a takřka výhradně na klasickou analýzu, novější vydání je rozšířeno o instrumentální analýzu. I přes starší ročník vydání jde o stále vhodné učebnice pro základní studium, zejména na PF)

Další literatura v češtině Popl,M. et al.: Instrumentální analysa, SNTL, Praha 1986, 294 s. (Vysokoškolská učebnice instrumentální analýzy, principy metod stále platné, kniha je stále použitelná v základních kurzech) Zýka,J. et al.: Analytická příručka I a II, SNTL, Praha 1979, 1509 s. (Dvojdílný a obsažný zdroj informací z oblasti klasické a instrumentální analýzy, dnes již zejména v případě instrumentální analýzy zastarává. Vhodný rozšiřující zdroj informací, zejména v souvislosti s modernější literaturou poskytne hlubší náhled do historického vývoje trendů metod. Stále má svou cenu) Šůcha,L.-Kotrlý,S.: Teoretické základy analytické chemie, SNTL/ALFA, Praha 1971, 329 s. (Skvělé a patrně nepřekonané teoretické dílo v oblasti rovnováh v roztocích (protolytických, srážecích, komplexotvorných, redoxních, pH),  vysoce náročné, vhodné především o vážnější zájemce o tuto hraniční oblast analytická/fyzikální chemie)

Kvalitní starší české monografie (výběr pro samostudium) Okáč,A.: Analytická chemie kvalitativní, Nakl. ČSAV, Praha 1961, 552 s. (Vrcholné dílo dnes již uzavřeného oboru - kvalitativních analytických důkazů, i přes své stáří vhodné především pro studenty PF) Tomíček,O.: Odměrná analysa, Čs.chem.spol. pro vědu a průmysl, Praha 1949, 380 s. Čůta,F.: Analytická chemie odměrná, Nakl. ČSAV, Praha 1956, 400 s. (Dvě klasické učebnice dnes již prakticky uzavřeného oboru odměrné analýzy. Přes své stáří patří vrcholným dílům tohoto oboru, vhodné především pro studenty PF) Holzbecher,Z. et al.: Organická činidla v anorganické analýze, SNTL, Praha 1975, 680 s. (Pojednává o užití široké palety organických činidel používaných v klasické i instrumentální analýze ke stanovení prakticky všech prvků. Kniha je doplněna dobrým teoretickým úvodem do chemie rovnováh v roztocích, problematiky iontoměničů či extrakce)

Další doporučená literatura: Kellner,R.-Mermet, J.M.-Otto, M.-Widmer,H.M.: Analytical Chemistry, Wiley-Vch 1998., 543s. (anglicky, jde o klasickou, ale především instrumentální analýzu) Skoog, D.A.-West, D.M.-Holler,F.J.: Fundamentals of Analytical chemistry, 7th edition, Saunders College Publishing, 1996, 659 s. (anglicky, patrně nejvhodnější ze zde doporučované cizojazyčné doplňkové literatury, vyváženě pojatá klasická a instrumentální analýza, didakticky výborně zpracovaná učebnice, vhodná jako rozšiřující studijní text zejména pro studenty oboru) Skoog, D.A.-West, D.M.-Holler,F.J.-Crouch,S.R.: Analytical chemistry, an introduction, 7th edition, Brooks/Cole, 2000, 757 s. (anglicky, velmi podobné předchozímu) pokračování….

…. dokončení Skoog,D.A.-Holler,F.J.-Nieman,T.A.: Principles of Instrumental Analysis, Saunders College Publishing, 1998, 849 s. (anglicky, špičková moderní učebnice instrumentální analýzy, ve všech směrech přesahuje požadavky kladené na studenty v základních kurzech analytické chemie. Vhodná spíše pro doktorandské studium) Skoog, D.A.-West, D.M.-Holler,F.J.-Crouch,S.R.: Analytical chemistry, an introduction, 7th edition, Brooks/Cole, 2000, 757 s. (anglicky, velmi podobné předchozímu) Kealey,D.-Haines,P.J.: Analytical chemistry, instant notes, 1st edition, BIOS Sci.Pub. Ltd., 2002, 342 s. (anglicky, stručný „tahák“, obsahově málo dostačující, ale přehledně zpracovaný) Harvey,D.: Modern analytical chemistry, 2nd edition, McGraw Hill, 2008, 816 s. (anglicky, kvalitní průřez předmětem, výborný studijní text pro základní kurz analytické chemie)

Analytická chemie I (zimní semestr)  Předmět analytická chemie, metody odběru vzorku. Rozklad vzorku před analýzou, analytická chemie kvalitativní, citlivost analytických reakcí, třídění anorganických iontů do tříd. Důkazy vybraných iontů. Úvod do vážkové analýzy. Vybrané postupy ve vážkové analýze, thermogravimetrie, diferenční thermická analýza. Protolytické rovnováhy, pH, teorie kyselin a zásad. Rovnováhy v roztocích v analytické chemii, distribuční koeficient. Výpočty pH silných a slabých kyselin a zásad, tlumivé roztoky. Odměrné metody založené na výměně protonů, acidimetrie, alkalimetrie. Odměrné metody oxidačně redukční. Odměrné metody oxidačně redukční a komplexometrické. Odměrné metody komplexometrické, srážecí, součin rozpustnosti. Chemické dělicí metody. Maskování. Destilace. Extrakce s-l. Extrakce z kapaliny do kapaliny. Extrakce chelátů a iontových asociátů. Měniče iontů. Zpracování analytických výsledků.

Analytická chemie II (letní semestr)  Potenciometrie, měření pH, iontově selektivní elektrody, přístrojové vybavení pro potenciometrii, potenciometrická titrace. Konduktometrie a dielektrimetrie. Elektrolytické děje, měření proudu, napětí a náboje při elektolýze, elektrogravimetrie, coulometrie, vnitřní elektrolýza. Základy polarografie, moderní polarografické metody, použití polarografie v praxi. Rozdělení spektrálních a optických metod, obecné základy optických metod, optické přístroje analytické chemie a jejich součásti. Emise záření, atomová emisní spektrometrie, plamenová fotometrie. Specifika klasické a instrumentální analýzy, základní elektrochemické pojmy, úvod do potenciometrie. Fluorescence, fluorimetrie a fosforimetrie, atomová fluorescenční spektrofotometrie, rentgenová fluorescenční analýza. Absorpce záření, atomová a molekulová absorpční spektrometrie. Infračervená spektrometrie, absorpce radiových vln a mikrovln, nukleární magnetická resonance, hmotová spektrometrie. Refraktometrie, polarimetrie, interferometrie. Teoretické základy chromatografických metod. Plynová a kapalinová chromatografie. Elektroforéza a isotachoforéza.

Zkouška Písemná a ústní: Písemný test obsahuje 35 otázek na něž je vyhrazeno 60 minut. Pod otázkou jsou 4 odpovědi (A, B, C, D). Správné mohou být 1 – 3 odpovědi. Neúplně zodpovězená otázka je klasifikována jako zcela nezodpovězená. Nevyskytují se otázky, kde by nebyla žádná anebo naopak všechny správné odpovědi. Test je považován za absolvovaný, pokud student zodpoví správně alespoň 13 otázek ( = minimum pro známku „dobře“ a připuštění k ústní zkoušce). Test je součástí každého zkouškového termínu. Pokud student neabsolvuje test alespoň se známkou dobře, není ke zkoušce připuštěn. Pouze v případě třetího zkušebního termínu je student připuštěn ke zkoušce bez ohledu na výsledek testu.

Jelikož správné odpovědi v testu nemusí být pouze A, B, C, D, ale též např.: AB, AC, .... BD, .... ABC,.... ACD má každá otázka nikoli 4 (jako v případě A,B,C,D), ale 14 možných odpovědí. Pravděpodobnost, že „náhodně“ student uspěje je dána vztahem: kde n = počet otázek v testu (35) p = pravděpodobnost náhodného úspěchu u otázky ( = 1/k) k = počet možných odpovědí u jedné otázky s = je minimální počet správně zodpovězených otázek pro úspěch v testu

Test nepřipouští prvek „náhody“. Pravděpodobnost, že při náhodném zaškrtání budou všechny otázky zodpovězeny správně je: 7,68.10-41 (1: 1,3.1040) Pro „minimální průchod“ (13 odpovědí) je: 4,14.10-7 (1: 2 417 934) V případě, že bezmyšlenkové vyplnění by trvalo pouhých 5 min., pak „strefení“ 13bodové varianty by trvalo 23 roků non-stop práce

Vývoj pravděpodobnosti náhodného úspěchu [%] v závislosti na rostoucím minimálním počtu otázek pro „průchod“ 1 ot. = 1:1,08 3 ot. = 1:2,17 4 ot. = 1:4,20 13 ot. = 1: 2 417 934

Ústní zkouška Následuje po úspěšném písemném testu (v případě třetího zkušebního termínu i v případě neúspěšného písemného testu). Zkoušený si vytáhne kartičku, na níž jsou dvě otázky (A a B), jedna obvykle z oblasti klasické analýzy či teoretických základů, druhá obvykle z oblasti instrumentální analýzy. Ústní zkouška trvá zpravidla 15 – 45 minut.

Zkouškový systém dle ECTS Hranice úspěšnosti (minimum pro absolvování) je stanovena vyučujícím (nemusí být obvyklých 50 %). V případě analytické chemie je nutné minimum 13 bodů z testu. Studenti, kteří splnili kritérium pro „úspěšnost“ jsou dále známkováni podle následujícího rozložení: 10% nejhorších výsledků – známka 3 (E) dalších 25 % výsledků – známka 2- (D) dalších 30% výsledků – známka 2 (C) dalších 25 % výsledků – známka 1- (B) dalších 10 % výsledků – známka 1 (A)

http://home.zf.jcu.cz/~krizek/vyuka/vyuka.html

Konec